یک‌شنبه 15 مهر 1403

بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو سر و سامان می گیرد؟!

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو سر و سامان می گیرد؟!

لوازم یدکی و قطعات خودرو بدون شناسه کالا از نیمه مرداد 1401 حق توزیع در بازار ندارند.

عدم شفاشیت در بازار لوازم و قطعات یدکی خودرو که اتفاقا با جان مردم سروکار دارد اتاق اصناف ایران را واداشت که به این بازار ورود کند و به کمک نمایندگان نهادهای ذی‌ربط، روسای اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها و اتحادیه‌های مسئول در شهرستان‌های کشور طرح «ممنوعیت عرضه لوازم یدکی و قطعات خودرو از 15 مرداد 1401» را اجرا کند.

هوشیار فقهیی دبیر کل اتاق اصناف ایران در گفت و گو با الف در توضیح این طرح گفت: هر کدام از ما به عنوان یک ایرانی علاقمندیم تا از تولیدات ملی استفاده کنیم اما لازم است تا کیفیت ها را در بخش تولید افزایش دهیم. در بخش لوازم یدکی و قطعات خودرو نیز به دلیل این که ارتباط مستقیمی با جان انسان‌ها دارد، باید شرایطی مهیا شود که قطعات با استاندارهای بین المللی و کیفیت بالا تولید شود. اگر این شرایط فراهم شود قطعا تمایل برای استفاده بیشتر از تولیدات داخلی افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: با این وجود، در حال حاضر بخشی از بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو از طریق واردات (رسمی و غیر رسمی) تامین می‌شود و البته بدنه بازار از وجود اقلام تقلبی نیز رنج می‌برد و موجب شده تا رانندگان و مالکان خودرو متحمل هزینه در تعمیر و تعویض قطعات شوند و این مسئله گاه منجر به مرگ و میر ناشی از تصادفات حادث شده از نصب قطعات جعلی و غیر استاندارد گشته است.

دبیر کل اتاق اصناف ایران تصریح کرد: معتقدیم که شناسه‌دار کردن لوازم یدکی و قطعات و نظم بخشیدن به بازار تولید، واردات و توزیع آن می‌تواند مانع از تکرار این تجربیات تلخ شود. به موجب این باور، به صورت آزمایشی طرح شناسنه‌دار کردن «کمک‌فنر و باطری خودرو»، اجرا شد. برخی دیگر از اقلام لوازم یدکی و قطعات خودرو نیز از 15 مرداد 1401 حق توزیع بدون شناسه کالا ندارند و فعالان تولیدی، وارد کننده و توزیع کننده باید با ثبت کد نقش خود در سامانه جامع تجارت، ادامه فعالیت دهند؛ در غیر این صورت فعالیت ایشان غیر قانونی خواهد بود و از سوی بازرسان با متخلفان برخورد می شود. فقیهی ضمن اعلام موافقت و همراهی اصناف، به لزوم اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: بر اساس برآوردی که اتحادیه مربوطه در تهران در سال 1398 انجام داد، حدود 11.5 میلیارد دلار هزینه سالانه قطعات یدکی در ایران است. در این برآورد، تا دو سال کارکرد خودروها، هزینه استهلاک و تعمیراتی در نظر گرفته نشده است و برای خودروهایی با عمر 5سال به بالا 5درصد نرخ استهلاک در نظر گرفته شده است. در همان سال 3 تا 3.5 میلیارد دلار واردات رسمی در کشور ثبت شد. اما مشاهدات میدانی و گزارشهای غیررسمی گواه آن است که فاصله زیادی بین آمارهای رسمی و حقیقت بازار وجود دارد و معنای آن این است که نیازمند شفاف‌سازی در بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو هستیم.