دوشنبه 16 مهر 1403

بازخوانی یک واقعه تاریخی در سریال خاطره‌انگیز «بازگشت پرستوها» + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
بازخوانی یک واقعه تاریخی در سریال خاطره‌انگیز «بازگشت پرستوها» + فیلم

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، سریال بازگشت پرستوها به کارگردانی ابوالقاسم طالبی از آثار ماندگار در مورد آزادگان و خانواده اسرای هشت سال دفاع مقدس است. این سریال تاریخی که تیتراژ ماندگار آن را نیز حاج صادق آهنگران مداح و خواننده محبوب دفاع مقدسی بر عهده داشته‌است به خوبی روایتگر ستم‌های رژیم بعث و صدام ملعون در دوران اسارت رزمندگان دفاع مقدس و آزادگان سلحشور کشور و همچنین...

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، سریال بازگشت پرستوها به کارگردانی ابوالقاسم طالبی از آثار ماندگار در مورد آزادگان و خانواده اسرای هشت سال دفاع مقدس است. این سریال تاریخی که تیتراژ ماندگار آن را نیز حاج صادق آهنگران مداح و خواننده محبوب دفاع مقدسی بر عهده داشته‌است به خوبی روایتگر ستم‌های رژیم بعث و صدام ملعون در دوران اسارت رزمندگان دفاع مقدس و آزادگان سلحشور کشور و همچنین خانواده‌ها و بی‌تابی‌های آن‌ها برای فرزندانشان است.

این سریال که از شبکه دوم سیما در سال 76 تولید و پخش می‌شد بر اساس تحقیقات طالبی بر مبنای واقعیت‌هایی است که در دوران اسارت آزادگان رقم خورده بود. سریالی که به خوبی از صبر و استقامت اسرا در حمایت از انقلاب اسلامی با وجود شکنجه‌های زیاد زندان‌های رژیم بعث حکایت می‌کرد. طالبی در مورد این سریال و کارگردانی آن می‌گوید: زمانی که اسرا به ایران می‌آمدند و نامه‌هایی که صدام حسین نوشت. به مرز خسروی رفتم و شروع به مصاحبه با آزادگان کردم و با اکثر آزادگان اصفهانی بخصوص آنهایی که شهرت‌های زیادی داشتم و مجموعه صحبتها از آنها قصه ای شد که آن را به صورت فیلمنامه چاپ کردم و تلویزیون هم موافقت کرد تا در قالب سریال تولید شود. در این سریال سعی کردم که هم به آزادگان و هم خانواده‌های آنها پرداختیم.

در بازگشت پرستوها بازیگرانی چون داوود رشیدی، سیاوش طهمورث، کتایون ریاحی، میرصلاح حسینی، رامین پرچمی، تانیا جوهری و روح‌انگیز مهتدی به ایفای نقش و بازیگری پرداخته‌اند. در سریال بازگشت پرستوها حدود 35 بازیگر جلوی دوربین رفته‌اند که از نظر تعداد بازیگران می‌توان بازگشت پرستوها را یک اثر بزرگ، پربازیگر و با تعداد شخصیت‌های داستانی بسیار عنوان کرد.

در بخش پایانی این سریال اشاره‌ای به نامه نگاری صدام و مرحوم هاشمی‌رفسنجانی که منتج به آزادی اسرای هشت سال دفاع مقدس ایران در 26 مرداد ماه سال 1369 شد است که بند چهارم آن بدین شرح بود: کلیه اسرای جنگ با تمام تعداد بازداشت‌شدگان را فورا از راه مرز‌های زمینی ازجمله خانقین و قصرشیرین و مناطقی که مورد توافق دو طرف خواهد بود، آزاد خواهیم کرد و ما اولین گام در این زمینه را روز جمعه هفدهم اوت برخواهیم داشت. آقای رفسنجانی، رئیس‌جمهور، با این تصمیم ما همه چیز روشن و تمام خواسته‌ها و مسائلی که بر آن تکیه می‌کردید، تحقق می‌یابد.