یک‌شنبه 1 مهر 1403

بازدید فرمانده نیروی زمینی ارتش از موزه دفاع مقدس نزاجا

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
بازدید فرمانده نیروی زمینی ارتش از موزه دفاع مقدس نزاجا

امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی محوری ارتش جمهوری اسلامی ایران و سردار سرتیپ محمد زهرایی رئیس دفتر ارتباطات نیرو‌های مسلح به مناسبت چهل و چهارمین سالروز دفاع مقدس از موزه و نمایشگاه دائمی دفاع مقدس نزاجا واقع در سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نزاجا که توسط جوان‌ترین سرهنگ ارتش مدیریت می‌شود، بازدید و با پرسنل و کادر این سازمان دیدار و گفتگو کردند.

سرهنگ محسن صادق نیا مدیر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نزاجا در ابتدای این دیدار به بخش‌های مختلف مدیریت حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اشاره و گزارشی از روند فعالیت‌ها ارائه کرد.

وی با تاکید بر توسعه نهضت ترجمه در حوزه دفاع مقدس به ویژه در نیروی زمینی ارتش گفت: امروز باید از طریق زبان فرهنگ و هنر، مردم کشور‌های مختلف را با دفاع مقدس و رشادت‌های نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در آن دوران آشنا کرد و این امر محقق نمی‌شود مگر با توسعه نهضت ترجمه، در همین راستا باید آثار فاخر دفاع مقدس با سرعت بیشتری به زبان‌های بین المللی ترجمه شود.

مدیر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نزاجا با اشاره به اهمیت مرکز اسناد موجود در این مدیریت تصریح کرد: یکی از مواردی که مانع از وارونه نمایی و تحریف تاریخ از سوی منافقان و بدخواهان انقلاب در خصوص نقش و جایگاه ارتش در طول دوران دفاع مقدس می‌شود و حقانیت رشادت‌های نیرو‌های جان بر کف ارتش را اثبات می‌کند اسناد تاریخی موجود است که در همین زمینه برای انتقال آن به نسل‌های آینده باید تلاش وافری کرد.

وی در ادامه توسعه موزه دفاع مقدس نزاجا را جزو اولویت‌های اصلی خود دانست و به جزئیات پروژه‌ها و طرح‌های فاز دوم موزه اشاره کرد.

سرهنگ صادق نیا اظهار داشت: در طرح‌ها و پروژه‌های خود به دنبال آن هستیم تا در فاز دوم موزه دفاع مقدس نیروی زمینی از بخش‌های نرم افزاری، موزه سلاح، خانه موزه شهدای شاخص و هوش مصنوعی استفاده‌های ویژه‌ای شود.

وی با بیان اینکه در فاز دوم نمایشگاه قرار است سیر تاریخی نیروی زمینی در 4 برهه به نمایش گذاشته شود، افزود: ما در مدیریت حادم (حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نزاجا) به دنبال آن هستیم تا در فاز دوم سیر تاریخی نیروی زمینی را از قبل انقلاب، ایام انقلاب، دوران دفاع مقدس و دوران پسا جنگ که در قالب عملیات‌های مردم یاری و تأمین امنیت این مرز و بوم رقم خورده را عملیاتی و اجرایی کنیم.

صادق نیا همچنین به عنوان دبیر ستاد بزرگداشت چهل و چهارمین سالروز دفاع مقدس نزاجا گزارشی از برنامه‌هایی که به مناسبت چهل و چهارمین سالروز دفاع مقدس در سراسر کشور انجام می‌شود را مطرح و توضیحاتی از روند اجرای آن ارائه کرد.

سردار زهرایی در این دیدار با تقدیر و تشکر از اقدامات صورت گرفته در مدیریت حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس نزاجا بر اهمیت مرکز اسناد نزاجا تاکید کرد و گفت: همانطور که جناب سرهنگ صادق نیا به درستی اشاره کردند که اسناد مانع از تحریف تاریخ می‌شود باید به درستی از آن مراقبت کرد.

رئیس دفتر ارتباطات نیرو‌های مسلح ادامه داد: تقویت ضریب امنیتی اسناد باید جزو اولویت‌ها نزاجا باشد و این امر نیازمند کار فنی و تخصصی بر روی اسناد در راستای طول عمر بیشتر و تقویت ویژگی‌های محل نگه داری است.

در ادامه این دیدار طبق توافق صورت گرفته بین امیر حیدری و سردار زهرایی و سرهنگ صادق نیا بنا بر این شد که همکاری‌های بیشتری بین دفتر ارتباطات نیرو‌های مسلح و نیروی زمینی ارتش در خصوص تکمیل و توسعه نمایشگاه‌ها و موزه‌ها و فناوری و بهره برداری هر چه بیشتر از اسناد دفاع مقدس انجام شود.

امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی محوری ارتش پس از بازدید از مجموعه، آخرین اقدامات، دستاورد‌ها و آثار منتشر شده، دستور آغاز طرح توسعه فاز دوم موزه دفاع مقدس نزاجا در محل مدیریت حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس را صادر و تاکید کرد: فاز دوم موزه دفاع مقدس با همکاری قسمت‌های مختلف و معاونت‌های دست اندر کار در نیروی زمینی از جمله معاونت مهندسی و طرح برنامه، آماد و پشتیبانی و آموزش در دهه فجر امسال باید عملیاتی و افتتاح شود.

گفتنی است امیر حیدری و سردار زهرایی از بخش‌های مختلف سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس نزاجا از جمله پژوهشکده علوم و معارف دفاع مقدس، مرکز اسناد دفاع مقدس، کتابخانه تخصصی دفاع مقدس، مرکز آرشیو روزنامه‌ها و جراید و همچنین از کارگروه‌های مختلف تهیه کتاب صوتی، کتاب کودک، دایره المعارف دفاع مقدس، ترجمه آثار دفاع مقدس به زبان‌های بین المللی و کارگروه محققین پیشکسوتان و همچنین بخش‌های مختلف نمایشگاه و موزه دفاع مقدس از جمله دالان مشاهیر، سینمای صحرایی، باغ پرندگان، کافه رستوران یادگار بازدید کردند.