دوشنبه 16 مهر 1403

بازسازی انبارهای گندم خراسان شمالی 30 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بازسازی انبارهای گندم خراسان شمالی 30 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

بجنورد - ایرنا - مدیر تعاون روستایی خراسان شمالی گفت: انبارهای ذخیره سازی غلات و سایر محصولات تضمینی زیر نظر تعاون روستایی به دلیل فرسودگی از شرایط خوبی برای ذخیره سازی خریدهای جدید برخوردار نیست.

جلیل رمضانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با گذشت سه دهه از ساخت انبارهای ذخیره سازی تعاون روستایی، تاکنون هیچ اعتباری برای مرمت و بازسازی این انبارها انجام نشد و این انبارها نمور و فاقد تجهیزات ایمنی مورد نیاز برای ذخیره سازی خریدهای تضمینی سال جاری از جمله غلات برخوردار است. وی اضافه کرد: بارندگی 2 هفته اخیر در استان خراسان شمالی میزان رطوبت داخل انبارها را نسبت به گذشته افزایش داد و با این روند باید در پرداخت اعتبار برای مرمت و بازسازی پیش از شروع خرید تسریع شود تا اقدامات اولیه برای رطوبت زدایی و نصب تجهیزات ایمنی صورت گیرد. مدیر تعاون روستایی استان خراسان شمالی میزان اعتبار ضروری مورد نیاز برای بازسازی و مرمت 21 انبار ذخیره سازی گندم را حداقل پنج میلیارد ریال اعلام کرد و اظهارداشت: در مجموع 88 انبار ذخیره سازی در اختیار تعاون روستایی قرار دارد که مرمت و بازسازی و نصب تجهیزات ایمنی آن حدود 30 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است. رمضانی ظرفیت انبارهای ذخیره سازی در اختیار تعاون روستایی را حدود 53 هزار تن اعلام کرد که 21 هزار تن از این انبارها سالانه برای ذخیره سازی موقت گندم خرید تضمیمی از روستاییان استان خراسان شمالی سازماندهی می شود. وی مزیت انبارهای تعاون روستایی را پراکندگی آنها در سطح استان بیان کرد که می تواند مورد استفاده دستگاههای دولتی از جمله شرکت غله و بازرگانی دولتی قرار گیرد. پیش از این رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی در نشست شورای برنامه ریزی استان که با حضور استاندار برگزار شد، نسبت به نامناسب بودن وضعیت انبارهای ذخیره سازی تعاون روستایی استان هشدار داد و خواهان تخصیص اعتبار ضروری برای مرمت و بازسازی این انبارها شد که از حدود سه دهه گذشته احداث شد. از مجموع 300 هزار تن ظرفیت ذخیره سازی گندم در استان 75 هزار تن سیلوی بتنی، 95 هزار تن سیلوی فلزی، 95 هزار تن انبارهای مکانیزه و 35 هزار تن انبار های نیمه مکانیزه است. تعاون روستایی مباشر شرکت غله و بازرگانی دولتی در استان ها محسوب می شود که سالانه حدود 30 درصد از خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی از جمله غلات از سوی این تعاونی خریداری می شود.

امسال حدود 200 هزار هکتار از کشتزارهای این استان زیر کشت محصول گندم، جو و کلزا قرار دارد و پیش بینی می شود در سال زراعی جاری 131 هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان این استان خریداری شود.

*س_برچسب‌ها_س*