پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

بازنگری شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه‌ها

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
بازنگری شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه‌ها

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به مناسبت سالگرد 17 اردیهشت ماه سال 1357 دانشگاه تبریز و گرامیداشت یاد و خاطره دانشجوی شهید محمد غلامی در این دانشگاه به ایراد سخن پرداخت.

کلانتری تأکید کرد: بررسی اهمیت دانشگاه فراتر از یک نگاه فن سالارانه مستلزم، یک نگاه فرهنگی دقیق و عمیق است. دقیق‌تر بگویم، بدون تقویت عناصر و سویه های فرهنگی دانشگاه، دستیابی به این اهداف و آرمان‌ها و کمک به حل مسائل کشور محال است. فرهنگ است که به دانشگاه جهت می‌دهد، فرهنگ است که به حیات دانشگاهی معنا و هویت می‌دهد. فرهنگ است که تعلق می‌آفریند و دانشگاهیان را با مسائل و آلام جامعه مرتبط می‌سازد و آنها را به حل آنها ترغیب می‌کند.

وی افزود: متأسفانه واقعیت این است که در این سال‌ها، نه فقط بواسطه شیوع کرونا، که اساساً به دلیل غلبه نگاه فن سالار و غیرفرهنگی، امر فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها حاشیه‌ای تلقی شده بود و لطمات زیادی را به دانشگاه‌ها وارد ساخت و دانشگاه را از رسالت خود دور ساخت. غافل از اینکه، حتی اگر توسعه علمی و فناوری را هدف گیری کنید، این هدف بدون اتکا به فرهنگ که معنابخش کنشهاست ناممکن است. اساساً دانشگاهی که قرار است انسان بسازد و تربیت کند، دانشگاه که قرار است مسئولیت اجتماعی داشته باشد و کنشگران مسئول تربیت کند، دانشگاهی که دانش آموختگانش قرار است به مردم خدمت کنند، بدون توجه به فرهنگ نمی‌تواند به این اهداف دست یابد.

وی افزود: البته، خوشبختانه، علی رغم مشکلات عدیده‌ای که دانشگاه‌ها با آن دست به گریبان هستند، وزیر علوم به تمامی دانشگاه‌ها ابلاغ کردند که 3 درصد از بودجه خود را به فعالیت‌های خود اختصاص دهند. این رقم آنگاه به‌چشم می‌آید که بدانیم بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها در سال 1400 زیر سه دهم درصد (0.3 درصد) بوده است.

وی با اشاره به اینکه رایزنی‌ها و تعاملات خوبی نیز با سازمان برنامه و مجلس نیز صورت گرفت اظهار داشت: امیدواریم در سال بعد ردیف بودجه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی کاملاً از ردیف فعالیت‌های رفاهی و تغذیه و... جدا شود تا بتوان نظارت دقیق‌تری را بر فعالیت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها داشت.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: البته جهت‌گیری مهم دیگری که در دستور کار فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها قرار گرفته است، توجه توأمان به تمامی ذیربطان در برنامه‌های فرهنگی یعنی اساتید، کارکنان و دانشجویان است که بر این اساس، کنشگر و مخاطب فعالیت‌های فرهنگی هر سه گروه اساتید و دانشجویان و یاوران علمی یا همان کارکنان هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اعلام کرد: آئین نامه ارتقا و حتی شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در حال بازنگری است و مسئولیت اجتماعی نقش کلیدی و مهمی در این آئین‌نامه‌ها ایفا خواهد کرد. چرا که دانشگاه اگر به مسئولیت خود در قبال انقلاب و مردم توجه نکند و نسبتی با مسائل واقعی مردم نداشته باشد و آستین همت برای حل علمی و دقیق مسائل کشور بالا نزند بتدریج از کانون توجه ملت بیرون خواهد رفت و به سرنوشت روشنفکران غربزده ای دچار خواهد شد که هیچ نسبتی با تاریخ و تمدن ایران نداشته و لذا جایی در دل مردم باز نکردند و حذف شدند.