شنبه 14 مهر 1403

بازگشت مربی ایرانی بعد از 13 سال / قلعه‌نویی جانشین کی‌روش شد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
بازگشت مربی ایرانی بعد از 13 سال / قلعه‌نویی جانشین کی‌روش شد

سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران که همواره اعتقاد داشت در دوره نخست فرصت کافی برای رسیدن به موفقیت در اختیارش نبوده است، پس از 17 سال به آرزویش رسید و دوباره سکاندار تیم ملی شد.

سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران که همواره اعتقاد داشت در دوره نخست فرصت کافی برای رسیدن به موفقیت در اختیارش نبوده است، پس از 17 سال به آرزویش رسید و دوباره سکاندار تیم ملی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر قلعه نویی که در آستانه 60 سالگی قرار دارد، از سوی فدراسیون فوتبال به عنوان سرمربی جدید تیم ملی انتخاب و به عنوان جانشین کارلوس کی روش معرفی شد تا پس از 13 سال حضور مربیان خارجی روی نیمکت تیم ملی، بازهم یک ایرانی هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد.

بعد از آنکه افشین قطبی در جام ملت های 2011 قطر نتوانست با تیم ملی ایران به موفقیتی دست پیدا کند و با شکست برابر کره جنوبی از مسابقات کنار رفت، علیرضا منصوریان در مقطع کوتاهی هدایت تیم ملی را برعهده گرفت و فقط یک بازی تدارکاتی با روسیه این مسئولیت را برعهده داشت.

بعد از آن کارلوس کی روش هدایت تیم ملی را برعهده گرفت و در دو دوره جام جهانی 2014 و 2018 حضور داشت و هر چند در راه صعود به جام جهانی 2022 قطر جایش را به دراگان اسکوچیچ داده بود اما در این رویداد بزرگ دوباره روی نیمکت تیم ملی نشست اما با دو شکست و یک پیروزی نتوانست تیم ملی را از گروهش بالا ببرد و برکنار شد.

بعد از قطعی شدن جدایی کی روش از تیم ملی فوتبال ایران و پیوستنش به تیم ملی قطر، فدراسیون فوتبال مذاکراتی را با گزینه های مختلف انجام داد و در نهایت امیر قلعه نویی را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کرد تا بعد از 13 سال دوباره یک ایرانی روی نیمکت تیم ملی بنشیند.

قلعه‌نویی 26 تیر ماه سال 1385 سرمربی ایران شد تا تیم ملی را آماده مسابقات مقدماتی جام ملت‌های 2007 آسیا کند. در این رقابت‌ها، او با هدایت تیم ملی صاحب چهار پیروزی و دو تساوی شد و بالاتر از کره جنوبی به‌عنوان تیم نخست، تیم ملی را به جام ملت‌ها برد. در جام ملت‌ها، تیم ملی با هفت امتیاز به‌عنوان تیم نخست گروهش راهی مرحله بعد شد. در مرحله یک چهارم نهایی، تیم ملی در ضربات پنالتی، نتیجه را به کره جنوبی واگذار کرد تا از رسیدن به نیمه نهایی بازماند. پس از این رقابت‌ها، قلعه‌نویی از تیم ملی کنار رفت. پایان کار او در تیم ملی 31 تیر ماه 1386 بود.

حالا قلعه نویی که همیشه اعتقاد داشت فرصت کافی به او برای موفقیت در تیم ملی داده نشده است، پس از حدود 17 سال دوباره سکاندار تیم ملی شده تا این بار خودش را به اثبات برساند و تیم ملی ایران را قهرمان آسیا کند.

براساس توافق صورت گرفته قرارداد قلعه نویی با تیم ملی ایران تا پایان جام ملت های آسیاست و در صورت توافق طرفین قابل تمدید هم هست.