جمعه 10 فروردین 1403

بازیکنی که خط خورده بود، مسافر توکیو شد

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
بازیکنی که خط خورده بود، مسافر توکیو شد

در شرایطی که آلکنو در روزهای نخست حضورش در ایران روی نام یک بازیکن تیم ملی والیبال خط قرمز کشیده بود، حالا قرار است او را به المپیک ببرد.

به گزارش مشرق، تیم ملی والیبال مردان ایران به ترکیب اصلی اعزامی به المپیک رسید و از بازیکنان، مربیان و همکارانی که در جریان اردو در راه پیشرفت تمرینات و آماده‌سازی بازیکنان صمیمانه در خدمت تیم ملی بودند، سپاسگزاری و خداحافظی کرد.

سعید معروف، جواد کریمی، سیدمحمد موسوی، مسعود غلامی، علی‌اصغر مجرد، امیر غفور، صابر کاظمی، میلاد عبادی‌پور، میثم صالحی، مرتضی شریفی، مهدی مرندی و آرمان صالحی 12 بازیکن تیم ملی اعزامی به المپیک توکیو هستند. ولادیمیر آلکنو (سرمربی)، توماسو توتولو (دستیار اول)، محمدرضا تندروان (دستیار دوم)، سیامک افروزی (پزشک و تراپیست)، مهدی خباز (بدنساز)، نوید مشجری (آنالیزور) و مانلی کسرایی (مترجم) کادر فنی تیم ملی را تشکیل می‌دهند و امیر خوش‌خبر نیز سرپرستی تیم ملی را بر عهده دارد.

* بازیکنی که آلکنو کنار گذاشت، اما دوباره برگشت

پیش از اعزام تیم ملی کشورمان به لیگ ملت ها، ولادیمیر آلکنو روی نام مرتضی شریفی خط قرمز کشید تا محمدجواد معنوی نژاد یکی از دریافت کننده های تیم ملی در این مسابقات باشد، اما این بازیکن روزهای پایانی دچار مصدومیت شد و این پیکارها را از دست داد. سرمربی تیم ملی هم برای پر کردن جای خالی وی، بار دیگر از شریفی دعوت کرد تا در اردوها حضور پیدا کند.

* مرندی، تنها تازه واردی که ماندنی شد

والیبال ایران در لیگ ملت ها با ضعف بسیاری در بخش دریافت روبرو شد تا رئیس فدراسیون و کادر فنی از فرهاد قائمی، مجتبی میرزاجانپور و مهدی مرندی برای دور جدید تمرینات تیم ملی دعوت کنند. فرهاد قائمی که از سوی رئیس فدراسیون دعوت شده بود، در همان روز ابتدایی کنار گذاشته شد، اما میرزاجانپور و مرندی تا روز آخر در اردو ماندند. سرانجام پس از بررسی های فراوان کادر فنی تیم ملی تصمیم گرفت از بین این نفرات تنها مرندی را برای کمک به دریافت کننده های تیم ملی مسافر المپیک کند و روی نام میرزاجانپور هم خط قرمز کشیده شد.

* دلیل حذف میرزاجانپور و انتخاب شریفی چه بود؟

ولادیمیر آلکنو در نشست خبری اخیر خود درخصوص شرایط میرزاجانپور گفته بود که «در یک پست و روی یک بازیکن همچنان تردید دارم و او میرزاجانپور است؛ او بازیکن بسیار خوبی است و در تمام طول حضورم در ایران یک لحظه هم من را فراموش نکرد و مدام در مورد عشقش برای حضور در تیم ملی صحبت می کند. او مصدومیت سنگینی داشت، اما به آمادگی خوبی رسیده و به همین دلیل هنوز به جمع بندی نرسیده ام.»

با این حال او بین مرتضی شریفی و میرزاجانپور ترجیح داد فرصت را در اختیار بازیکنی قرار دهد که گویا اعتقادی به وی ندارد و تنها به دلیل برخی توصیه ها در ترکیب قرار گرفته است. اگر سرمربی روسی تیم ملی از شرایط شریفی رضایت داشت، پیش از حضور در لیگ ملت ها او را کنار نمی گذاشت؛ ضمن اینکه در لیگ ملت ها هم فرصتی در اختیار شریفی قرار نگرفت تا بتواند توانایی هایش را به رخ بکشد. سوالی که مطرح می شود این است که آیا اگر معنوی نژاد دچار مصدومیت نمی شد، شریفی می توانست حضور در المپیک را تجربه کند؟

* تجربه ای که می‌توانست گره‌گشا باشد

شریفی در شرایطی مسافر توکیو شده که فرصتی برای بازی در لیگ ملت ها نداشت و به گواه اکثر کارشناسان، امیرحسین اسفندیار عملکرد بهتری نسبت به او داشت. اسفندیار هم که در هفته اول دور جدید تمرینات کنار گذاشته شد و آلکنو برای توجیه این تصمیم بازهم بهانه ای به نام «اضافه وزن» را عنوان کرد. حال سوال اینجاست که اگر اسفندیار در شرایط ایده آلی نبود، چرا همراه تیم به ریمینی اعزام شد؟ اگر شرایط خوبی داشت چرا مسافر توکیو نشد؟

از نگاه آماری هم شریفی شرایط چندان خوبی در بازی های اخیر تیم ملی نداشت. با این شرایط و با استناد به اظهارات آلکنو که گفته بود میرزاجانپور در فرم ایده آلی قرار دارد به نظر می رسید که این بازیکن با توجه به اینکه تجربه بیشتری نسبت به شریفی دارد می تواند گزینه مناسب تری برای همراهی تیم ملی در المپیک باشد.

* چه کسی در تیم ملی تصمیم می گیرد؟

اتخاذ برخی تصمیمات این روزها در تیم ملی موجب تعجب اهالی این رشته است و باعث می شود که علاقمندان به والیبال بیش از پیش به اظهارات فرهاد قائمی مبنی بر حضور مافیا در تیم ملی مطمئن شوند. سوال اساسی این است که واقعا چه کسی در تیم ملی تصمیم گیرنده است؟

به هر حال تیم ملی با میلاد عبادی پور، میثم صالحی و مرتضی شریفی به عنوان سه دریافت کننده راهی توکیو خواهد شد. مرندی و آرمان صالحی هم به عنوان دو لیبرو تیم ملی را در مسابقات المپیک همراهی خواهند کرد. درخصوص سایر پست های تیم ملی و عملکرد بازیکنانی همچون عابدینی، شفیعی، وادی و حضرت پور هم نظرات مختلفی وجود دارد، اما به عقیده کارشناسان، نفراتی که انتخاب شده اند می‌توانند مهره های تاثیرگذاری در روند کسب نتیجه برای تیم ملی کشورمان باشند.

منبع: فارس
بازیکنی که خط خورده بود، مسافر توکیو شد 2
بازیکنی که خط خورده بود، مسافر توکیو شد 3
بازیکنی که خط خورده بود، مسافر توکیو شد 4
بازیکنی که خط خورده بود، مسافر توکیو شد 5