دوشنبه 16 مهر 1403

باید 90 درصد امور اربعین در عراق به عهده موکب‌داران باشد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
باید 90 درصد امور اربعین در عراق به عهده موکب‌داران باشد

سفیر ایران در عراق با تأکید بر ضرورت ایجاد سازماندهی و تقسیم کار مناسب بین ستاد اربعین و جریان مردمی، گفت: در داخل عراق، پس از ورود موکب‌داران، 90 درصد کار باید در دست مردم و موکب‌داران باشد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سردار ایرج مسجدی در همایش تجلیل از موکب‌داران نمونه که در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به آشنایی‌اش با مردم، فرهنگ و مسئولان عراقی و تجربه سال‌ها همکاری با آنها اظهار کرد: اربعین برای ما، زائران و موکب‌ها جنبه‌ای دولتی و مردمی دارد. بخش عمده‌ای از این جریان مردمی است، اما بخشی نیز باید حاکمیتی باشد.

وی با بیان اینکه ایران و عراق تفاوت‌هایی در برگزاری مراسم مذهبی دارند، افزود: در ایران، میلیون‌ها زائر در طول سال به زیارت امام رضا (ع) می‌روند، اما برای این امر تشکیلات رسمی وجود ندارد. مردم به زیارت می‌روند و برمی‌گردند. در عراق نیز میلیون‌ها زائر به زیارت اماکن مقدس می‌روند و به جز اربعین حسینی، در مناسبت‌هایی مثل شهادت امام جعفر صادق (ع) در کاظمین، موکب‌های زیادی برپا می‌شود و محورهای زیادی از شهر پر از جمعیت می‌شود.

مسجدی تأکید کرد: وقتی میلیون‌ها زائر از ایران وارد عراق می‌شوند، نمی‌توان نقش دولت را نادیده گرفت. چه کسی باید مرزها را مدیریت کند و پشتیبانی‌های لازم را فراهم سازد؟ چه کسی حمل‌ونقل را ساماندهی کند؟ بنابراین بخشی از کار باید دولتی باشد، اما جریان اصلی اربعین مردمی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در عراق ستاد اربعین یا نهادی رسمی برای مدیریت موکب‌ها وجود ندارد، بیان کرد: جریان اربعین در عراق کاملاً مردمی است. موکب‌ها از کمک‌های مردمی و عشایر برپا می‌شوند و نه از دولت پولی دریافت می‌کنند و نه با مسئولان در ارتباط هستند. اما در ایران، مدیریت اربعین باید با ستاد اربعین باشد.

سفیر ایران در عراق اضافه کرد: استانداران و نهادهایی مانند مرزبانی و نیروی انتظامی باید مسئولیت هماهنگی و مدیریت را برعهده داشته باشند، اما در داخل عراق، پس از ورود موکب‌داران، 90 درصد امور باید توسط مردم و موکب‌ها اداره شود.

تلاش برای واگذاری تمام تصدی‌گری امور اربعین به مردم

وی تأکید کرد: ایجاد سازماندهی مناسب و تقسیم کار بین ستاد اربعین و جریان مردمی ضروری است و مردم و موکب‌ها باید محور اصلی این حرکت باشند.