جمعه 15 تیر 1403

با مواد مغذی گردو آشنا شوید

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
با مواد مغذی گردو آشنا شوید

گردو مغز خوراکی است که به دلیل وجود مقادیر زیاد اسیدهای چرب امگا 3، از مهم‌ترین آجیل‌های دوستدار قلب به حساب میاد. با این حال برای مصرف این مغز خوراکی محدودیت‌های هم وجود داره و نمیشه آن را به هر میزانی که دوست داشت یا در هر زمانی از روز استفاده کرد و باید برای گرفتن بیش‌ترین میزان اثربخشی الگوی خاصی را رعایت کنید. در این مطلب از خواص گردو میگیم و باید و نبایدهایی که باید درباره گردو بدانید را بررسی می‌کنیم.

با مواد مغذی گردو آشنا شوید

گردو یکی از مغزهای خوراکیه که از زمان قدیم در غذاهای ما ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای داره. تحقیقات نشون میده، مواد مغذی موجود در این مغز خوراکی به اندازه‌ای زیاده که تضمین کننده سلامتی بیش‌تر در صورت مصرف منظمه. از جمله این ترکیبات می‌تونیم به اسیدهای چرب غیر اشباع کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، فیبر، چربی‌ها، انواع ویتامین‌های B1، B2، B3، B6، B9، C، E، پتاسیم، سدیم، کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم، استروئیدها، آلکالوئیدها، آمینو اسیدها و... اشاره کنیم.

با این اوصاف اگه به سلامت قلب و عروق، لاغری، رشد بهتر جنین، پیشگیری از کم خونی، سلامت مادران باردار و... فکر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم از مصرف گردو اصلا غافل نشید. شما می‌تونید قیمت مغز گردو درجه یک را در وب سایت ناتژی پیدا کنید و با خرید آن سلامتی را به خودتون هدیه بدید.

خواص گردو

همان طور که گفتیم مواد مغذی موجود در گردو به اندازه‌ای زیاده که بر سلامت کلی بدنتون تاثیر شگفت انگیزی داره. در ادامه بعضی از مهم‌ترین خواصش را به اختصار بررسی می‌کنیم.

1. کمک به سلامت قلب و عروق

اسیدهای چرب غیراشباع امگا 3 در گردو به وفور یافت میشه و از معدود مواد غذایی گیاهی به حساب میاد که این ترکیب را به میزان زیادی در خودش داره. امگا 3 نه تنها در بافت‌های بدن ذخیره نمیشه بلکه چربی بد خون را کاهش میده و از رسوب آن در عروق قلب جلوگیری میکنه؛ در نتیجه از بروز بیماری‌های قلبی از جمله سکته‌های قلبی به شکل موثری پیشگیری میشه. از سمت دیگه ویتامین E موجود در مغز گردو خاصیت ارتجاعی رگ‌های قلب را افزایش میده و از گرفتگی رگ‌ها جلوگیری می‌کنه.

2. کمک به لاغری

گردو سرشار از فیبره که علاوه بر جلوگیری از بروز بیماری‌های گوارشی، به شکل موثری اشتهاتون را کاهش میده و از پرخوری جلوگیری میکنه. همچنین اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در این مغز خوراکی نه تنها در بدن تجمع نمی‌کنند بلکه اشتهاتون را کم می‌کنند؛ بنابراین اگه دوست دارید از خواص بی‌نظیر گردو برای لاغری بهره‌مند بشید، پیشنهاد می‌کنیم آن را در وعده صبحانه مصرف کنید.

3. کمک به بهبود کبد چرب

کبد چرب یکی از رایج‌ترین بیماری‌های چند سال اخیره که به دلیل سبک زندگی ناسالم، بی‌تحرکی و مصرف زیاد غذاهای چرب ایجاد میشه. اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در مغز گردو، چربی بد خون را کاهش و چربی خوب را افزایش میدن؛ در نتیجه از تجمع چربی در کبد جلوگیری می‌کنند. همچنین خواص ضد التهابی ویتامین E، التهاب و درد ناشی از بیماری کبد چرب را به شکل موثری کاهش میده.

4. بهبود گوارش

فیبر زیاد موجود در گردو حرکات روده بزرگ را بهبود میبخشه و از بروز بسیاری از بیماری‌های گوارشی از جمله یبوست، نفخ و معده درد جلوگیری میکنه. همچنین مغز گردو با افزایش میزان باکتری‌های پروبیوتیک روده از بروز بسیاری از بیماری‌های گوارشی جلوگیری میکنه و هضم غذا را براتون راحت‌تر میکنه.

بهترین زمان مصرف گردو چه زمانی است؟

گردو سرشار از مواد مغذی است و به همین دلیل هم ترکیب کاملی به حساب میاد که در صورت استفاده منظم میتونه نیازهای ضروری بدنتون را به شکل کلی برطرف کنه. با این اوصاف بهترین زمان مصرف گردو به صورت ناشتا و در وعده صبحانه است که هم انرژی مورد نیازتون برای ادامه روز را فراهم می‌کنه و هم فیبر موجود در آن برای طولانی مدت سیر نگهتون میداره و از ریزه خواری به شکل موثری جلوگیری میکنه. در نهایت یادتون باشه اگه هضم گردو براتون کمی سخته می‌تونید آن را از شب قبل در آب بخیسانید و پس از جدا کردن پوستش به صورت ناشتا مصرف کنید.

چه زمانی برای مصرف گردو مناسب نیست؟

به طور کلی خوردن انواع مغزهای خوراکی و آجیل به دلیل مقدار زیاد کالریشون، در طول شب توصیه نمیشه و می‌تونه در خوابتون اختلال ایجاد کنه. همچنین گردو برای هضم شدن به زمان نسبتا زیادی نیاز داره و معده در شب فرصت کافی برای هضمش را در اختیار نداره. با این وجود متخصصان طب سنتی اعتقاد دارند در صورت مصرف دو تا سه عدد گردو خیسانده شده در طول شب، هضم غذا راحت‌تر میشه. با این اوصاف اگه قصد دارید مغز گردو را در رژیم غذایی‌تون بگنجانید، پیشنهاد می کنیم برای خرید آجیل آنلاین (https://nutgy.com/category/nuts/) به وب سایت ناتژی سر بزنید.

مصرف چه مقدار گردو در طول روز مجاز است؟

میزان مصرف روزانه گردو در طول روز کاملا به شرایط بدنی شما بستگی داره و باید توسط متخصصان تغذیه تعیین بشیه اما در حالت نرمال مصرف یک مشت کوچک گردو در طول روز، چه خالی و چه در ترکیب با انواع خوراکی‌ها توصیه میشه.

نتیجه گیری

گردو یکی از مفیدترین مغزهای خوراکی به حساب میاد و به علت میزان بالای اسیدهای چرب غیر اشباع برای سلامت قلب و عروق بسیار مفیده و البته در لاغری هم تاثیر داره. در این مطلب درباره باید و نبایدهای مصرف گردو صحبت کردیم بهترین زمان برای مصرف این مغز خوراکی را بررسی کردیم.

با مواد مغذی گردو آشنا شوید 2
با مواد مغذی گردو آشنا شوید 3