دوشنبه 2 مهر 1403

«ببعی قهرمان» چگونه به سینما آمد / فیلمی سرشار از امید

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
«ببعی قهرمان» چگونه به سینما آمد / فیلمی سرشار از امید

به باور صفارزادگان کارگردان این انیمیشن سینمایی، تماشای «ببعی قهرمان» باعث خواهد شد تا پدر و مادرها نیز کودکی خودشان را بار دیگر بیابند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» به کارگردانی مشترک حسین صفارزادگان و میثم حسینی و تهیه کنندگی محمدمهدی مشکوری از هفتم مهر ماه اکران عمومی می‌شود. این اثر ابتدا در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و دیپلم افتخار بهترین انیمیشن را نیز از آن خود کرد. این فیلم همچنین پس از نخستین اکران بین‌المللی خود در کشور قزاقستان، در آذربایجان روی پرده سینما می‌رود. «ببعی قهرمان» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که با مشارکت مؤسسه «قاب رؤیا» و همکاری شرکت رایمون مدیا تولید شده است.

حسین صفارزادگان، با اشاره به چگونگی شکل‌گیری ایده ساخت سینمایی «ببعی قهرمان» گفت: «مجموعه تلویزیونی ببعی در سه فصل برای گروه سنی خردسال تهیه و پخش شد که از همان آغاز فصل نخست تا پایان فصل سوم، جزو پربازدیدترین برنامه‌های این گروه سنی بود و مخاطبان وفادار داشت. همین موضوع باعث شد تا ایده طرح سینمایی آن مطرح و به سازمان هنری اوج پیشنهاد شود.»

او افزود: «از آنجایی که تولید اثر سینمایی زمانبر بود از همان ابتدا قصدمان توجه به مخاطب وفاداری بود که پس از تولید ژانر سینمایی، وارد گروه سنی کودک می‌شدند. از این رو فرصت مناسبی بود تا از تکنیک سه‌بعدی (3D) برای بالا بردن جذابیت آن بهره برده و در ادامه، محتوایی مناسب گروه سنی بالاتر یعنی کودک فراهم سازیم.»

صفارزادگان با اشاره به ساخت یک اثر انیمیشنی سینمایی از روی شخصیت انیمیشنی تلویزیونی ایرانی برای اولین بار گفت: «به دلیل آنکه برای اولین بار در ایران یک انیمیشن تلویزیونی به سینمایی تبدیل می‌شد پیش‌بینی‌مان بر این بود که مخاطب وفاداری که از خردسال به گروه سنی کودک رسیده است از آن استقبال خواهد کرد. از این رو زمانی که کار را برای اکران در جشنواره فیلم فجر آماده می‌کردیم پیش‌بینی‌مان بر این بود که مخاطب وفادار دوست خواهد داشت شخصیت محبوبش را بر روی پرده سینما و با جلوه ای جدیدتر و با کیفیت بالاتر نیز ببیند. خوشبختانه چنین اتفاقی رقم خورد و در جشنواره فیلم فجر نیز با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد.»

انیمیشن ایرانی در آستانه بلوغ

این کارگردان انیمیشن ادامه داد: «قرار بود این پروژه دو ساله به اتمام برسد؛ اما چون در زمینه رندرینگ و نورپردازی نیاز بود تا بر روی کیفیت آن بیشتر کار شود، زمان بیشتری صرف شد. از کارفرما فرصت بیشتری خواستیم که پذیرفته شد و موفق شدیم طی یک سال بر کیفیت آن بیافزایم و بر روی داستان آن هم به شکل بهتری کار کنیم. در بازنگری هایی که صورت گرفت چند دقیقه از کار را حذف کردیم و چند دقیقه دیگر به آن اضافه کردیم که به بهتر شدن فیلم بسیار کمک کرد. در هر صورت این روند نیازمند زمان بود و از این فرصت به دست آمده توانستیم نهایت استفاده را ببریم و بر کیفیت کار اضافه کنیم.»

او در پاسخ به این که تغییرات نسخه سینمایی از منظر قصه و رویکرد چیست، توضیح داد: «چون کارهایی که برای گروه سنی خردسال تولید می شود محتوای آن بیشتر بر اساس موضوعات پایه ای و اداراکات فهم خردسال است لازم بود تا برای گروه سنی کودک از موضوعات ابتدایی مختص گروه سنی خردسال فراتر رفته و به موضوعاتی با محتوای مرتبط با قشر سنی کودک پیش برویم. نخستین ایده ای که به نظرمان آمد، موضوع آرزو و امید بود. موضوعی که تصورمان بر این است جامعه امروز به آن نیاز دارد و از نظر تربیتی نیز در این زمینه ظرفیت کافی وجود دارد. بنابراین سعی شد تا در نسخه سینمایی «ببعی قهرمان» به این موضوع توجه ویژه شود.»

صفارزدادگان افزود: «برای بالا بردن کیفیت اثر سینمایی از تکنیک سه بعدی استفاده شد و تلاش بر این بود تا از گرافیک مینیمالیست استفاده شود تا با توجه به محتوایی که برای آن درنظر گرفته شده است جذابیت بیشتری پیدا کند.»

این کارگردان با بیان سختی‌ها با توجه به کمبود نیروی کار متخصص گفت: «در حال حاضر در ایران تولید یک محصول فرهنگی کار ساده‌ای نیست. نبود نیروی انسانی و نبود نیروی متخصص با سطح کیفی بالا یکی از چالش‌های حال حاضر تولید انیمیشن در کشور است. در صورتی که ظرفیت تولید در ایران بسیار بالاست. باید مسیری به وجود آید که هر سال پروژه ها پشت سر هم ساخته شود تا نیروی انسانی از این طریق پرورش پیدا کند و استعدادها کشف شود. استمرار در این زمینه، معضل نبود نیروی انسانی و بی‌انگیزه بودن نیروی متخصص را بر طرف خواهد کرد و این اطمینان وجود خواهد داشت نهایت تا پنج سال آینده دیگر شاهد چنین چالش‌هایی نباشیم.»

به باور صفارزادگان تماشای «ببعی قهرمان» باعث خواهد شد تا پدر و مادرها نیز کودکی خودشان را بار دیگر بیابند. او در این باره بیان کرد: «زمانی که خانواده ها به همراه فرزندان شان به تماشای فیلم سینمایی «ببعی قهرمان» بنشینند کودکی خودشان را بار دیگر به یاد می‌آورند. مخاطب کودک نیز می‌تواند شخصیت محبوب دوران خردسالی اش را بار دیگر ببیند که وقتی او نیز بزرگتر شده است به زندگی اش چطور نگاه و مسیر درست را پیدا می‌کند.»

صفارزادگان در پاسخ به این که آیا قسمت‌های بعدی سینمایی «ببعی قهرمان» ساخته میشود گفت: «در صورتی که مخاطب سریال از ورژن سینمایی ببعی نیز استقبال کند این حس را در ما به وجود خواهد آورد که مسیر را درست طی کرده ایم و همچنان می توان تولید را ادامه داد.»

او در پایان خبرد داد: «قرار است اگر اتفاق غیرقابل پیش‌بینی رخ ندهد پس از پایان اکران سینمایی «ببعی قهرمان»، سریال آن از تلویزیون پخش شود. به هر حال ادامه پیدا کردن فیلم «ببعی قهرمان»، بستگی به بازخورد مخاطب‌ها در اکران عمومی آن خواهد داشت که باید منتظر ماند و دید این میزان استقبال چه میزان خواهد بود.»

«ببعی قهرمان» چگونه به سینما آمد / فیلمی سرشار از امید 2