شنبه 15 اردیبهشت 1403

بحران بی سابقه کاهش ذخایر ارزی پاکستان / محموله هزاران کانتینر در بلاتکلیفی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
بحران بی سابقه کاهش ذخایر ارزی پاکستان / محموله هزاران کانتینر در بلاتکلیفی

با تشدید بحران کمبود منابع ارزی پاکستان، هزاران کانتینر حامل مواد اولیه، مواد غذایی ضروری و تجهیزات پزشکی در اسکله بندر کراچی بلاتکلیف مانده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بانک‌های پاکستان به علت کمبود منابع ارزی قادر به صدور اعتبارات اسنادی برای وارد کنندگان نیستند و با افزایش سرسام آور قیمت‌ها و تورم، اقتصاد این کشور با بحران جدی مواجه شده است.

این کانتینرها حامل مقادیر زیادی عدس وارداتی، مواد اولیه داروسازی، تجهیزات تشخیصی بیمارستانی و مواد شیمیایی مورد نیاز صنایع تولیدی مختلف پاکستان هستند.

تجار و بازرگانان پاکستانی می‌گویند در 40 سال گذشته هرگز شاهد یکچنین بحرانی نبوده‌اند.

مقبول احمد مالک رئیس گمرکات پاکستان گفت: هزاران کانتینر به علت کمبود دلار در بنادر بلاتکلیف مانده‌اند و عملیات ترخیص و تخلیه آنها به کمتر از 50 درصد کاهش یافته است.

میزان ذخایر ارزی بانک مرکزی پاکستان هفته پیش به کمتر از 6 میلیارد دلار رسید که پایین ترین میزان در 9 سال گذشته به شمار می‌رود این در حالی است که میزان تعهدات ارزی بانک مرکزی پاکستان در سه ماهه نخست امسال بیش از 8 میلیارد دلار است بدینسان ذخایر ارزی این کشور برای تسویه صورت حساب‌های وارداتی حدود یک ماه آینده کافی خواهد بود.

بحران سیاسی، سقوط ارزش روپیه پاکستان، افزاش شدید تورم، خسارات گسترده سیل ویرانگر اخیر و کمبود منابع انرژی اقتصاد پاکستان را در لبه پرتگاه ورشکستی قرار داده است.

مجموع بدهی‌های دولت پاکستان 274 میلیارد دلار، چیزی حدود 90 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است.