یک‌شنبه 15 مهر 1403

بحران نهر دلمبر در کرج؛ از رهاسازی فاضلاب خانگی تا نخاله شهری / نابودی حریم رودخانه با ساخت و سازهای فله‌ای!

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
بحران نهر دلمبر در کرج؛ از رهاسازی فاضلاب خانگی تا نخاله شهری / نابودی حریم رودخانه با ساخت و سازهای فله‌ای!

این روزها نخاله‌های مسیر رودخانه دلمبر کرج شرایط بدی را ایجاد کرده و رهاسازی فاضلاب خانگی در آن معضلات بهداشتی زیادی را به وجود آورده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، نهر دلمبر یکی از مخاطرات شهری منطقه 6 شهرداری کرج بوده و از شمال تا جنوب آن را در برمی گیرد.

بخش شمالی این نهر که به سمت سیاه جوب حرکت می کند در محدوده شهری واقع شده و معضلاتی را برای منطقه ایجاد کرده است. فارغ از نخاله ها و زباله های ریخته شده در حریم و بستر رودخانه، در سنوات گذشته دلمبر با ساخت و ساز غیر مجاز اشغال شده است. منوچهر غفاری شهردار منطقه 6 کرج به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ "از بین رفتن رودخانه و مسیر آب خطراتی را به همراه خواهد داشت. اگر سیلی به واسطه دوره بازگشت بارندگی ها در رودخانه دلمبر جاری شود، ساکنان بستر و حریم رودخانه با خطر طغیان مواجه می کند. متاسفانه قسمتی از شهر در حاشیه دلمبر واقع شده است، رودخانه از باغستان در محدوده ای به نام بین النهرین به 3 شاخه تبدیل شده است. مسیر رودخانه در نهایت یکی شده و به نهر دلمبر ختم می شود، بخش هایی از این نهر در باغستان، ظفر، شهرک 350 متری و بنیاد قرار دارد. دلمبر با عبور از حصارک از مسیر دانشگاه خوارزمی خارج می شود، این رودخانه در سال های گذشته دائمی بوده و متولی آن امور آب است. با اتمام دوره خشکسالی و شروع بارندگی ها یکی از مجراهای طبیعی برای عبور آب رودخانه دلمبر است، البته بخش هایی از آن حفظ شده است. در بستر رودخانه نباید هیچگونه اقدامی انجام شود اما در دلمبر حرائم از بین رفته و ساخت و سازهای سنوات گذشته به بستر رسیده است. نخاله های مسیر رودخانه شرایط بدی را ایجاد کرده و رهاسازی فاضلاب خانگی در رودخانه معضلات بهداشتی زیادی را به وجود آورده است. بازدید علیرضا عباسی نماینده مردم کرج در مجلس هم به این واسطه بود که ساخت و ساز یکی از تعاونی های مسکن حریم رودخانه را از بین برده است. قرار شد با همراهی نماینده دغدغه مذکور از طریق اداره امور آب که متولی رودخانه است، پیگیری شود اگر چه مسئله منطقه 6 صرفا دلمبر نیست. یک سکوی زباله هم وجود دارد که تفکیک در آن انجام شده و در نهایت به حلقه دره منتقل می شود، این موضوع با اعتراض ساکنین همراه است. بوی بد 24 ساعته و سر و صدای ماشین های حمل زباله مردم را کلافه کرده و با فرارسیدن هوای گرم این معضل پررنگ تر هم خواهد شد. این سکو بیش از 10 سال است که در منطقه 6 شهرداری کرج آغاز به کار کرده است و زباله 3 منطقه را تحت پوشش قرار خواهد داد. بخشی از مشکلات این منطقه از طریق مدیریت پسماند شهرداری پیگیری می شود تا شرایط جابجایی سکوی زباله را مورد بررسی قرار دهد. بر اساس قانون حفظ و حراست نهر دلمبر بر عهده آبفا است اما متاسفانه به واسطه قرار گرفتن آن در داخل شهر صرفا استعلامات حریم را پاسخ می دهند. حفظ، پاکسازی و بهداشت رودخانه دلمبر توسط آبفا انجام نخواهد شد و این موضوع چالش هایی را گریبانگیر شهرداری منطقه 6 کرده است". البته از سخنان منوچهر غفاری که بگذریم، در سنوات گذشته شهرداری هم اقدامات نادرستی را در رودخانه دلمبر انجام داده که نباید غافل شد. شهرداری در قسمت های از شهر رودخانه دلمبر را لوله گذاری کرده و رودخانه را با لوله از شهر عبور داده است که این اقدام فاجعه بار است. لوله گذاری انجام شده پروژه ای ناقص و با عدم رعایت اصول فنی است، چرا که قبل از اتصال رودخانه به لوله حوضچه آرامش تعبیه می شد. این حوضچه زباله و گل و لای بالادست رودخانه را ته نشین کرده و آب صرفا وارد لوله می شد اما در با عدم وجود حوضچه، سیل فاجعه به بار می آورد. انتهای پیام /
بحران نهر دلمبر در کرج؛ از رهاسازی فاضلاب خانگی تا نخاله شهری / نابودی حریم رودخانه با ساخت و سازهای فله‌ای! 2
بحران نهر دلمبر در کرج؛ از رهاسازی فاضلاب خانگی تا نخاله شهری / نابودی حریم رودخانه با ساخت و سازهای فله‌ای! 3
بحران نهر دلمبر در کرج؛ از رهاسازی فاضلاب خانگی تا نخاله شهری / نابودی حریم رودخانه با ساخت و سازهای فله‌ای! 4
بحران نهر دلمبر در کرج؛ از رهاسازی فاضلاب خانگی تا نخاله شهری / نابودی حریم رودخانه با ساخت و سازهای فله‌ای! 5
بحران نهر دلمبر در کرج؛ از رهاسازی فاضلاب خانگی تا نخاله شهری / نابودی حریم رودخانه با ساخت و سازهای فله‌ای! 6