جمعه 7 اردیبهشت 1403

بخش غدیر در موزه کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران راه‌اندازی شد

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
بخش غدیر در موزه کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران راه‌اندازی شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، بخش موزه غدیر کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران با حضورمهدی فکور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و عبدالرضا سیف، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران افتتاح شد.

فکور با تاکید بر حمایت از انجام طرح‌های پژوهشی در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران گفت: ضمن اینکه دانشگاه از فعالیت‌های پژوهشی در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد حمایت می‌کند، باید موقوفات و عایدات موقوفات متعلق به کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه به کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد برگردد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به راه‌اندازی ویترین موزه غدیر هم افزود: راه‌اندازی این بخش یک نمونه برای ارائه و نمایش اسناد قدیمی و معتبر کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران است که می‌تواند مرجع خوبی برای محققان کشور باشد.

وی با تاکید بر جلب حمایت خیرین برای کمک به سامان‌دهی و تجهیز کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران، گفت: اسناد موجود در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران یک گنجینه است.

ما در تلاش هستیم با کمک و حمایت خیرین اقدامات لازم را برای سامان‌دهی، مرمت و نگهداشت این اسناد انجام دهیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه ساختمان کتابخانه مرکزی از ساختمان‌های مهم دانشگاه است که هم خود ساختمان و هم محتوای آن برای دانشگاه اهمیت دارد، افزود: به دلیل اهمیت و ارزش اسناد موجود در کتابخانه مرکزی، ما در قدم اول تجهیز و زیرساخت‌های آن از جمله سیستم اطفا حریق را در دستور کار قرار دادیم تا با آماده‌سازی زیرساخت‌ها و ایجاد شرایط مناسب، ساماندهی اسناد را نیز انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر دیجیتال‌سازی اسناد موجود در کتابخانه تاکید کرد و گفت: ما تلاش داریم که بعد از ساماندهی اسناد موجود در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد، این اسناد را به صورت دیجیتال تبدیل و به محققان عرضه کنیم.

فاطمه ثقفی، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران نیز در مراسم افتتاح بخش غدیر، گفت: در این بخش ماکت قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی گرانبهای موجود در کتابخانه توسط بخش مرمت ساخته شده و در معرض نمایش قرار گرفت.

وی افزود: به منظور حفظ نسخ خطی از یک سو، و نمایش داشته‌های تاریخی دانشگاه از سوی دیگر، در یک کار هنرمندانه، ماکت نسخه‌های خطی توسط هنرمندان متخصص با ظرافتی بسیار زیاد در سطح خود نسخ ساخته و در ویترین موزه به نمایش درآمد تا هم کار هنرمندان معاصر بخش مرمت کتابخانه مرکزی رونمایی شود و هم یادگار نسخ خطی میراث غدیر از قرن هشتم هجری شمسی به نمایش گذاشته شود.

ثقفی گفت: از آثار موجود در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران در زمینه غدیر،6 اثر مهم و قدیمی برای نمایش در موزه انتخاب شدند که قدیمی‌ترین اثر مربوط به قرن هشتم هجری شمسی و مربوط به خطبه شقشقیه از نسخه خطی نهج‌البلاغه که در سال 732 هجری قمری و در دوره ایلخانی کتابت شده است.

به گفته رئیس کتابخانه مرکزی علاوه بر اثر یاد شده، یک لوح فشرده از نسخه صوتی خطبه غدیر به زبان‌های فارسی و عربی، تهیه پرینت رنگی از نسخه مکاتبات غلامحسین غفاری با عنوان" تبریک عید سعید غدیر از غلامحسین غفاری به اتابک اعظم" و نسخه چاپ سنگی نیز در این ویترین به نمایش درآمده است.

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران گفت: آماده‌سازی ویترین غدیر حاصل تلاش همکاران کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد خانم‌ها فریده مداحی، مرجان صدیق، طاهره بزرگ زاده و فرشیده کونانی و آقایان محمد همتی و عباس توکلی است.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید دانشگاه تهران موزه غدیر کتابخانه مرکزی فعالیت‌های پژوهشی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است