پنج‌شنبه 7 تیر 1403

برای نخستین بار منتشر شد: سخنان رهبری درباره‌ی شریعتی یک سال و نیم پس از درگذشت او

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
برای نخستین بار منتشر شد: سخنان رهبری درباره‌ی شریعتی یک سال و نیم پس از درگذشت او

«ای کاش شریعتی در میان ما بود» این جمله فرازی از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در اعتصاب دانشگاه مشهد در آبان 1357 است. روزهایی که مبارزات مردم ایران به اوج خود رسیده بود و رژیم پهلوی در سراشیبی سقوط قرار داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر علی شریعتی جامعه‌شناس و روشن‌فکر مذهبی معاصر ایران در 29 خرداد 1356 دار فانی را وداع گفت. شریعتی یکی از افراد اثرگذار به‌ویژه بر روی افکار جوانان و دانشجویان بود. البته پیرامون سخنان و افکار شریعتی حواشی بسیار زیادی به‌خصوص در بین روحانیون وجود داشت. آیت‌الله سید علی خامنه‌ای به واسطه‌ی آشنایی قدیمی با شریعتی نگاه ویژه‌ای به آثار و افکار وی داشت. یکی از فرازهای منتشرنشده‌ی ایشان در این رابطه سخنرانی آبان‌ماه 1357 در اعتصابات دانشگاهیان مشهد بود. آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی از بیانات خود در اثنای مبارزات ملت ایران به گرامی‌داشت یاد و خاطره دکتر شریعتی پرداخت که پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی برای نخستین بار به شرح زیر منتشر کرده است:

«ای کاش در میان ما دکتر شریعتی بود. بنده از دیروز صبح احساس می‌کنم که جای دکتر شریعتی در میان ما خالی است. آیا این شکوه عظیم این حرکت بزرگ تا حدی - تاحدی - و البته تا حد عظیم و قابل توجهی مدیون آن ذهنیت صیقل‌یافته‌ای نیست؛ مدیون آن تلاش و کوششی نیست که به دست آن مرد و آن رادمرد در جامعه‌ی ما و در جذب ذهنیت امت ما به وجود آمد؟ کیست که بتواند این را انکار کند؟

به‌راستی و با همه‌ی وجود احساس می‌کنم که «اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیء» وقتی یک دانشمند آگاه یک انسان آگاه می‌میرد بر پیکره‌ی امت اسلامی ثلمه‌ای به وجود می‌آید که هیچ چیز جای آن را پر نمی‌کند.

دیگران هر کدام و هر یک جای خود را دارند، جای آن ستاره‌ی فروزنده‌ی زود خاموش‌شده خالی است. پروردگارا! پروردگارا! به حق این دل‌های پاک و جوشنده، به حق این اجتماع عظیم که گفته‌ای یدالله مع الجماعه آن روح منور را مشمول نور و رحمت و برکت هرچه بیش‌تر خود قرار بده: الهی آمین!»

25957

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1922363