دوشنبه 23 مهر 1403

برداشت گل محمدی از گلستان‌های میامی آغاز شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
برداشت گل محمدی از گلستان‌های میامی آغاز شد

شاهرود - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی میامی با بیان این که برداشت گل محمدی از گلستان‌های این منطقه آغاز شد، گفت: امسال 10 تن گل برداشت می‌شود.

علی‌اصغر محمدی روز پنجشنه در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال در سطح 15 هکتار از گلستان های میامی، گل محمدی برداشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میامی گفت: برداشت گل محمدی از صبح زود و قبل از طلوع آفتاب و در هوای خنک شروع، و باید تا قبل از گرم شدن هوا انجام شده و بی درنگ به بیرون از مزرعه منتقل شود.

محمدی با بیان اینکه طرح توسعه کشت گل از سه سال قبل در منطقه سرحدات میامی شروع شد، گفت: سال گذشته در سطح34 هکتار گل محمدی کشت‌شد.

وی ادامه داد: امسال هم 17 هزار نهال گل محمدی تهیه و بین کشاورزان توزیع شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میامی با بیان اینکه گل محمدی دارای مزایای بسیاری بوده و گیاهی مهم به شمار می‌رود به برخی از مشخصات این گل اشاره کرد و گفت: این گیاه نسبت به کم‌آبی مقاوم است و در مناطق باز و آفتاب‌گیر کشت آن توصیه می شود.

محمدی افزود: استخراج گلاب از گل محمدی یکی از مشاغل مهم به شمار می رود، به‌طوری‌که هرساله گلاب تولیدشده و اسانس حاصل از آن علاوه بر مصرف داخلی به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات پژوهشگران نشان داده که استفاده از دمنوش گل محمدی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

محمدی اظهار داشت: گل محمدی حاوی ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای بدن است و برای درمان مشکلات پوستی از جمله آکنه و برطرف کردن انواع لکه‌های پوستی و چین‌وچروک می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

کاشت گل محمدی در مناطق خشک و کم‌آب با توجه به وضعیت بحرانی منابع آبی و نیازی که به کاشت محصولات کشاورزی کم‌آب احساس می‌شود سبب شده تا کاشت گیاهان دارویی و به‌ویژه گل محمدی بهترین جایگزین برای محصولات پرمصرف آبی شود.

گندم، جو، آفتابگردان، انواع حبوبات، زردآلو و دیگر محصولات باغی مهمترین محصولات کشاورزی میامی را تشکیل می دهد.

شهرستان میامی به خاطر آب و هوای مناسب و بارش‌های جوی مطلوب، قطب کشاورزی استان سمنان بوده و در تولید چند محصول مانند چغندر قند، گندم و آفتابگردان دیم مقام اول را دارد.

در این شهرستان 69 هزار و 755 هکتار زمین کشاورزی و باغی وجود دارد، هر سال 35 هزار هکتار زیر کشت انواع محصولات دیم وآبی می‌رود.

سطح باغ‌های این شهرستان سه هزار و 582 هکتار بوده و انواع محصولات باغی مانند پسته، زردآلو، سیب، انگور و دیگرمحصولات تولید می‌شود.

میامی با 2 بخش مرکزی و کالپوش و 40 روستا بیش از 40 هزار تن جمعیت دارد که 88 درصد آن ها در روستاها به کشاورزی، باغداری و دامداری اشتغال دارند.

*س_برچسب‌ها_س*