شنبه 9 تیر 1403

برنامه منتقد اول دولت روحانی در مناظره‌ها چه بود؟

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
برنامه منتقد اول دولت روحانی در مناظره‌ها چه بود؟

جهت‌گیری اظهارات قاضی زاده که در اوج گیری نقد دولت روحانی در مناظره سوم تاکید کرده بود که «دولت روحانی را کسی گردن نمی گیرد» نشان می دهد که او آمده تا در مناظرات، آنچنان که خود گفت نماینده دولت رئیسی باشد.

در جریان دو مناظره یاد شده، قاضی زاده هاشمی بیش از سایر نامزدها، پای دو دولت رئیسی و روحانی را به میان آورده؛ به عبارتی می توان گفت او بیشترین ارجاع در خصوص مباحث را به دولت های گذشته داشته است. قاضی زاده هاشمی در مناظره اول 11 بار نام «شهید رئیسی»، و 8 بار «دولت شهید رئیسی» را به میان آورد و بررسی اقتصادنیوز نشان می دهد که این نامزد، در تمام اشاراتش به این دو با رویکرد تحسین و تقدیر به اقدامات دولت سیزدهم و رئیس جمهوری فقید اشاره کرد.

او در جریان مناظره اول 4 بار اشاره تلویحی به «دولت روحانی» داشت؛ البته با ادبیاتی تند و کنایه آمیز. به عنوان مثال در خصوص رشد اقتصادی گفته بود: «کشور یک دهه بارشداقتصادی منفی مواجه بوده است». با این همه آنچنان که در جدول زیر مشخص است، رویکرد قاضی زاده هاشمی در جریان مناظره سوم کمی تغییر کرد؛ او مجموعا 4 بار در سخنانش از عملکرد دولت شهید رئیسی و شخص شهید رئیسی تقدیر کرد و یکبار هم به صورت تلویحی به اقدام دولت سیزدهم برای ورود زنان به استادیوم اشاره کرد. وی در جریان مناظره سوم نیز یک اشاره تلویحی به حسن روحانی داشت و گفت: «از منتقدان خودم شکایت نخواهم کرد و به آن‌ها انگ بی شناسنامه نخواهم زد.»

جهت‌گیری اظهارات قاضی زاده که در اوج گیری نقد دولت روحانی در مناظره سوم تاکید کرده بود که «دولت روحانی را کسی گردن نمی گیرد» نشان می دهد که او آمده تا در مناظرات، آنچنان که خود گفت نماینده دولت رئیسی باشد. هرچند نگفته بود که قرار است تقد دولت روحانی را در محور تلاش های انتخاباتی خود نیز قرار دهد.

بر اساس گزارش اقتصادنیوز، قاضی زاده هاشمی کسی است که برای بیشترین بار نام رئیسی را در جریان مناظرات به کار برده است؛ به نظر می رسد مهم ترین راهبرد قاضی زاده هاشمی در انتخابات این است که با دفاع از عملکرد دولت رئیسی بتواند جریان مناظرات را همسو با خود بکند. با این حال، اگرچه قاضی زاده هاشمی این اتهام را به زاکانی وارد کرده که تلاش می‌کند مقایسه‌ای میان دولت شهید رئیسی و دولت روحانی ایجاد کند اما نتیجه تحلیل محتوای اظهارات او و زاکانی موید آن است که این رویکرد در باره خودش صادق است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «شطرنج روحانی - رئیسی در مناظره‌های انتخاباتی؛ غایبانی که حاضرند!/ تحلیل محتوای اظهارات 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1403+ جدول»

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.