یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

برنامه‌های هفته کتاب در کتابخانه کامبوزیا با تاخیر برگزار می‌شود

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
برنامه‌های هفته کتاب در کتابخانه کامبوزیا با تاخیر برگزار می‌شود

کارشناس نسخ خطی کتابخانه کامبوزیا در زاهدان گفت: هر سال در هفته کتاب برنامه‌های متعددی در این کتابخانه برگزار می‌شد، اما امسال به دلیل ناآرامی‌ها برنامه‌ها اندک است و با تاخیر برگزار می‌شود.

کارشناس نسخ خطی کتابخانه کامبوزیا در زاهدان گفت: هر سال در هفته کتاب برنامه‌های متعددی در این کتابخانه برگزار می‌شد، اما امسال به دلیل ناآرامی‌ها برنامه‌ها اندک است و با تاخیر برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، صادقه کامبوزیا، فرزند زنده‌یاد امیرتوکل کامبوزیا که تا سال‌ها مدیریت کتابخانه کامبوزیا در زاهدان را برعهده داشت و اکنون در سمت کارشناس نسخ خطی این کتابخانه فعالیت می‌کند، گفت: بعد از دو سال شیوع کرونا، به دلیل ناآرامی‌های اخیر برنامه‌های «هفته کتاب» را با کمی تأخیر در کتابخانه کامبوزیا برگزار می‌کنیم. واقعیت این است که این روزها بازدیدکنندگان از کتابخانه به شدت کاهش پیدا کرده‌اند.

این فعال فرهنگی تاکید کرد: کتابخانه «کامبوزیا» در منطقه حاشیه زاهدان جا دارد و بچه‌های این منطقه بعضاً فاقد اوراق هویتی‌اند. خوشبختانه با همکاری فرمانداری منطقه، کد ده رقمی برای کودکان و نوجوانان فراهم شده است و آنها می‌توانند به مدد همین کدهای ده رقمی تا پایان مقطع متوسطه را بگذرانند. ولی مشکلات فرهنگی بچه‌های ما، به این موضوع ختم نمی‌شود. دختران در این منطقه به راحتی از تحصیل باز می‌مانند و مجبورند به کارهای هنری مثل «سوزن دوزی» بپردازند.

کامبوزیا ادامه داد: ما برای حمایت از این بچه‌ها، کارهای آنها را خریداری می‌کنیم و در کتابخانه به فروش می‌رسانیم و یا اینکه آنها را به بازدیدکنندگان هدیه می‌دهیم. همچنانکه این کتابخانه در طی سال‌ها فعالیت خود توانسته است؛ با برپایی کارگاه‌های عکاسی، روخوانی، نمایشنامه نویسی، تدوین خاطره، برگزاری کلاس‌های تربیت بدنی و ورزش و... در کنار این بچه‌ها باشد.

وی در ادامه با اشاره به این نکته که به دلیل محرومیت بچه‌های منطقه باید کتاب‌های مورد نیاز آنان را تأمین کرد گفت: محرومیت باعث شده تا در کنار مایحتاج ضروری بچه‌های این منطقه حتی در تأمین کتاب درسی نیز مشکل داشته باشند. برخی از هنرمندان تلاش کردند تا با سرکشی به این منطقه به بچه‌ها کمک کنند، این اینها فرایندی دائمی نیست.

دختر زنده‌یاد امیرتوکل کامبوزیا اضافه کرد: چندی پیش ما نشستی با موضوع آسیب‌های اجتماعی و با حضور مقامات ارشد دستگاه‌های مختلف داشتیم و بر ضرورت تأمین و «تهیه نوشت افزارها» و «کتاب‌های درسی» بچه‌ها تاکید کردیم اما در نهایت اتفاقی رخ نداد. در سال‌ها اخیر به مناسبت برخی مناسبت‌ها از جمله سالگرد پدرم در ضرورت پیگیری برخی از کارها توسط مسئولین محلی صحبت کردم، اما در عمل کاری صورت نگرفت.

کتابخانه استاد امیرتوکل کامبوزیا یکی از کتابخانه‌های مهم در کشور است که منابعی غنی دارد. این این کتابخانه در کلاته کامبوزیا، نزدیک محله شیرآباد زاهدان واقع است. کلاته کامبوزیا توسط مرحوم امیرتوکل کامبوزیا از اصحاب کلنل محمدتقی‌خان پسیان و از مخالفان رژیم پهلوی و از دشمنان سرسخت رژیم صهیونیستی، پس از تبعیدش در سال 1312 به زاهدان ساخته شد. مرحوم کامبوزیا کتابخانه‌ای غنی شامل منابع فارسی و لاتین داشت که اکنون در کتابخانه کامبوزیا قرار دارد. این کتابخانه بجز فعالیت‌های معمول، در زمینه سوادآموزی و برنامه‌های کمک آموزشی به کودکان و نوجوانان منطقه بسیار فعال است.