یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

بزرگان برای احترام به جهان پهلوان جمع شدند / نوای پهلوانی در بزرگداشت آقا تختی (عکس)

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
بزرگان برای احترام به جهان پهلوان جمع شدند / نوای پهلوانی در بزرگداشت آقا تختی (عکس)

نوای پهلوانی با حضور جمعی از اهالی ورزش و هنر در موزه موسیقی ایران طنین انداخت.

به گزارش "ورزش سه"، موزه موسیقی ایران در آخرین جمعه شب دی‌ماه، میزبان دوستداران جهان پهلوان غلامرضا تختی بود تا از "نوای پهلوانی" با آهنگسازی پوریا خادم رونمایی کند.

«نوای پهلوانی» به یاد جهان پهلوان غلامرضا تختی در پنجاه و ششمین سالگرد درگذشت او با حضور بزرگانی از ورزش و هنر از جمله پرویز پرستویی، منصور برزگر، ابراهیم جوادی، رسول خادم، حسن رحیمی، هادی حبیبی، پرویز هادی، رضا لایق، جواد نورمحمدی، صادق محبوبی، وریا غفوری، دانیال شه‌بخش، اکرم خدابنده و بسیاری دیگر از اهالی ورزش و هنر در موزه موسیقی ایران طنین انداخت.

در این مراسم راویِ «نوای پهلوانی» صدرالدین کاظمی کارشناس برجسته کشتی بود‌.

در این مراسم چرخ آخر، گُردآفرید، جهان پهلوان تختی پس از تختی «صادق محبوبی»، یکی پیک پُر شور آینده، تدبیرِ دارها، پهلوانی و موسیقی «فردین خلعتبری»، به سکوت و تختی رفت، از قطعات «نوای پهلوانی» با آهنگسازی پوریا خادم بودند که به اجرا درآمد.

جهان پهلوان غلامرضا تختی در تاریخ 5 شهریور 1309 در شهر تهران متولد شد و در تاریخ 17 دی 1346 از دنیا رفت.

تختی در دوران زندگی ورزشی خود رکورددار حضور در چهار المپیک‌ها و کسب بیشترین مدال از این آوردگاه بود و هنوز هیچ ورزشکار ایرانی نتوانسته است بعد از 64 سال به رکورد حضور او در سه فینال المپیک دست پیدا کند.

در چهار دوره بازیهای المپیک 1952 هلسینکی، 1956 ملبورن، 1960 رم و 1964 توکیو کسب یک مدال طلا، دو نقره و یک عنوان چهارم با حضور در سه فینال کشتی آزاد اتفاق نادری بود که آقا تختی 64 سال قبل آن را رقم زد.

جهان پهلوان تختی علاوه بر قهرمانی، به لحاظ منش و رفتار انسانی، سجایای اخلاقی پسندیده، افتادگی، مردمداری، جوانمردی و نوع دوستی نیز شهره خاص و عام به حساب می آید. او زندگی خود را وقف مردم کرده بود.

آقا تختی علاوه یک طلا و دو نقره ی المپیک، دو مدال طلا و دو نقره ی جهان و همچنین قهرمانی بازی های آسیایی در ورزش باستانی و کشتی پهلوانی نیز دارای تبحر و مهارت بود و سه بار عنوان پهلوانی ایران را با مغلوب کشتی گیری نامدار از آن خود کرد.

جهان پهلوان غلامرضا تحتی با کسب هفت مدال المپیک و جهان، یازده سال استمرار مدال‌آوری در تاریخ ورزش ایران را به نام خود نوشت کهاز این نظر رکورددار به حساب می آید اما برای مردم، آقا تختی بیشتر به عنوان یک پهلوان تکرار نشدنی شناخته می شود تا قهرمانی ورزشی.

پوریا تابان

بزرگان برای احترام به جهان پهلوان جمع شدند / نوای پهلوانی در بزرگداشت آقا تختی (عکس) 2