یک‌شنبه 1 مهر 1403

به اصل "بازگشت به میانگین" توجه کنید؛ / هشدار درباره پدیده لیگ برتر: فشار نگذارید

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
به اصل "بازگشت به میانگین" توجه کنید؛ / هشدار درباره پدیده لیگ برتر: فشار نگذارید

مجتبی فریدونی مدیرعامل سابق ذوب آهن با انتشار یادداشتی معتقد است نباید روی حسین‌نژاد پدیده سپاهان در دربی برای تکرار عملکردش فشار گذاشت.

به گزارش "ورزش‌سه"، محمدجواد حسین نژاد بازیکن جوان سپاهان در دربی اصفهان عملکردی فوق‌العاده از خودش به نمایش گذاشت که این عملکرد عالی باعث شده همه نگاه ها در بازی مقابل استقلال به او باشد. اینکه از او انتظار داشته باشیم همان عملکرد فوق‌العاده را در بازی و بازی های بعدی تکرار کند مبتنی بر اصول علمی نیست و فقط فشار را بر روی او سنگین می کند و همین فشار و استرس ممکن است تاثیر منفی در بازی او داشته باشد. در علم آمار و روانشناسی اصلی وجود دارد به نام "بازگشت به میانگین "(Regression to Mean)"، که می گوید وقتی در دوره ای عملکردهای فراتر از انتظارات وجود دارد به دنبال آن شاهد کاهش و نزول عملکرد خواهیم بود و بالعکس هر دوره رکود و عملکرد ضعیف با دوره ای از بهبود کارآیی و عملکرد دنبال خواهد شد. این موضوع نه تنها راجع به یک بازیکن خاص بلکه در رابطه با کل تیم نیز صدق می‌کند.

عملکرد فراتر از انتظار یک بازیکن علاوه بر مهارت خودش گاهی اوقات به متغیرهای تصادفی و شانسی نیز بستگی دارد؛ از جمله شرایط روز بازی، عوامل محیطی، شرایط بازیکنان تیم مقابل و.... و همچنین وضعیت جسمی، عاطفی و ذهنی بازیکن که این سه مورد اخیر با منحنی های بیوریتم بازیکن قابل بررسی است‌. منحنی های بیوریتم حسین نژاد در روز بازی با استقلال شرایط خوبی را برای او پیش بینی می کند به طوریکه آمادگی جسمانی او 91 درصد و آمادگی ذهنی اش 88 درصد خواهد بود و ترکیب این دو تحت عنوان Mastery عامل مهمی برای موفقیت در بازی خواهد بود. اما احتمال بازگشت به میانگین همیشه وجود دارد.

به اصل "بازگشت به میانگین" توجه کنید؛ / هشدار درباره پدیده لیگ برتر: فشار نگذارید 2