یک‌شنبه 8 مهر 1403

به‌زودی در تولید شکر خودکفا می‌شویم

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
به‌زودی در تولید شکر خودکفا می‌شویم

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که التهابات بازار شکر نسبت به هفته های اخیر تا حدودی فروکش کرده، اما به طور کامل مرتفع نشده است که با عرضه شکر تولید داخل در روزهای آتی و تشدید نظارت ها انتظار می رود که شکر با قیمت مصوب بدست مصرف کننده برسد.

بنابر آمار سالانه 2 میلیون و 200 تا 2 میلیون و 300 هزارتن شکر مورد نیاز است که بنابر اذعان مسئولان معاونت امور زراعت 75 تا 80 درثد شکر مورد نیاز در داخل تولید می شود که براین اساس یک قدم تا خودکفایی فاصله داریم.

براساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری خودکفایی در تولید چغندر قند به عنوان یکی از محصولات اساسی در برنامه هفتم بر آن تاکید شده است که بنابر گفته کارشناسان در بین تمامی محصولات زراعی صنعتی کشور، خودکفایی شکر در دسترس‌تر است چرا که ما هم در زمینه نیشکر و هم در زمینه چغندر قند شرایط بسیار خوبی داریم. در این راستا با توجه به محدودیت منابع آبی، یکی از اقدامات خوب وزارت جهاد کشاورزی در این ارتباط انتقال کاشت چغندر قند از بهار و تابستان به پاییز و زمستان است که حدود 60 تا 70 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب را محقق می‌کند.

در این راستا مسعود امراللهی مدیرکل بازرسی و نظارت وزارت جهاد گفت: طرح نظارتی شمیم مهر از نیمه شهریور آغاز و تا پایان مهر در سراسر کشور ادامه دارد و هدف از اجرای این طرح نظارت بر مراکز تامین و انبارها وسردخانه هاست و همواره از مردم تقاضا داریم که گزارش های گرانفروشی را به سامانه 124 اطلاع دهند.

امراللهی گفت: با توجه به تخلف عدم درج قیمت شکر بسته بندی تذکر و برخورد لازم با شرکت های متخلف مبنی بر عدم درج قیمت داده شد که براین اساس موضوع درج قیمت اعمال شد و بازار شکر در حال اصلاح است.

عرضه و تقاضای بازار شکر همخوانی دارد

رضا کنگری رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به پیگیری های صورت گرفته، سهمیه ای برای اتحادیه بنکداران در نظر گرفتند که براین اساس مشکلات بازار شکر تا حدودی مرتفع شده است و دیگر از التهابات اخیر بازار خبری نیست.

به گفته او، اکنون هرکیلو شکر با قیمت 38 هزار و 500 تومان در اختیار اتحادیه بنکداران قرار می دهند و در نهایت شکر با قیمت 40 هزارتومان در اختیار اتحادیه خواربارفروشان و سوپر مارکت ها گذاشته می شود که براین اساس با نرخ مصوب 42 هزار و 500 تومان باید در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد.

کنگری با بیان اینکه عرضه شکر با قیمت 50 هزارتومان برای مصرف کننده نهایی منطقی نیست، افزود: عرضه هرکیلو شکر فله بالاتر از 42 هزار و 500 تومان منطقی نیست، همچنین قیمت هر بسته شکر 900 گرمی 49 هزار و 500 تومان است. اکنون کمبودی در عرضه شکر وجود ندارد که بر التهاب قیمت در بازار دامن بزند.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه در شرایط کنونی چالشی در حوزه بازار شکر نداریم، گفت: در حال حاضر عرضه و تقاضای بازار شکر همخوانی دارد، قبلا اتحادیه بنکداران در بحث تامین دیده نشده بود که با قیمت های مختلف در اختیار ما قرار می گرفت که همین موضوع منجر به التهاب بازار شد، اما با مشخص شدن منبع تامین مشکلی در توزیع شکر نداریم‌.

چندی پیش معاونت امور زراعت اذعان می کند که امسال بیش از 30 هزار هکتار از کشت چغندر قند به پاییز و زمستان منتقل شده است که اگر بتوانیم کارخانه درحال احداث توسط ستاد اجرایی فرمان امام در دزفول را افتتاح و کارخانه ای مشابه آن در استان گلستان احداث کنیم، به راحتی می‌توان برای همیشه در تولید شکر به خودکفایی رسید.

مصرف ماهانه شکر به 200 هزارتن رسید

طی 10 یال اخیر با توسعه کشت پاییزه چغندرقند بیش از 652 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شده است. میزان صرفه‌جویی در کشت پاییزه سال زراعی کنونی بیش از 130 میلیون متر مکعب بوده به طوریکه به ازای یک متر مکعب آب مصرفی در هکتار بیش از 1.33 کیلوگرم شکر از چغندرقند پاییزه بدست آمده که در کشور بی‌سابقه است.

غلامحسین بهمنی دبیر اسبق تصفیه کنندگان شکر گفت: با توجه به عرضه شکر تولید داخل طی روزهای آتی، برآوردها حاکی از آن است که بازار متعادل شود و علت اصلی نوسانات اخیر بازار ناشی از کاهش عرضه شکر وارداتی بوده است.

او مصرف روزانه شکر بازار داخل را 6 تا 7 هزارتن اعلام کرد و افزود: براساس آمار ماهانه 180 تا 200 هزارتن شکر مصرف می شود که براین اساس تولید داخل جوابگوی تقاضا در نیمه دوم سال را می دهد، هرچند اگر قیمت تمام شده شکر خارجی کمتر از تولید داخل باشد، امکان واردات وجود دارد.

بهمنی قیمت هرتن شکر وارداتی تحویل بنادر را 510 تا 520 دلار اعلام کرد و گفت: قیمت شکر وارداتی با احتساب هزینه های تصفیه و.. کمتر از نرخ 42 هزار و 500 تومان بدست مصرف کننده می رسد. البته با عرضه شکر تولید داخل به بازار احتمال تعادل و تنظیم بازار شکر وجود دارد.

دبیر اسبق تصفیه کنندگان شکر با بیان اینکه سالانه 2 میلیون و 400 هزارتن شکر مورد نیاز کشور است، گفت: برآوردها حاکی از آن است که امسال تولید شکر داخل به یک میلیون و 500 تا یک میلیون و 600 هزارتن برسد که براین اساس کسری نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود، هرچند در 6 ماهه نخست سال 700 هزارتن شکر وارد کشور شد.

با توجه به فرمایشات و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، سند امنیت غذایی، اسناد بالادستی و برنامه هفتم، ما باید در 14 محصول اساسی کشور تا 90 درصد و در 5 محصول به 100 درصد خودکفایی دست یابیم که با توسعه کشت چغندر پاییزه و کنترل واردات پیش بینی می شود که 20 درصد مابقی کسری نیاز کشور در داخل تامین شود.

خبرنگار: آزاده محبی