جمعه 31 فروردین 1403

به فساد و رانت در کشور خاتمه می‌دهیم

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
به فساد و رانت در کشور خاتمه می‌دهیم

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد که در دولت آینده به فساد و رانت در کشور خاتمه می‌دهیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رییسی چهارشنبه‌شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره وضعیت پرداخت یارانه ها گفت: یارانه ها باید برابر قانون و عادلانه پرداخت شود از مهم‌ترین محورها در دستور کار دولت ما پرداخت یارانه به صورت عادلانه است.

وی افزود: از یارانه های پنهان، افراد خاصی بهره مند می‌شوند در حالی که همه خانواده‌ها خودرو ندارند بعضی خانواده‌ها چند خودرو دارند، از محورهای مهم ما احساس عدالت مردم نه در لفظ بلکه در عمل و اختصاص همه ظرفیت‌های کشور برای همه مردم است.

وی ادامه داد: درصدی از این صندوق خزانه دوم دولت باید 35درصد به ارتقای بهره وری تولید اختصاص یابد، اما بخشی که باید به تولید اختصاص یابد در اختیار تولید نیست و بنای ما در اختیار تولید قرار دادن این 35 درصد است.

او گفت: دخل و خرج یارانه باید شفاف باشد و ما به شفاف سازی در دولت عقیده داریم و دولت باید در پشت ویترین باشد و مردم و نخبگان در جریان باشند.

رئیسی گفت: برنامه ما راه اندازی سامانه هوشمند مالیاتی است تا تمام داده‌ها به این سامانه داده شود و فعالیت‌های اقتصادی شفاف و روند کار اقتصادی روشن شود و از فرار مالیاتی جلوگیری شود و این سامانه هوشمند یک عدالت مالیاتی را اجرا کند و تا سامانه مالیاتی اجرا نشود دچار مشکلات زیادی خواهیم بود.

وی ادامه داد: به میزان مالیات دریافتی فرار مالیاتی داریم و بحث من مربوط به شغل هایی است که بیشترین درآمد و کمترین پرداخت مالیات را دارد. اخیرا دولت مواردی را به قوه قضائیه از فرارهای مالیاتی کلان فرستاده بود.

رئیسی اظهار کرد: باید سازو کار را به نحوی تنطیم کنیم که فرار مالیاتی به صفر برسد. چرا یک کارمند قبل از دریافت حقوق مالیات پرداخت می‌کند ولی افرادی که میلیاردی درآمد دارند مالیات پرداخت نمی‌کنند؟

او گفت: عدم اشراف دولت در پول و کالا باعث شد آنچه نباید واقع بشود واقع شد و آنچه باید واقع شود واقع نشد.

وی افزود: از کارهای اولیه دولت ایجاد اشتغال است و اولین راه افزایش تولید است و رشد اقتصادی 5درصدی می تواند برای جوانان اشتغال ایجاد کند. ما می توانیم با افزایش تولید صادرات غیر نفتی‌مان را به 2برابر افزایش دهیم.

او ادامه داد: 40درصد ظرفیت تولید کشور معطل است و اولین نشست من در استان‌ها با تولیدکنندگان، کارآفرینان، کارگران و سرمایه گذاران است و واقعا مشکل دارند و گرفتارند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت، بانک‌های زیادی کارخانه‌های زیادی را تملک کرده و در آن را بسته اند تا برای بانک به عنوان سرمایه محفوظ بماند ولی کارگر، تجهیزات کارخانه، تولید و خط تولید کجاست؟ اینها مسئله اصلی و سوال ما از دولت این است که چرا در این مورد حساس نیست و اقدام نمی کند و اینجا حوزه اقدام و عمل است.

رئیسی یادآور شد: 70درصد ظرفیت اقتصادی کشور ما ظرفیت ایجاد اشتغال برای جوانان دارد و می‌توان برای تحصیل کرده‌ها کار کرد و می توان بیکاری 43درصدی را در زمان کوتاهی به 15درصد کاهش داد.

او ادامه داد: اشکالی که در بورس است این است که آگاهی بخشیدن به مردم با یک مدیریت جدی انجام نشد و وقتی مردم با تاکید دولت به بورس آمدند کارهایی که باید انجام نشد. ساز وکار نظارتی بورس درست عمل نکرد و صندوق توسعه و تتبیت از نوسانات جلوگیری نکرد.

وی افزود: حقوقی های بورس که حضورشان مثل بچه پولدار است و باید کنترل می شدند. بازار بورس رها نیست و کنترل شده است و مردم به کنترل دولت اعتماد کردند.

او ادامه داد: بورس جای جبران کسری بودجه دولت نیست و باید اجازه داد حقوقی ها آن را دچار نوسان کنند.

رئیسی افزود: باید صندوق جبران خسارت برای کسانی که بسیار هستند فعال شود تا مردم اعتماد کنند و منابع صندوق قابل تامین است و اولا صندوق تثبیت در بورس هست و این مبلغ قابل تامین برای دولت است. تضمین خسارت هم با صندوق توسعه و هم صندوق تثبیت و هم با صندوق جبران خسارت قابل تامین است.

وی افزود: مشکل کشور رودربایستی و جناح بازی و حزب بازی است و ما در کشورداری جدیت می خواهیم و اگر جدیت باشد بسیاری از امور در جای خود خواهد رفت و دستگاه قضایی در مرحله آخر است.

او گفت: مشکلات جوانان اعم از مسکن و ازدواج و اشتغال و گرانی را می دانم و رنج جوانان رنج من است و با توکل به خدا و اعتماد به جوانان راه را برای رفع مشکلات هموار می بینم و این راه را هموار خواهیم و تغییر را ایجاد خواهیم کرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام /