پنج‌شنبه 12 مهر 1403

بی‌خیال این سفرها شوید

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بی‌خیال این سفرها شوید

شهرکرد - ایرنا - اول صبح وارد مغازه می‌شود و دو سه بطری دوغ و نوشابه از یخچال بر می‌دارد، هنگام حساب و کتاب، به ناگاه عطسه می‌زند، "بخشید" و بعد رمز کارت بانکی خود را به مغازه‌دار می‌گوید، اما مغازه‌دار پس از رفتن مشتری، همه پیشخوان و ویترین را با محلول الکل ضدعفونی کند.

بوی طمع دو سیب قلیان آنها، تا این طرف پل زمانخان زاینده‌رود نیز به مشام می‌رسد و یکی در این میان، برای خنده جمع، طوری عطسه می‌زند که انگار پایه‌های پل تاریخی می‌لرزد، بعد مابقی افراد به این عطسه زدن می‌خندند.

خودروهایی با پلاک‌های استانهای دیگر در کنار جاده پارک کرده‌اند، یکی دو نفر کنار در عقب خودرو نشسته‌اند و مشغول قلیان کشیدن هستند و یکی این میان با دود قلیان نیز به زغم خود هنرنمایی می‌کند، دود را به شکل حلقه حلقه از دهان خود بیرون می‌دهد، اما مابقی اعضا خانواده به دنبال یافتن جا برای اتراق موقت و درست کردن ناهار هستند. سه ماه می‌شود که کشور درگیر شیوع ویروس کروناست و تمام توان کشور به کار گرفته شده است تا از شیوع و گسترش آن جلوگیری می‌شود، ولی عده‌ای همچنان بی خیال به دنبال سیر و سفر در هر فرصتی هستند.

علت سفرشان در شرایط کرونایی را که جویا می‌شوی، یکی از مسافران سوال می‌کند" مگر تمام نشده است؟"، آن یکی می‌گوید " مگر دکتری یا پرستاری که می‌گویی تمام شده است".

یکی‌شان می‌گوید:"دلت می‌آید آدم این هوا پاک و خنک را رها کند و به مسافرت نیاید، بچه‌ها یکی دو ماه در خانه مانده بودند نیاز به یک سفر و تفریح داشتند، این همه آدم رفتند مسافرت، چرا ما نرویم".

از یکی از آنها وقتی می‌پرسی" چرا ماسک نزدی" می‌گوید "در سفر که دیگر ماسک نمی زنند؛ ماسک زدن برای بازار و جاهای شلوغ است" دوباره آن نوجوان می‌گوید " مگر دکتری یا پرستار که می‌گویی ماسک زدن برای سفر نیست" بحث که تمام می‌شود، بساط درست کردن کباب مرغ در حاشیه رودخانه راه می‌افتد.

در شرایطی که هنوز شیوع ویروس کرونا در کشور وجود دارد و برخی از استانها و شهرها هنوز درگیر جدی با این ویروس هستند، اما عده‌ای بی‌خیال از همه چیز، راهی سفر شده‌اند، بدون اینکه شرایط استان میزبان را درک کنند.

این نوع سفر نه برای مسافران خوشایند است و نه برای میزبانان و تنها می‌تواند به جا به جایی ویروس از یک استان به استان دیگری ختم شود، از این رو مردم استانهای میزبان با وجود مهمان‌نوازی اعلام می‌کنند در این شرایط کرونای به استان‌شان نیایند.

استاندار چهارمحال و بختیاری، با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: هم‌وطنان همچنان در خانه بمانند و این استان را به‌عنوان مقصد سفرهای خود انتخاب نکنند و این استان در زمان حاضر میزبان مسافران و گردشگران نخواهد بود.

اقبال عباسی تاکید کرد: تمامی مراکز تفریحی، اقامتی، توریستی، پارک‌ها، بوستان‌ها، بلوارها، فضاهای سبز و مکان‌های خدماتی شهری و روستایی این استان همچنان تعطیل است.

وی افزود: هرگونه برپایی چادر و اقامت مسافر و گردشگر در این مراکز و اماکن ممنوع و برخورد با متخلفان و هنجارشکنان این حوزه ضروری است.

عباسی تصریح کرد: فرمانداران همزمان با تعطیلات می‌توانند با تشدید نظارت در پایگاه‌های ایست و بازرسی ورودی‌های شهرستان‌ها نسبت به کنترل جدی مسافران و جلوگیری از ورود افراد مشکوک اقدام کنند.

وی افزود: رعایت فاصله اجتماعی، پروتکل‌های بهداشتی و آموزش و حفاظت فردی باید به‌عنوان یک فرهنگ مورد توجه تمامی مردم، مسوولان و گروه‌های مختلف باشد.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد نیز گفت: وضعیت دو شهرستان چهارمحال و بختیاری در مرحله بحران و هشدار قرار گرفته است.

مجید شیرانی تاکید کرد: هم‌اینک وضعیت شهرستان کوهرنگ بحرانی و قرمز و وضعیت شهرستان فارسان وارد مرحله بحران شده است.

وی افزود: وضعیت شهرستان‌های کیار، اردل و سامان سفید است اما همچنان امکان شیوع ویروس کرونا در تمامی مناطق وجود دارد.

شیرانی تصریح کرد: با توجه به ورود عشایر و مسافرانی از استان‌های هم‌جوار، خطر شیوع ویروس کرونا جدی است.

وی تاکید کرد: وضعیت چهارمحال و بختیاری نسبت به سایر مناطق و استان‌های کشور مطلوب است اما این موضوع نفی کننده رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی نیست.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا یا کووید 19 به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*