یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

تأمین امنیت غذایی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
تأمین امنیت غذایی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

تأمین امنیت غذایی مردم همواره یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسائل کشورها و از وظایف اساسی هر دولتی است.

به گزارش ایسنا، محمدحسن روزی‌طلب، دبیر و عضو اندیشکده آب، محیط زیست، امنیت غذایی و منابع طبیعی الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت در یادداشتی نوشت: در یکی از تدابیر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به صورت مستقیم به بحث تأمین امنیت غذایی اشاره شده و بر این موضوع فرابخشی - که از وظایف اساسی هر دولت است - تأکید گردیده است.

تأمین امنیت غذایی مردم همواره یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسائل کشورها است. امنیت غذایی از چهار محور اساسی به شرح زیرتشکیل شده است:

* فراهم بودن غذا (از نظر کمیت، سلامت و کیفیت برای آحاد جامعه و ازطریق تولید داخلی و یا واردات)

* دسترسی آسان به غذا (از نظر اقتصادی و اجتماعی برای همه اقشار مردم)

* مصرف غذا (در سطح خانوار از نظر الگوی صحیح مصرف و رعایت معیارهای بهداشتی و تأمین میزان پروتئین‌های گیاهی و حیوانی، عناصر غذایی، مواد معدنی و ویتأمین‌های مورد نیاز در مراحل مختلف رشد و سن انسان و...)

* ثبات (تأمین مواد غذایی مورد نیاز در بلندمدت از نظر توان اقتصادی دولت برای خرید و واردات مواردی که در داخل به دلایل مختلف مقدور نیست).

در یکی دیگر از بندهای تدابیر (تأمین امنیت و ایمنی غذایی با تأکید بر تولید داخلی، ترویج تغذیه سالم و حلال، ممنوعیت تولید و واردات محصولات تراریخت بدون مجوز سلامت و ایمنی زیستی، اصلاح الگوی تولید و توزیع و مصرف مواد غذایی و محصولات کشاورزی و دامی و آبزی، و برقراری سازوکارهای نظارتی مورد نیاز) مسائل و الزاماتی دارد که توجه به آنها از شروط تحقق اهداف مربوطه در سند الگو آمده است.

این موارد به شرح ذیل است:

* بحران آب و کاهش منابع آب زیرزمینی:

در اکثر دشت‌های کشور به علت عدم برنامه‌ریزی لازم بین دستگاه‌های ذی‌ربط با مسئله آب برای تأمین امنیت غذایی آینده کشور روبه‌رو هستیم؛ که علی رغم ابلاغ سیاست‌های کلان و برنامه‌های سوم تا ششم توسعه، هنوز این مشکل ادامه دارد. ادامه این روند موجب می‌شود در آینده، 2-3 میلیون هکتار از اراضی آبی کشور - که از منابع آب زیرزمینی استفاده می‌کنند - در معرض تهدید جدی قرار گیرد. به علاوه، تغییر اقلیم و افزایش درجه حرارت کره زمین نیز آثاری منفی در تولید محصولات کشاورزی و مدیریت آب و منابع طبیعی کشور خواهد داشت.

* عدم بهره‌برداری صحیح و حفاظت از منابع خاک و همچنین تغییر بی‌رویه کاربری اراضی کشاورزی به مصارف غیر کشاورزی

* عدم رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی توسط تولیدکنندگان و صنایع فراوری محصولات کشاورزی و مواد غذایی:

فقدان نظارت لازم از طرف دستگاه‌های مرتبط کشور برای الزام تولیدکنندگان به رعایت مصرف صحیح و با کیفیت سموم گیاهی، کودها و مواد شیمیایی و غیره برای تولید محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزیان و...

* ارتباط مستقیم امنیت غذایی با توان اقتصادی:

آحاد جامعه برای خرید مواد غذایی و ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی و محیط زیستی لازم خانوار، نیاز به توان اقتصادی مطلوب دارند. متأسفانه در سال‌های اخیر با گسترش فقر و بیکاری و در نتیجه کاهش توان خرید، مردم کشور از این نظر در شرایط مطلوبی قرار ندارند.

* عدم حمایت و پشتیبانی لازم دولت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی (در مقایسه با سایر کشورهای مشابه جهان از نظر ایجاد زیرساخت‌های لازم)

* عدم وظیفه‌مند بودن و ارتباط مؤثر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با صنایع و تولیدکنندگان بخش کشاورزی (برای ترویج الگوی صحیح کشت و به‌کارگیری روش‌های تولید متناسب با شرایط اقلیمی و بوم‌شناختی کشور با تأکید بر حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست و افزایش بهره‌وری از نهاده‌ها و عوامل تولید نظیر آب، خاک، ماشین‌آلات، انرژی و...)

انتهای پیام