جمعه 10 فروردین 1403

تاریخ سفر بعدی فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی مشخص شد

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
تاریخ سفر بعدی فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی مشخص شد

ماموریت کرو -4 شرکت فضایی اسپیس‌ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی تنها یک هفته با پرتاب فاصله دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ناسا و اسپیس‌ایکس، روزگذشته، 15 آوریل، یک بررسی هفت ساعته در مورد آمادگی پرواز کرو -4 در مرکز فضایی کندی، فلوریدا به انجام رساندند. آنها هیچ مشکل بزرگ یا نگران کننده‌ای پیدا نکردند بنابراین این ماموریت طبق برنامه در روز 23 آوریل (سوم اردیبهشت)، در ساعت 05:26 صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (13:56 به وقت تهران) انجام خواهد شد. جرد متر (Jared Metter) مدیر پایایی پرواز در اسپیس‌ایکس در تماسی با خبرنگاران گفت: در حال حاضر همه چیز خوب به نظر می‌رسد و ما مسیری روشن به سمت انجام این پرتاب در روز 23 آوریل پیش رو داریم.

"کتی لودرز"(Kathy Lueders)، رئیس پروازهای فضایی انسانی ناسا طی تماسی گفت: بررسی آمادگی پرواز بسیار بسیار خوب بود. او افزود که تیم‌ها تنها چند مورد کوچک پیدا کرده‌اند که طی 24 تا 36 ساعت آینده حل خواهد شد.

"استیو استیچ"(Steve Stich)، مدیر برنامه خدمه تجاری این آژانس می‌گوید: برای مثال، ناسا و اسپیس‌ایکس هنوز باید کار بر روی سپر حرارتی کپسول دراگون کرو -4 که "آزادی" نام گرفته است را به پایان برسانند. این کپسول فضایی جدید تا به حال پرواز نکرده است.

طی این ماموریت "کیل لیندگرن"(Kjell Lindgren)، "رابرت هاینز"(Robert Hines) و "جسیکا واتکینز"(Jessica Watkins) به همراه "سامانتا کریستوفورتی"(Samantha Cristoforetti) ایتالیایی از آژانس فضایی اروپا برای اقامتی طولانی‌مدت به ایستگاه فضایی خواهند رفت.

این ماموریت در بازه زمانی بسیار شلوغی برای پروازهای فضایی انسانی انجام خواهد شد. ناسا در تلاش است تا آزمایش "تمرین لباس خیس" خود را به انجام برساند و طی این آزمایش که بارها با تعویق مواجه شده، مهم‌ترین مراحل پیش از پرتاب مورد بررسی قرار می‌گیرند.

ناسا سه بار تلاش کرد تا مرحله مرکزی موشک سامانه پرتاب فضایی خود را که قرار است انسانها به وسیله آن به ماه سفر کنند را با سوخت پر کند اما این آزمایش به دلیل بروز مشکلات فنی به تعویق افتاد. احتمال دارد ناسا این آزمایش را هفته آینده از سر بگیرد اما هنوز تاریخ دقیقی برای آن مشخص نشده است.

اسپیس‌ایکس در روز هشتم آوریل (19 فروردین) ماموریت کاملا خصوصی Ax-1 به ایستگاه فضایی را نیز به انجام رساند.

قرار است خدمه این ماموریت که برای اقامتی هشت روزه به ایستگاه فضایی رفته‌اند، در روز 19 آوریل (30 فروردین) از این آزمایشگاه گردان در مدار جدا شوند و روز بعد در زمین فرود بیایند.

انتهای پیام