شنبه 7 مهر 1403

تامین آب دام روستاییان خراسان شمالی بر دوش شرکت آب و فاضلاب

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تامین آب دام روستاییان خراسان شمالی بر دوش شرکت آب و فاضلاب

بجنورد - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: بخش قابل توجهی از آب تولیدی برای شرب روستاییان، به مصرف دام می‌رسد و حال آنکه این شرکت تکلیفی در زمینه تامین آب مورد نیاز دام ندارد.

غلامحسین ساقی شامگاه سه شنبه در نشست بررسی سند سازگاری استان با کم آبی، اظهار داشت: زندگی روستاییان با دام پیوند دارد و نمی توان آنان را از دامداری جدا کرد و اکنون دامداری های معیشتی در روستاها، از آب آشامیدن تولیدی این شرکت برای دام استفاده می کنند که این سبب بروز مشکل شده است.

پیشنهاد گنجاندن آب دام در سرانه مصرفی روستاییان 

وی گفت: تامین آب برای دام، در تخصیص منابع آبی و در اعتبارات و تعرفه ها لحاظ نشده است که پیشنهاد می شود به عنوان نخستین استان، تخصیص آب به دام واحدهای معیشتی، در سرانه آب مصرفی روستاییان لحاظ شود.

ساقی تصریح کرد: پیشنهاد می شود این امر در سند سازگاری استان با کم آبی نیز دیده می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: در سند سازگاری با کم آبی استان، میزان صرفه جویی و کاهش میزان مصرف آب در شرکت آب و فاضلاب استان، در هفت سال، 38 میلیون مترمکعب دیده شده است که به نظر می رسد رسیدن به این هدف، امکان پذیر نیست.

آمارهای سند سازگاری با کم‌آبی استان متناقض است

استاندار خراسان شمالی هم در این نشست، با اشاره به بلاتکلیفی موضوع تامین آب مورد نیاز دام روستایی گفت: این سند که قرار است در 24 خردادماه جاری، در نشست کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، نهایی شود، برخی آمار و اطلاعات مربوط به دستگاه های اجرایی متناقض است و با هم همخوانی ندارد.

محمدعلی شجاعی اظهار داشت: از دستگاه های اجرایی انتظار می رود، مغایرت های آمار و ارقام را برطرف کرده و آنچه را که به نفع استان است، لحاظ کنند.

وی افزود: صنایع استان نیز باید به سمتی بروند که به جای استفاده از آب خام و دست اول، از پساب استفاده کنند.

وی با تاکید بر صیانت از حقابه زیست محیطی در سند سازگاری با کم آبی گفت: در این سند، سهم محیط زیست از منابع آبی باید مورد توجه قرار گیرد.

کشاورزی، مصرف‌کننده بیش از 91 درصد آب استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی هم در این نشست گفت: بیش از 91 درصد از منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود که بیش از یک میلیارد و 65 میلیون متر مکعب است.

سیدعقیل مرتضوی اظهار داشت: 6.8 درصد آب قابل استحصالی در حوزه آشامیدن و 20 درصد در بخش صنعت است.

وی با بیان اینکه برنامه های سند سازگاری با کم آبی، در سه محور تهیه شده است که شامل کنترل در میزان مصرف، حفاظت از منابع آب و توسعه تولید و بازچرخانی آب است، گفت: در بازچرخانی آب، برنامه ها شامل اقداماتی همچون ساخت تصفیه خانه فاضلاب و تغذیه مصنوعی آب زیر زمینی، اجرای طرح های آبخوان داری و آبخیزداری است و در زمینه کاهش میزان مصرف کشاورزی هم کارهایی چون ارتقای بهره وری مد نظر است.

بر اساس این گزارش، بیش از 60 برنامه در سند سازگاری با کم آبی تهیه شده است که تا پایان برنامه توسعه هفتم به اجرا درمی آید.

*س_برچسب‌ها_س*