سه‌شنبه 10 مهر 1403

تامین آب روستاهای تربت‌جام معطل اعتبار است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تامین آب روستاهای تربت‌جام معطل اعتبار است

مشهد - ایرنا - مدیر امور آب و فاضلاب تربت‌جام گفت: تامین آب آشامیدنی مورد نیاز ساکنان 11 روستای بحران‌زده در این شهرستان مرزی واقع در شرق خراسان رضوی در انتظار تامین اعتبار است.

محسن عبداللهی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی تداوم چندین ساله پدیده خشکسالی در خراسان رضوی هم‌اینک تربت‌جام تنش شدید آبی رو به رو است.

وی ادامه داد: 11 روستای واقع در بخش مرکزی این شهرستان با تانکر سیار آبرسانی می‌شود که جمعیتی افزون بر هفت هزار خانوار را در خود جای داده‌اند.

مدیر امور آب و فاضلاب تربت‌جام این جمعیت وستایی را زیر پوشش مجتمع آبرسانی چشمه‌گل ذکر و بیان کرد: آبرسانی به این روستاییان هر روز و یا یک روز در میان صوتر می‌گیرد که بدون شک مشکلاتی را برای آنها در پی دارد.

وی گفت: برای رفع مشکل آب آشامیدنی روستاهای بخش مرکزی که هم‌اینک به صورت سیار تامین می‌شود ساخت 20 کیلومتر خط انتقال با افزون بر 160 میلیارد ریال نیاز است.

عبداللهی به ساخت مجتمع آبرسانی روستایی بزد نیز در این شهرستان اشاره و بیان کرد: این طرح یکی از مهمترین طرحهای فعال در تربت‌جام است که 225 هزار نفر را در قالب 15 روستا را در بر خواهد گرفت زیر پوشش شبکه آبرسانی قرار می‌دهد.

وی همچنین احیا و بازسازی برخی چاههای حوزه آب روستایی اشاره و بیان کرد: حفر یک حلقه چاه در روستای رباط سمنگان، احیا و بازسازی چهار حلقه چاه در برخی از روستاهای بخش نصرآباد و قرار گرفتن در مرحله مناقصه برای حفر دو حلقه چاه در روستای محمودآباد و کلاته صوفی تاکنون تا حدودی به رفع کمبود آب شرب در این مناطق کمک کرده است.

مدیر امور آب و فاضلاب تربت‌جام افزود: مشکل عمده کنونی حوزه آب شرب روستایی این شهرستان کمبود شدید اعتبارات برای ساخت خطوط انتقال، راه‌اندازی ایستگاههای پمپاژ و مخازن ذخیره‌سازی آب است.

مرکز شهرستان 140 هزار نفری تربت‌جام در فاصله 167 کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است. شهر تربت‌جام 100 هزار و 449 نفر جمعیت دارد.

137 هزار نفر از جمعیت تربت‌جام در 251 روستای این شهرستان ساکن هستند. این شهرستان مرزی شامل چهار شهر، چهار بخش مرکزی، نصرآباد، پایین‌جام و بوژگان و 13 دهستان است.

تربت‌جام از سمت شمال شرق هم مرز با کشور جمهوری ترکمنستان و از سمت شرق هم مرز با افغانستان است.

*س_برچسب‌ها_س*