دوشنبه 16 مهر 1403

تامین برق پایدار با تعمیرات به موقع نیروگاهی فراهم شود

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
تامین برق پایدار با تعمیرات به موقع نیروگاهی فراهم شود

وزیر نیرو گفت: تامین برق پایدار اوج بار سال آینده به تعمیرات نیروگاهی به موقع در فصل سرد سال وابسته است و با هدف آگاهی بخشی و افزایش مشارکت مردم در برنامه های مدیریت سازوکار جدید ترسیم شود.

وزیر نیرو گفت: تامین برق پایدار اوج بار سال آینده به تعمیرات نیروگاهی به موقع در فصل سرد سال وابسته است و با هدف آگاهی بخشی و افزایش مشارکت مردم در برنامه های مدیریت سازوکار جدید ترسیم شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، عباس علی آبادی وزیر نیرو در جلسه امور برق و انرژی وزارت نیرو که با حضور مدیران ارشد صنعت برق کشور برگزار شد، با تاکید بر لزوم اجرای دقیق برنامه‌های تنظیم شده با هدف تأمین برق پایدار زمستان و تابستان آینده گفت: با توجه به کاهش مصرف برق در فصل سرد سال، لازم است توجه ویژه‌ای به انجام به موقع تعمیرات و رفع محدودیت‌های نیروگاهی صورت گیرد تا بتوانیم در اوج بار سال آینده با حداکثر ظرفیت موجود نسبت به تولید و تأمین برق اقدام کنیم.

وزیر نیرو در ادامه به اهمیت اطلاع رسانی و اصلاح ساز و کارهای گفت‌وگو با مردم پیرامون صنعت برق اشاره کرد و در این خصوص بیان کرد: یکی از چالش‌های بزرگ صنعت برق کشور مصرف زیاد گروه اندکی از مشترکان بخش‌های مختلف به ویژه بخش خانگی است. بخش خانگی در واقع در حال استفاده غیرمستقیم از حق و سهم سایر مشترکان است و ما باید با ترسیم ساز و کارهای جدید تعامل و گفت و گو با مردم، ضمن افزایش آگاهی ایشان در این خصوص، نسبت به افزایش مشارکت آنها در حوزه مدیریت و بهینه سازی مصرف برق اقدام کنیم.

وی با تاکید بر لزوم تشریح فرصت‌ها و محدودیت‌های صنعت برق برای مردم ادامه داد: وزارت نیرو اصلاً به دنبال کاهش مصرف برق مشترکان خانگی نیست، بلکه آنچه ما به دنبال آن هستیم ترویج روش‌ها و زمان‌های مناسب مصرف برق است که علاوه بر افزایش درآمد صنعت برق به ایجاد تعادل در بازه‌های زمانی مختلف تولید و مصرف برق کمک و از ایجاد قله‌های مصرف جلوگیری می‌کند.

علی آبادی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم اصلاح واقعی اقتصاد صنعت برق اشاره کرد و گفت: با اصلاح واقعی و کامل اقتصاد صنعت برق نه تنها می‌توان چالش و مشکلات پیش روی این صنعت در حوزه تولید و توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی را مرتفع کرد، بلکه به صورت خودکار می‌توان روش‌های بهینه سازی مصرف در سمت تقاضا را اصلاح کرد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی 14 مگاپروژه برای آمادگی حداکثری برای عبور موفق از اوج بار سال 1404 اظهار کرد: حفظ ذخایر آبی برای استفاده حداکثری از ظرفیت نیروگاه‌های برقابی، توسعه ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر، انجام به موقع تعمیرات نیروگاهی، رفع محدودیت‌های شبکه برق و نیز توجه به ویژه به موضوع آگاهی بخشی و اطلاع رسانی از جمله اقداماتی است که می‌تواند به عبور موفق از اوج بار سال آینده کمک شایانی کند.