چهارشنبه 4 مهر 1403

تاکید اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بر رفع چالشهای جذب هیات علمی

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
تاکید اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بر رفع چالشهای جذب هیات علمی

در جلسه معین شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد اقدامات لازم به منظور رفع چالش‌ها و تسهیل و تسریع در فرایند جذب هیات علمی دانشگاه‌ها انجام گیرد.

در جلسه معین شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد اقدامات لازم به منظور رفع چالش‌ها و تسهیل و تسریع در فرایند جذب هیات علمی دانشگاه‌ها انجام گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه و با حضور اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

دکتر غلامرضا بصیرنیا دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشریح مصوبات جلسه 493 این شورا اظهار کرد: در این جلسه؛ اساسنامه سازمان توسعه همکاری های علمی و فناورانه بین المللی جمهوری اسلامی ایران نیز به تصویب نهایی رسید و گزارش وضعیت و فرایند جذب اعضای هیئت علمی؛ چالش‌ها و پیشنهادهای سیاستی برای بهبود آن؛ ارائه و مورد بررسی قرار گرفت.

دبیر شورای معین تصریح کرد: در این جلسه اساسنامه سازمان توسعه همکاری های علمی و فناورانه بین المللی جمهوری اسلامی ایران به تصویب نهایی رسید. شورای عالی، بهمن ماه سال گذشته به منظور یکپارچهسازی، افزایش هماهنگی و اثربخشی برنامههای دستگاههای مرتبط با توسعه روابط علمی و فناورانه بینالمللی مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بینالمللی جمهوری اسلامی ایران ارتقاء داد و مقرر شده بود اساسنامه این سازمان ظرف مدت سه ماه؛ به تصویب شورای عالی برسد که این اساسنامه در مردادماه امسال ارائه شد و در شورای عالی هم طرح و بررسی شد.

وی ادامه داد: در این جلسه شورای معین؛ موارد اصلاحی و تکمیلی در متن آن لحاظ شد و به تصویب نهایی رسید. این سازمان؛ وظیفه تقویت و ارتقاء دیپلماسی علمی و فناورانه جمهوری اسلامی ایران، افزایش اثربخشی، هماهنگی و همافزایی برنامه‌ها و فعالیت‌های علمی و فناورانه بین‌المللی دستگاه‌های ذی‌ربط با حوزه علم و فناوری و ساماندهی روابط بین سیاست‌گذاران، مجریان و گروه‌های هدف تعاملات بین‌المللی علمی و فناورانه کشور برعهده خواهد داشت و زیرنظر هیئت امنایی ده‌نفره مرکب از وزرا و رؤسای دستگاه‌های اصلی مرتبط با تعاملات علمی و فناوری و با مدیریت رییس آن که بالاترین مقام اجرایی سازمان است و به پیشنهاد معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، تصویب هیئت‌امنا و با حکم رئیس هیات‌امنا برای مدت چهار سال منصوب میشود؛ اداره می‌شود.

دبیر شورای معین در ادامه گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1387 برای ایجاد شفافیت در فرایند جذب هیات علمی و جلوگیری از ایجاد رانت در جذب و ایجاد فرایند عادلانه‌تر در انتخاب اصلح و صیانت از کیفیت و تراز علمی دانشگاه‌ها و ایجاد وحدت‌رویه در امور استخدامی اعضای هیات علمی، هیات عالی جذب هیات مرکزی جذب وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی و هیات‌های اجرایی جذب دانشگاه‌ها را ایجاد کرد.

در این جلسه؛ توضیحاتی درخصوص ارقام و آمار متقاضیان جذب در هیات‌های علمی دانشگاه‌ها از سال 1400 تا سال 1403 و فرایند و بازه زمانی بررسی پرونده‌ها ارائه شد که طبق گزارش، در این دوره زمانی مجموعاً بالغ بر ده هزار نفر در فراخوان‌های وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی برای استخدام به صورت هیات‌علمی تأیید شده‌اند.

همچنین طبق گزارش ارائه شده، رویه ایجاد شده باعث شفاف‌تر و روان‌تر شدن فرایند جذب هیات‌علمی شده است و اطلاع‌رسانی مطلوب‌تری به متقاضیان انجام می‌شود و با افزایش گزینه‌های متقاضیان به نزدیک‌تر شدن به عدالت در فرایند جذب هیات‌علمی کمک کرده است؛ اگر چه چالش‌هایی هم در هیات‌های‌اجرایی و مرکزی جذب وجود دارد که باید رفع شود.

در این جلسه؛ اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، دیدگاههای خود را در زمینه نحوه بهبود فعالیت هیاتهای اجرایی و مرکزی جذب هیات‌علمی و تسهیل جذب اعضای هیات‌علمی مطرح کرد و مقرر شد تا اقدامات لازم به منظور رفع چالش‌ها و تسهیل و تسریع در فرایند جذب هیات‌علمی دانشگاه‌ها انجام گیرد و ستاد علم، فناوری و نوآوری و هیات عالی جذب اعضای هیات علمی با همکاری یکدیگر؛ ضمن بررسی دیدگاههای مطرح شده؛ سیاست‌های پیشنهادی خود را مجدداً مورد بررسی و احصاء قرار داده و مواردی که از سوی هیات عالی جذب قابلیت اجرایی و عملیاتی شدن دارد، اجرایی شود و سایر موارد پیشنهادی را که نیازمند تصویب و ابلاغ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی است، پس از تنظیم در قالب پیش‌نویس مصوبه، جهت بررسی و ابلاغ از سوی شورای عالی، ارائه کند.