یک‌شنبه 15 مهر 1403

تجمل گرایی مهمترین مانع ازدواج به موقع جوانان / سیستان و بلوچستان رکورد دار ثبت ازدواج در کشور است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
تجمل گرایی مهمترین مانع ازدواج به موقع جوانان / سیستان و بلوچستان رکورد دار ثبت ازدواج در کشور است

رضا راحت دهمرده مدیر کل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: ثبت ازدواج در این استان در 7 ماهه نخست امسال 17 هزار و 935 مورد بوده است که این آمار در مدت مشابه سال قبل 16 هزار و 979 مورد بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، امروز مشکلات و مسائلی که بر سر راه ازدواج جوانان وجود دارد به قدری زیاد است که جوانان را بر سر یک دو راهی قرار داده است یا باید قید ازدواج را زده یا آن را به تعویق بیندازند، و یا بعد از تلاش های طولانی و مرارت های زیاد یا به سختی به نتیجه خواهند رسید و یا به طور کلی قید آن را خواهند زد. در بروز این مشکلات نمیتوان یک نفر و یا یک نهاد را مقصر دانست بلکه عوامل فرهنگی و اجتماعی زیاد دست به دست هم داده اند تا این سنت الهی را در مسیر سخت و دور از دسترس قرار دهد.

خانواده نقش مهم و تعیین کننده ای در امر ازدواج جوانان دارند. آنها می توانند با راهنمایی ها و کمک هایشان گره گشای بسیاری از مشکلات پیش روی جوانان باشند. اما بعضی از والدین در مسیر انتخاب و ازدواج فرزندانشان به قدری سخت گیر و باریک بین می شوند که تبدیل به بزرگترین مانع ازدواج فرزندانشان می گردند. به گفته کارشناسان حوزه خانواده؛ در چند سال گذشته سنت های و رسومی که بسیار زیبا بودند و پشت سر هر کدام از آنها فلسفه ای نهفته بود تبدیل شده اند به سنت هایی غلط که در بعضی از شهرستان ها و قومیت ها شکلی افراطی تر به خود گرفته است. کارشناسان حوزه خانواده گرفتن مراسم ها به شکل تجملاتی، هزینه های گزاف برای تزیینات و عکاسی و فیلم برداری، خرید های آنچنانی را از جمله رسومات غلط عنوان می کنند که مانع بزرگ ازدواج جوانان شده است و یکی از ثمرات بروز چشم و هم چشمی و تجمل گرایی در میان خانواده های ایرانی بالارفتن سن ازدواج است. یکی از جوانان زاهدانی در گفت و با خبرنگار ما با گلایه از اینکه هزینه های شروع یک زندگی مشترک با توجه به مناسبات اقتصادی موجود در جامعه به خودی خود بالاست گفت: حال وقتی این قضیه با پدیده تجمل گرایی و چشم و هم چشمی همراه شودازدواج جوانان را سخت تر خواهد کرد. بسیاری از جوانان و خانواده های آنها برای اینکه بتوانند از گردونه رقابت در خریدهای لوکس و آنچنانی و مراسمات مجلل عقب نماند زیر بار قرض هایی می روند که تا سالیان سال باید تاوان آن را پس دهند، همین مسئله شیرینی زندگی مشترک را در کام آنها تلخ خواهد کرد و همین باعث می شود بسیاری از جوانان عطای ازدواج را به لقایش ببخشند. طی چند سال اخیر به دلیل هزینه بالای مراسم عقد و عروسی شاهد کاهش ازدواج در جامعه هستیم، که به دلیل مشکلات اقتصادی و گرانی ها جوانان رغبتی به ازدواج ندارند اما ترویج ازدواج آسان در این زمینه ضرورت پیدا می کند. سیستان و بلوچستان رتبه اول ازدواج در کشور را دارد در حالی تجمل گرایی و رسم و رسومات غلط در کشور مانع ازدواج جوانان شده و موجبات بالا رفتن سن ازدواج در کشور را فراهم کرده است که به گفته مدیر کل ثبت احوال سیستان و بلوچستان این استان رتبه اول کشور را در ثبت ازدواج دارد. رضا راحت دهمرده مدیر کل ثبت احوال سیستان و بلوچستان در گفت و گو با عصرهامون گفت: ثبت ازدواج در این استان در 7 ماهه نخست امسال 17 هزار و 935 مورد بوده است که این آمار در مدت مشابه سال قبل 16 هزار و 979 مورد بوده است. وی سن ازدواج در این استان را در مردان 20 تا 24 سال و زنان را 16 تا 19 سال عنوان کرد و افزود: این استان در زمینه ثبت ازدواج صدر نشین در کشور است. انتهای پیام / س