دوشنبه 9 مهر 1403

تجهیز باغ‌های بانوان اصفهان نیازمند عزم جدی مدیران شهری

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تجهیز باغ‌های بانوان اصفهان نیازمند عزم جدی مدیران شهری

اصفهان - ایرنا - اکنون که نزدیک به دو دهه از ایجاد باغ‌های بانوان شهر اصفهان می‌گذرد این مکان‌های اختصاصی نیازمند توجه مسوولان برای تجهیز و به روزرسانی خدمات و امکاناتشان براساس نیازهای روز بانوان و دختران جوان است.

سال 1381 بود که با پیگیری برخی از بانوان مدیریت شهری نخستین باغ اختصاصی بانوان با همت شهرداری اصفهان و به عنوان شهری پیشرو در این زمینه در کشور به بهره برداری رسید.

اولین باغ بانوان در محله باغ زیار در فضایی گسترده و شامل کلاس‌های آموزشی، سالن اجتماعات، زمین چند منظوره ورزشی، زمین بدمینتون و اسکیت، آلاچیق، تریا، زمین بازی کودکان و سایر امکانات ایجاد شد.

به مرور و در سال‌های متمادی نیز در نقاط مختلف شهر از جمله در محدوده خانه اصفهان، حاشیه بزرگراه شهید آقابابایی، ناژوان در حاشیه پایانه مسافربری صفه احداث شد و آخرین باغ بانوان نیز سال 92 در منطقه رهنان فعالیت خود را آغاز کرد.

اکنون پنج باغ بانوان در نواحی مختلف شهر اصفهان که همگی در حاشیه‌های این شهر قرار دارند فعال هستند، موضوعی که شاید بهره‌مندی از آن را برای برخی یا بسیاری از بانوان سخت کرده باشد.

نکته دیگری که باید به آن توجه شود به روز بودن و مجهزسازی این اماکن اختصاصی با توجه به نیازهای روز بانوان و دختران جوان است.

نیازهایی که شاید در سال‌های اخیر نسبت به اوایل دهه 80 بسیار متفاوت شده باشد.

برای مثال در آن سال‌ها تلفن همراه به صورت گسترده مورد استفاده عموم مردم نبود و اکنون می‌طلبد که مباحث امنیتی در این خصوص و نیز پوشیدگی و نگهبانی صحیح از این مکان‌ها برای استفاده آزاد و امن زنان و دختران بیشتر در دستور کار مدیران شهری قرار بگیرد.

در غیر این صورت بانوان که حدود نیمی از جمعیت شهر را تشکیل می‌دهند نخواهند توانست بدون دغدغه و در آرامش روانی از این باغ‌ها استفاده کرده و ساعاتی از اوقات فراغت خود را در این مکان‌ها طی کنند.

موضوعاتی که باید توسط مدیران شهری و فرهنگی اصفهان مورد بررسی قرار گرفته و حل شوند.

باغ‌های بانوان شهر اصفهان نیازمند اصلاح و تجهیز است

رییس اداره تفریح سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل باغ‌های بانوان بحث زیرساختی است گفت: باغ‌های بانوان شهر اصفهان باید اصلاح و تجهیز شود.

نفیسه گلشیرازی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در زمان حاضر با توجه به تغییر نیاز بانوان باید تمامی خدمات این باغ‌ها تغییر یابد که این امر مستلزم تغییر در زیرساخت‌ها و تغییرات بنیادین است.

وی با اشاره به عمر 18 ساله این باغ‌ها بیان کرد: خواسته بانوان و دختران در دهه فعلی، تغییر کرده و این باغ‌ها دیگر جوابگوی نسل امروز نیست.

رییس اداره تفریح سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان همچنین بر نقش موثر بخش خصوصی در این زمینه تاکید و خاطرنشان کرد: اگر این باغ‌ها توسعه یافته و مجهز به نیازهای روز شوند بیش از قبل مورد استقبال بانوان قرار خواهند گرفت.

وی به حضور بانوان شهرستان‌های نجف‌آباد، خمینی‌شهر، شاهین‌شهر و زرین‌شهر و برگزاری اردوهای دانش‌آموزی در باغ‌های بانوان سطح شهر اصفهان نیز اشاره و تصریح کرد: در این باغ‌ها کلاس‌های متنوع آموزشی، فرهنگی، ورزشی، کارگاه‌های یک روزه ویژه بانوان و برنامه‌های مناسبتی نیز برگزار می‌شود.

گلشیرازی افزود: برخی مواقع در مناسبت‌های ملی، باستانی و کشوری مانند شب یلدا این باغ‌ها به صورت خانوادگی پذیرای سایر اقشار مردم است تا خانواده‌ها شامل همسران و فرزندان شبی شاد و مهیج را در کنار یکدیگر تجربه کنند.

وی با بیان اینکه در باغ‌های بانوان بسته به مناطق محروم، متوسط و مرفه، ورودی اخذ می‌شود گفت: این مکان‌ها با توجه به داشتن فضای پارکی و سر باز در نیمه نخست سال بیشتر مورد استقبال شهروندان قرا می‌گیرد.

پیست دوچرخه‌سواری باغ‌های بانوان استانداردسازی شود

رییس اداره تفریح سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان پیست‌های دوچرخه سواری موجود در باغ بانوان را فاقد استانداردهای لازم دانست و اظهارداشت: این پیست‌های فضای بزرگ و مناسبی برای دوچرخه سواری بانوان ندارند بنابراین توسعه زیرساختی اساسی در این باغ‌ها احساس می‌شود.

وی همچنین با اشاره به پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی و تلفن همراه ادامه داد: به لحاظ امنیتی این باغ‌ها باید پوشش مناسب داده شده و علاوه بر بازرسی در ورودی باغ، کمدهای اختصاصی برای نگهداری اینگونه اشیاء تعبیه شود.

گلشیرازی افزود: در زمان حاضر از پنج باغ بانوان شهر اصفهان، سه باغ بانوان ناژوان، پردیس و طلوع توسط شهرداری مدیریت می‌شود.

وی بیان کرد: نیمه نخست سال گذشته 121 هزار و 757 نفر از سه باغ بانوان ناژوان، پردیس و طلوع استفاده کردند که بیشترین آن‌ها مربوط به باغ بانوان ناژوان بوده است.

باغ‌های بانوان آسیب‌شناسی می‌شود

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز درباره باغ‌های بانوان به خبرنگار ایرنا گفت: در مجموع باید باغ‌های بانوان شهر اصفهان به صورت کامل آسیب‌شناسی شده و پس از مطالعه وضعیت کلی این باغ‌های اختصاصی، اجازه احداث باغ بانوان جدید صادر شود.

علیرضا نصر اصفهانی عوامل مورد بررسی در این پژوهش آسیب‌شناسی را میزان استقبال از باغ، برنامه‌های ارائه شده در باغ‌های بانوان، ظرفیت‌های موجود در این باغ‌ها، بررسی نحوه آزادی پوشش بانوان در این‌گونه اماکن و میزان اشراف بر این باغ‌ها دانست.

وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های باغ‌های اختصاصی بانوان آزادی پوشش بانوان است ادامه داد: اگر قرار باشد بانوان در این مکان‌ها احساس راحتی نکنند با پارک‌های شهری تفاوتی ندارد.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان بر تحقق این موارد برای بانوان تاکید کرد و افزود: شورای شهر ردیف بودجه‌ای در سال 99 برای توجه به نیازهای موجود باغ‌های بانوان شهر اصفهان در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: شرایط و امکانات باغ‌های بانوان باید به گونه‌ای فراهم شود که بتواند سرویس‌دهی مناسب و خوبی به دانش‌آموزان و بانوان داشته باشد.

نصر اصفهانی با بیان اینکه این باغ‌ها باید در شب نیز مورد استفاده خانواده‌ها قرار بگیرد اظهارداشت: مطالعات مورد نیاز در این زمینه در حال انجام است و امیدواریم امکان استفاده حداکثری از ظرفیت باغ‌های بانوان فراهم شود.

وی درخصوص توسعه زیرساختی باغ‌های بانوان نیز بیان کرد: مقرر شده جوانب مختلف توسعه و تجهیز این اماکن مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در مناطقی که جمعیت بانوان ساکن در منطقه قابل توجه بوده و استقبال از این‌گونه باغ‌ها زیاد است با بررسی مدیر منطقه مربوطه، زمینی برای ساخت باغ بانوان اختصاص خواهد یافت.

باغ‌های بانوان در حاشیه شهر قرار دارند

یک مادر خانه‌دار که یک دختر نوجوان دارد در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: باغ‌های بانوان در حاشیه شهر و در نقاط بزرگراهی و دور از دسترس آسان بانوان قرار دارد و به سختی می‌توانیم از امکانات و فضای آن استفاده کنیم.

افسانه اسماعیلی با اشاره به اینکه تاکنون سه بار از فضای باغ بانوان استفاده کرده است افزود: فضای باغ بانوان باید به گونه تجهیز شود که بانوان تمام آزادی‌هایی که در فضای شهری و پارک‌ها ندارند بتوانند در این باغ از آن برخوردار شوند.

وی همچنین بر تامین امنیت این باغ‌ها به لحاظ نداشتن دید از نقاط اطراف باغ، امن بودن فضای داخلی باغ و نبود وسایل ارتباطی و دوربین و امکانات ارسال فیلم و عکس تاکید کرد و تامین این موارد را برعهده مسوولان و مدیران این اماکن دانست.

این بانو همچنین تکمیل این باغ‌ها براساس نیازهای امروزی را خواستار شد و تصریح کرد: اگر برای بانوان و دختران محیطی امن و راحت برای تفریح و ورزش فراهم شود بدون شک از بسیاری از مسائل و معضلات اجتماعی کاسته خواهد شد.

*س_برچسب‌ها_س*