چهارشنبه 13 تیر 1403

تخطی سرپرست شهرداری اراک از بخشنامه سازمان همیاری ها / عزل و نصب گسترده مدیران با وجود ممنوعیت!

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
تخطی سرپرست شهرداری اراک از بخشنامه سازمان همیاری ها / عزل و نصب گسترده مدیران با وجود ممنوعیت!

سرپرست شهرداری اراک در حالی طی دوره سرپرستی خود دست به تغیرات مدیریتی گسترده ای در مجموعه شهرداری زده است که بر اساس بخشنامه سازمان همیاری شهرداری ها و دهیاری های کشور چنین اقدامی توسط سرپرست ممنوع است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ پس از آغاز به کار شورای ششم شهر اراک در چهاردهم مردادماه سال جاری و در اولین اقدام محمد جعفرپور رئیس اسبق سازمان آرامستان اراک همزمان با نخستین نشست رسمی شورا به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب و جایگزین سعید بیاتیان شد.

بر اساس آیین نامه های موجود تصمیم گیری یرای انتخاب شهردار در آغاز به کار هر دوره شوراها از جمله تکالیف قانونی است و معمولا اعضای شورا در صورت عدم تمایل به ادامه کار شهردار مستقر طبق یک روال مرسوم تا زمان انتخاب شهردار جدید امورات مدیریت شهری را جهت جلوگیری از هرج و مرج به یکی از کارکنان شهرداری می سپارند.

اما نکته قابل‌توجه اینجاست که جعفرپور علیرغم اینکه کماکان حضور خودش بر مسند شهرداری اراک قطعی نبود از همان آغاز کار تغییراتی را در سطوح مدیریتی شهرداری اراک اعمال کرده است که این انتصابات می‌تواند بار دیگر با انتخاب شهردار جدید دستخوش تغییر باشد کما اینکه تجربه نشان میدهد صندلی مدیریت شهری در اراک حداقل طی سال های اخیر بسیار لرزان و متزلزل بوده است.

حضور علیرضا شعبانی به‌عنوان سرپرست حوزه شهردار و امور شورای اسلامی شهر؛ ناصر عسگری به‌عنوان سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری؛ سید مهدی میرداودی به‌عنوان سرپرست اداره ارتباطات و امور بین المل شهرداری؛ منصور اسفندانی به عنوان سرپرست مدیریت ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری؛ سید شهاب میرسمیعی اراک به عنوان سرپرست اداره حقوقی و امور قراردادهای شهرداری از جمله انتصابات و تغییرات مدیریتی رسانه ای شده طی حدود دوماه گذشته در شهرداری اراک هستند.

هر چند برخی شنیده ها حاکی از آن است که علیرغم انتخاب شهردار اراک و معرفی وی به وزارت کشور حتی در روزهای پایانی سرپرستی شهرداری اراک برای برخی کارکنان شهرداری احکام مدیریتی صادر شده است.

این انتصابات در حالی رخ داده که بر اساس بخشنامه ابلاغی از سوی سازمان همیاری شهرداری ها و دهیاری های کشور هرگونه عزل و نصب مدیران در حوزه های ستادی و مناطق و سازمان های وابسته شهرداری به سبب ایجاد تلاطم در بدنه شهرداری و ایجاد چالش در مدیریت و تصمیم گیری شهرداران آتی توسط سرپرستان ممنوع بوده است.

طبق بخشنامه مذکور همچینن در صورت مشاهده این موارد و تخطی سرپرستان شهرداری می بایست نسبت به لغو و کان لم یکن نمودن احکام صادره اقدام و نتیجه در اسرع وقت به سازمان همیاری اعلام شود.

با این وجود عباس خسروانی سخنگوی شورای شهر اراک نیز در صحن علنی روز دوشنبه 12 مهرماه با اشاره به این اقدام خطاب به سرپرستی شهرداری اراگ گفت: طبق چند نامه‌ای که به شهرداری ها ابلاغ شده، بخصوص نامه آخری که از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به شهرداری‌های استان‌ها ابلاغ شده، هر گونه تغییر در نیروهای پرسنلی ممنوع اعلام شده، لذا بفرمایید که در دو هفته یا یک ماه اخیر، چه انتصاباتی را در شهرداری داشتید و چرا این انتصابات بر خلاف قانون انجام شده؟ آیا فشاری بوده؟ آیا از این نامه‌ها بی اطلاع بودید؟ به هرحال امروز متهم اصلی این موضوع ما هستیم که حتما ممکن است که با چراغ سبز ما در شورا نیز این اتفاق افتاده باشد. لذا این موضوع را شفاف به رسانه‌ها و مردم اعلام کنید که دلیل این انتصابات که برخلاف دستوری که از وزارت کشور ابلاغ شده، انجام شده است؟

در عین حال فارغ از مسائل ذکرشده اما این تغییرات و رفت و آمد مدیران در حالی رخ می‌دهد که نمود عملیاتی آن در عرصه مدیریت شهری و ارائه خدمات نسبت به گذشته برای شهروندان ملموس نیست، کما اینکه در این بین ضعف دستگاه های نظارتی در قبال مجموعه ی حجیم شهرداری بسیار مشهود است و حتی در مواردی از این دست انتظار آن است که اعضای شورای شهر چشمان بیدار و ناظر مردم بر امورات شهرداری باشند.

انتهای پیام /

تخطی سرپرست شهرداری اراک از بخشنامه سازمان همیاری ها / عزل و نصب گسترده مدیران با وجود ممنوعیت! 2
تخطی سرپرست شهرداری اراک از بخشنامه سازمان همیاری ها / عزل و نصب گسترده مدیران با وجود ممنوعیت! 3