دوشنبه 23 مهر 1403

تخلیه روزانه حدود 200 تن ماهی در اسکله صیادی کنارک

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تخلیه روزانه حدود 200 تن ماهی در اسکله صیادی کنارک

چابهار - ایرنا - مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان (آبهای فراساحلی) گفت: روزانه حدود 200 تن ماهی در اسکله صیادی کنارک تخلیه و در بازار داخلی استان و سایر نقاط کشور عرضه می‌شود.

محمد شهلی بر روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: اسکله صیادی کنارک یکی از بزرگترین اسکله‌های صیادی کشور محسوب می‌شود که به آبهای آزاد متصل بوده و دارای حدود 246 لنج صیادی و 226 قایق صیادی است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان کنارک یکی از قطب‌های صید و صیادی در سیستان و بلوچستان است، بیان کرد: حدود چهارهزار و500 صیاد بر روی این شناورها مشغول به فعالیت صیادی هستند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان افزود: چابهار و کنارک همچنین با دارا بودن 42 درصد سهم صید در میان استان‌های جنوبی، 40 درصد سهم صید ایران و تامین بیش‌از 60 تا 70 درصد ماهیان صنعتی نقش مهم و بسزایی در اشتغالزایی و اقتصاد کشور ایفا می‌کنند.

وی گفت: 11 بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل تیس، شهرکنارک، رمین، زرآباد، پزم، هفت تیر شهر چابهار، بریس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر و 6 شهرک و ناحیه صنعتی با بیش‌از 100 واحد تولیدی صنایع شیلاتی در جنوب سیستان و بلوچستان فعال هستند.

شهلی بر با اشاره به اینکه حدود یکهزار فروند لنج و یکهزار و 500 فروند قایق صیادی مجوزدار در قالب 34 تعاونی صیادی در بنادر چابهار و کنارک فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: سالانه صیادان این استان 31 درصد صیدکل کشور، 36 درصد صید آب‌های جنوب کشور و 20 درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری) را انجام می‌دهند که این فعالیت‌ها چابهار و کنارک را در رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی و رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند قرار داده است.

وی ادامه داد: چابهار و کنارک به دلیل وجود شرایط مناسب از جمله زمین‌های بلااستفاده ساحلی، نیروی کار ساده، فناوری بومی شده و قابل دسترس، بازارهای نسبتا شناخته شده جهانی و ارزش صادراتی آبزیان (ماهی، میگو وسایر آبزیان دریایی) در توسعه آبزی‌پروری، می‌تواند نقش مهمی در افزایش اشتغال، ارزآوری و توسعه روستایی در مناطق ساحلی جنوب استان ایفا کند.

*س_برچسب‌ها_س*