دوشنبه 24 اردیبهشت 1403

ترقی: عِده و عُده قالیباف برای ریاست مجلس کم شده / او مشغول رایزنی و مذاکره برای کسب اکثریت نسبی مجلس است

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
ترقی: عِده و عُده قالیباف برای ریاست مجلس کم شده / او مشغول رایزنی و مذاکره برای کسب اکثریت نسبی مجلس است

حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به کم شدن اطرافیان قالیباف در مجلس دوزادهم گفت: «عِده و عُده آقای قالیباف برای ریاست مجلس کم شده است. مجموعه آن‌هایی که از شورای ائتلاف در انتخابات مجلس رأی آوردند حدود 80 نفر هستند که این تعداد کفاف رأی آوری را در ریاست مجلس ندارد و نیازمند تعامل است.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دعوا دیگر دعوای اصولگرا و اصلاح‌طلب نیست، رقابت هم دیگر رقابت بین چپ و راست نیست، حالا دیگر جنگ «قدرتِ بیشتر» داشتن در بین خود اصولگرایان است که محور تحلیل ها و اظهارنظرهای سیاسی می شود.

مجلس دوازدهم نیز میدانی است که قرار است رقابتی دیگر بین اصولگرایان شکل بگیرد، مجلسی که هیچ طیف اصولگرایی در آن اکثریت ندارد و از یاران قالیباف، تا یاران محصولی و رائفی پور، متکی و... بعد از رویارویی که در ایام انتخابات داشتند، ادامه آن را به صحن مجلس آینده موکول کرده اند. جدال اصلی نیز بر سر کرسی ریاست مجلس دوازدهم است.

صندلی ریاست قالیباف لرزان شد

رسیدن قالیباف به کرسی ریاست مجلس یازدهم نیز چندان آسان نبود و او در هر چهارسال مجبور به توافقات پشت پرده و سهم دهی به تندروهایی از جنس پایداری شد تا بتواند جایگاهش به عنوان یک رئیس قوه را حفظ کند.

مسیر قالیباف برای ریاست بر مجلس دوازدهم اما بسیار سخت تر از مسیر مجلس یازدهم است. مجلس یازدهم اکثریتی مشخص از اصولگرایان داشت و قالیباف نیز عِده و عُده خود را برای بازی ها و لابی های پارلمانی داشت.

مجلس دوازدهم اما مجلسی چند فراکسیونی است و طیف های اصولگرایی حاضر در آن چندان سر سازگاری با یکدیگر را ندارند و مهمتر آنکه هر کدام دیگری را قبول ندارند. در چنین فضایی بنا به گفته تحلیلگران، در مجلس دوازدهم هیچ طیفی اکثریت ندارد و هر فردی که قرار باشد برای ریاست مجلس تلاش کند نیاز به رایزنی و لابی زیاد با دیگر طیف ها دارد.

برهمین اساس نیز قالیباف که هم لشکر یارانش را در مجلس آینده ندارد هم تکرار ریاستش بر مجلس برای او یک امر حیثیتی است، مجبور به لابی های پشت پرده برای کسب رأی است.

حمایت‌های بیرونی از ریاست قالیباف بر مجلس

هر چند که هنوز به صورت رسمی اسامی نامزدهای انتخابات هیأت رئیسه مجلس اعلام نشده است اما بنابر آنچه که از گوش و کنار راهروهای مجلس و در فضای رسانه‌ای شنیده می‌شود، «محمدباقر قالیباف»، «منوچهر متکی»، «محمود نبویان»، «مجتبی ذوالنوری»، «مرتضی آقاتهرانی» و «حمیدرضا حاجی‌بابایی» از جمله نامزدهای احتمالی ریاست مجلس به شمار می‌روند.

برخی از چهره‌های سیاسی از حمایت‌ها برای رسیدن قالیباف به صندلی ریاست از بیرون مجلس روایت می‌کنند، مانند غلامرضا نوری‌قزلجه، نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس که در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، تاکید کرد: «این احتمال وجود دارد که ریاست قالیباف از بیرون مجلس شارژ شود و من این را رد نمی‌کنم اما در مورد اینکه بگوییم شانس کدام کاندیدا برای کسب کرسی ریاست مجلس بیشتر است، نکته این است که هنوز در جمع منتخبین این موضوع را باز نکردیم و صحبت نکردیم.»

عباس امیری‌فر، فعال سیاسی اصولگرا هم با اشاره به حمایت‌های سپاه از ریاست قالیباف به خبرگزاری خبرآنلاین گفته بود: «همه آنان و بخشی از آنان حمایت می‌کنند. در سپاه که ما حضور داریم، در حد مسئولان اطلاع داریم که از آقای قالیباف حمایت می‌کنند اما به صورت قانونی صراحتا نمی‌توانند این کار را انجام بدهند. بنابراین، ممکن است این حمایت در پشت صحنه رخ بدهد و بی‌تاثیر نیست. علاوه‌بر این آقای قالیباف خیرالموجودین است و ما فرد دیگری را نداریم. اگر آقای رسایی بخواهد برای ریاست بیاید با آن تفکرش همه شرایط را بهم می‌ریزد.»

ترقی: مخالفان قالیباف در مجلس دوازدهم زیاد هستند

حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، با اشاره به پیش‌بینی خود درباره ریاست مجلس دوازدهم گفت: «به دلیل متعدد بودن فراکسیون‌ها در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی خاصی داشت، چرا که مدعی برای هیأت رئیسه مجلس زیاد است. با این حال معتقدم که باید هیأت رئیسه متنوعی از جریانات موجود در مجلس داشته باشیم که در اداره و مدیریت مجلس نظر همه جمع‌ها و فراکسیون‌ها را جلب کند.»

وی با اشاره به فضاسازی‌های ایجاد شده بر سر ریاست قالیباف در مجلس، گفت: «در این مرحله چالش جدی برای آقای قالیباف وجود دارد که مانند مجلس فعلی نمی‌تواند به راحتی نظر اکثریت را برای ریاست مجلس به دست بیاورد، بلکه باید با مذاکره و تعامل با فراکسیون‌های مختلف نظر اکثریت را به دست بیاورد.»

عضو حزب موتلفه تاکید کرد: «مخالفان آقای قالیباف زیاد بوده و بر مخالفت خود مصر هستند همانطور که موافقان ایشان بر نظر خود محکم هستند. اما اینکه بخواهد نظر اکثریت نسبی را به دست بیاورد نیازمند کار و مذاکره است که ایشان مشغول کار برای نهایی شدن آن هستند.»

80 رأی قطعی قالیباف در مجلس دوازدهم

این فعال سیاسی اصولگرا با تایید مذاکره قالیباف با جریانات مختلف گفت: «طبیعتا ایشان با همه طیف های موجود اعم از شورای وحدت، پایداری‌ها، صبح‌نو و معتدلین اصلاح‌طلب در حال مذاکره هستند.»

ترقی با اشاره به کم شدن اطرافیان قالیباف در مجلس دوازدهم گفت: «عِده و عُده آقای قالیباف برای ریاست مجلس کم شده است. مجموعه آن‌هایی که از شورای ائتلاف در انتخابات مجلس رأی آوردند حدود 80 نفر هستند که این تعداد کفاف رأی آوری را در ریاست مجلس ندارد و نیازمند تعامل است.»

وی با اشاره به خبرهای منتشر شده مبنی بر اختلاف در نحوه بستن لیست انتخاباتی شورای ائتلاف در شهرری گفت: «اطلاعی ندارم اما دخالت‌های برخی از شخصیت‌ها عامل جابه‌جایی‌ها شد.»

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900569
ترقی: عِده و عُده قالیباف برای ریاست مجلس کم شده / او مشغول رایزنی و مذاکره برای کسب اکثریت نسبی مجلس است 2