چهارشنبه 18 مهر 1403

ترمینال جنوب جابه‌جا می‌شود

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
ترمینال جنوب جابه‌جا می‌شود

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از بررسی طرح تحولی پهنه جنوبی تهران تا ماه آینده و جابه‌جایی ترمینال جنوب با اجرای این طرح خبر داد.

تور بازدید خبرنگاران از پروژه‌های بازآفرینی محله نفرآباد و مراحل اجرایی واحد‌های مسکونی امروز 18 مهرماه 1403 با حضور مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ در این تور از چند پروژه بازآفرینی شامل پروژه توانمندسازی زنان محلی، زائرسرای حرم عبدالعظیم حسنی و دفتر توسعه محله بازدید و آخرین وضعیت هر کدام بررسی شد.

در ادامه، نشست خبری مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در شهرداری منطقه 20 برگزار شد.

هدایت با بیان اینکه این محدوده 13 هکتاری که امروز مورد بازدید قرار گرفت از سالیان گذشته رها شده بود و شرایط آن هر روز بدتر می‌شد، گفت: موضوعات جدی در سر راه نوسازی این محله قرار داشت. موانع جدی شهرسازی باعث رشد اتباع در این محدوده شده بود؛ بنابراین در اولین اقدام موانع شهرسازی را برطرف کردیم و طرح موضعی آن را تهیه و مصوبات قانونی را اخذ کردیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی با بیان اینکه بعد از تهیه طرح به‌خاطر فرسودگی عمیق این محدوده مداخلات مستقیمی در نفرآباد انجام دادیم، خاطرنشان کرد: بازآفرینی سه بعد دارد؛ مردم، دولت و شهرداری. اگر این سه ضلع کنار هم نباشند بازآفرینی اتفاق نمی‌افتد. محدوده بازآفرینی نفرآباد یک الگوی بازآفرینی در کشور است. چرا که در این محدوده سه ضلع کنار هم قرار گرفتند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پروژه‌های خدماتی که امروز بازدید شد تا پایان سال تکمیل می‌شود، بیان داشت: وظیفه دیگر شهرداری ساخت منازل مسکونی با معماری ایرانی‌اسلامی و با درنظرگرفتن مجاورت حرم در این محدوده است. این منازل مسکونی به کسانی که در نفر آباد ساکن هستند ولی توانایی نوسازی ندارند تعلق می‌گیرد. وظیفه دولت نیز تأمین زیرساخت‌ها در نفر آباد است مانند برق، آب و فاضلاب.

هدایت گفت: این ارزش‌افزوده که بعد از حضور ما در نفر آباد ایجاد شد باعث برگشتن طیف‌های مؤثر به این منطقه شده است و مردم برای اخذ پروانه و مشارکت به شهرداری مراجعه می‌کنند. نفر آباد باتوجه‌به ظرفیت بالا و مجاورت با حرم طی ماه‌های آینده به یک الگوی بسیار خوب بازآفرینی با رویکرد مذهبی - گردشگری تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی با بیان اینکه هتلی که در این منطقه قرار دارد نیز برای گسترش ظرفیت گردشگری این منطقه است، اظهار کرد: ما می‌خواهیم این الگو را به‌عنوان الگوی پایه در دیگر مناطق نیز پیش ببریم. در دوره جدید مدیریت شهری اولین اقدام ما این بود که مشوق‌های شهرسازی را برگرداندیم. اقدام دوم این بود که در کنار 4227 هکتار بافت فرسوده‌ای که داشتیم با شاخص‌های جدید شورای‌عالی شهرسازی و معماری محدوده‌های جدید شناسایی شد و کار شهرسازی‌اش را انجام دادیم.

وی ادامه داد: طی این شناسایی حدود 5 هزار هکتار ناخالص به محدوده‌های بازآفرینی با اعمال مشوق‌های نوسازی اضافه کردیم.

ترمینال جنوب جابه‌جا می‌شود

هدایت با بیان اینکه اقدام سوم این است که طرح تحولی پهنه جنوبی تهران تا ماه آینده توسط مشاور بررسی شود، گفت: در این طرح بنا داریم تا پهنه جنوبی را در حوزه‌های مختلف توسعه بدهیم. به‌محض تهیه این طرح خروجی این طرح تبدیل به چند پروژه می‌شود تا پهنه جنوبی پایتخت را به‌طورجدی نوسازی کنیم. ترمینال جنوب با اجرای این طرح جابه‌جا خواهد شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی اظهار داشت: موضوع بعدی این است که ما محدوده‌های عارضه‌یابی در تهران را بررسی و مداخله مستقیم کردیم؛ مثل گلاب دره، سیمین قلعه، ده ونک، محله کن و اسلام‌آباد که موانع شهرسازی این محدوده‌ها بر طرف شده است. در اسلام‌آباد می‌خواهیم مسکن معوض به کسانی که در مسیر رود دره درکه ساخت‌وساز کردند اختصاص بدهیم.

افتتاح پارکینگ مینابی؛ هفته آینده

وی ادامه داد: پروژه‌های مسکن محدوده اسلام‌آباد در منطقه دو از یک ماه آینده آغاز خواهد شد و در کنار این کار‌های اساسی در یک سری محدوده‌ها نیز مداخلات مستقیمی داشتیم. پارکینگ مینابی با ظرفیت 488 خودرو در منطقه 15 طی هفته آینده افتتاح خواهد شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران پیرامون این سؤال که برخی از ساکنین نسبت به اخذ پروانه در محدوده نفر آباد گلایه دارند، گفت: قطعاتی که شهرداری مداخله کرده 200 پلاک است که با پرداخت هزینه تملک شده است. 508 پلاک کل محدوده نفر آباد است. هدف ما از این فعالیت این است که مردم در نوسازی نفر آباد شرکت کنند. روزی این محله آباد می‌شود که مردم با ما همکاری کنند و این اتفاق با افزایش خدمات رخ خواهد داد.

هدایت ادامه داد: ما به‌عنوان مشاور فنی در کنار مردم قرار گرفتیم. ساکنان پلاک‌های محدوده را راهنمایی و مشاوره می‌کنیم. از مردم می‌خواهیم ارتباط خود را با دفتر بیشتر کنند. اخیراً مردم قبول کردند که در این محدوده انفاقی در حال رخ‌دادن است.

وی با بیان اینکه در کل محدوده بافت فرسوده بانک‌ها همکاری نداشتند، تأکید کرد: در سال گذشته برای کل تهران 303 فقره تسهیلات لحاظ کردند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: در نفر آباد اگر صندوق توسعه حرم به مجاورین این محدوده تسهیلات کم‌بهره می‌داد می‌توانست به رشد و توسعه این محدوده کمک کند. شهرداری وظیفه دارد مشوق بیاورد دولت هم وظیفه دارد تسهیلات بانکی را به مسکن اختصاص بدهد که تولید مسکن استطاعت‌پذیر رخ بدهد؛ ولی متأسفانه سال گذشته صرفاً 303 فقره وام برای ساخت بافت فرسوده پرداخت شده است. انتظار ما از دولت این است که از بانک‌ها بخواهد تسهیلات را برای بافت فرسوده لحاظ کنند تا شاهد رشد نوسازی بافت فرسوده باشیم.

وی با بیان اینکه ما در تهران یک سری محله الگو داریم و یک سری محله الگوی جدید هم داریم ایجاد می‌کنیم، گفت: یکی از این محلات در منطقه 19 به مقیاس 12 هکتار است. در کل 22 محله الگوی جدید برای تهران در نظر گرفته شده است که بخشی تهیه شده و بخشی در مرحله صدور پروانه و تهیه نقشه قرار دارند.

از میان اخبار

صدور حکم حبس برای رئیس سابق اداره گمرک ساوه

گِل‌نِبِشته‌های هخامنشی به ما چه می‌گویند؟

ماجرای تکان دهنده از قتل عام خانواده لارستانی!

مجازات عجیب نگهداری گربه برای زوج اصفهانی!