دوشنبه 23 مهر 1403

تسهیلات ارزان برای نصب کنتور هوشمند به کشاورزان خمین پرداخت می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تسهیلات ارزان برای نصب کنتور هوشمند به کشاورزان خمین پرداخت می‌شود

خمین - ایرنا - فرماندار خمین حفاظت از آب و جلوگیری از اضافه برداشت را در راستای حمایت از کشاورزان دانست و گفت: آمادگی اعطای تسهیلات با کارمزد کم به کشاورزان برای نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی وجود دارد.

«احمد طهرانی» روزپنجشنبه در شورای حفاظت از آب شهرستان خمین افزود: نصب کنتورهای هوشمند در چاه های کشاورزی یکی از راهبردهای مدیریت مصرف بهینه آب است و باید اقدامات ایجابی جایگزین برخوردهای سلبی شود. وی، سهمیه این شهرستان برای نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی را 70 دستگاه اعلام کرد و گفت: اگر در 20 سال گذشته از حفر چاه‌های غیر مجاز جلوگیری می شد، امروز شهرستان با بحران کم آبی مواجه نبود. طهرانی با بیان اینکه خمین در تعادل بخشی و حفاظت از منابع آب در استان مرکزی بعد از اراک عملکرد قابل قبولی دارد گفت: حفظ منابع آب وظیفه یک دستگاه نیست و به تعامل بین بخشی نیاز دارد. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازدید استاندار مرکزی از رودخانه انار بار در روستای جلملجرد بیان کرد: رهاسازی 44 میلیون متر مکعب به عنوان حقابه زیست محیطی و کشاورزی خمین از این رودخانه است.

وی با بیان اینکه پساب تفصیه خانه فاضلاب خمین به منظور کاهش بوی نامطبوع برای مردم روستا، در کوتاه مدت در رودخانه منتقل و رهاسازی می شود، گفت: در ابتدا باید طرح مطالعاتی انتقال این پساب انجام شود و واحدهای صنعتی بهره‌بردار نظیر خودروسازی و پتروشیمی سهم خود از پساب را تعیین کنند. فرماندار خمین با تاکید بر اینکه از پساب تفصیه خانه فاضلاب نباید در بخش کشاورزی استفاده شود، افزود: این پساب سبب آلودگی محیط، انتشار بوی نامطبوع و آلودگی منابع زیر زمینی آب می شود. رییس اداره منابع آب خمین نیز خمین گفت: درآمد حاصل از جبران خسارت اضافه برداشت آب از چاه‌های خمین 700 میلیون ریال پییش بینی شده است. «حمید رنجبری» افزود: ضریب تعدیل پروانه های صادر شده در دشت خمین امسال از 33 درصد به 20 درصد کاهش یافته است و امسال باید 38 حلقه چاه در خمین پر شود. شهرستان خمین از توابع استان مرکزی دارای 105 هزار نفر جمعیت است که 52 درصد آن کشاورز هستند که از یکهزار و 935 منابع آبی شامل چاه عمیق و نیمه عمیق، چشمه و قنات استفاده می‌کنند.

*س_برچسب‌ها_س*
تسهیلات ارزان برای نصب کنتور هوشمند به کشاورزان خمین پرداخت می‌شود 2