شنبه 9 تیر 1403

تسهیلات عشایری به بیش از 20 هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد / ثبت سامانه‌ای خدمات عشایری از مرداد امسال

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
تسهیلات عشایری به بیش از 20 هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد / ثبت سامانه‌ای خدمات عشایری از مرداد امسال

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، شایان نادری روز سه‌شنبه در نشست با استاندار چهارمحال و بختیاری، با بیان این که این استان به‌ویژه شهرستان کوهرنگ از قطب‌های عشایری کشور به‌شمار می‌رود، به انجام فعالیت‌های جهادی در حوزه عشایری اشاره و تصریح کرد: مسیر 340 کیلومتری کوچ عشایر از خوزستان با اجرای طرح‌های توسعه‌ای کوتاه‌تر می‌شود. وی با اشاره به رویکرد‌های جدید برای ارتقای معیشت و اقتصاد...

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، شایان نادری روز سه‌شنبه در نشست با استاندار چهارمحال و بختیاری، با بیان این که این استان به‌ویژه شهرستان کوهرنگ از قطب‌های عشایری کشور به‌شمار می‌رود، به انجام فعالیت‌های جهادی در حوزه عشایری اشاره و تصریح کرد: مسیر 340 کیلومتری کوچ عشایر از خوزستان با اجرای طرح‌های توسعه‌ای کوتاه‌تر می‌شود.

وی با اشاره به رویکرد‌های جدید برای ارتقای معیشت و اقتصاد عشایر افزود: در حوزه گردشگری عشایری با حفظ زیست‌بوم محلی کمک خواهد شد.

نادری 35 درصد صنایع دستی تولیدی کشور را مربوط به جامعه عشایری اعلام و تصریح کرد: ظرفیت‌های گیاهان دارویی در کنار پرورش دام و تولید گوشت قرمز به معیشت عشایر کمک می‌کند.

وی تسهیلات پرداختی به عشایر کشور در سال گذشته را 16 هزار میلیارد ریال دانست و یادآور شد: این میزان تسهیلات در سال جاری به بیش از 20 هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد که سهمیه چهارمحال و بختیاری هم روند صعودی خواهد یافت.

رییس سازمان امور عشایر ایران به منتفع شدن عشایر واقعی از خدمات این سازمان در سراسر کشور براساس ثبت در سامانه‌های جدید اشاره و خاطرنشان کرد: این مهم تا مرداد ماه سال جاری انجام و دغدغه عشایر در استان‌ها رفع می‌شود.

وی با اشاره به سرفصل 20 هزار میلیارد ریالی سازمان امور عشایر ایران در حوزه‌های مختلف بودجه‌ای گفت: با تدبیر نهاد ریاست جمهوری این بودجه تقسیم و از سازمانی در اختیار استان‌ها قرار گرفته شد که انتظار می‌رود چهارمحال و بختیاری در تخصیص این بودجه کمک کند.

نادری به ضرورت تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام کنونی حوزه عشایر اشاره و تاکید کرد: تا زمان بهره‌برداری از طرح‌های موجود، پروژه جدیدی در این حوزه آغاز نخواهد شد.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در اداره کل امور عشایر چهارمحال و بختیاری افزود: در صورت صدور مجوز‌های قانونی لازم برای افزایش نیروی انسانی می‌توان خدمات‌رسانی به جامعه عشایری این استان را ارتقا داد.

رییس سازمان امور عشایر ایران تصریح کرد: تسریع در روند تکمیل و بهره‌برداری از پل گزستان شهرستان کوهرنگ، پل قلعه‌درویش شهرستان اردل، آب‌رسانی و بهبود جاده‌های عشایری در اولویت کاری سازمان امور عشایر ایران و استان قرار دارد.

نادری گفت: سازمان امور عشایر ایران در حوزه آب و کشاورزی کشور طرح‌هایی دارد که تکمیل این طرح‌ها باعث اشتغال‌زایی برای یک‌هزار و 300 نفر در جامعه عشایری کشور می‌شود که عشایر چهارمحال و بختیاری هم از این طرح‌ها سهیم هستند.

بنابر این گزارش، چهارمحال و بختیاری 12 شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد. جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری 25 هزار و 110 خانوار با بیش از 124 هزار و 173 نفر است. عشایر چهارمحال و بختیاری بیش از یک میلیون و 700 هزار راس دام سبک دارند و سالانه افزون بر یک‌هزار تن پشم، 22 هزار تن گوشت قرمز و 35 هزار تن شیر در مناطق عشایری این استان تولید می‌شود.