یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403

تسهیل روند دریافت مجوزهای کسب‌وکار خانگی / آنی شدن دریافت مجوز 630 کسب‌وکار خانگی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
تسهیل روند دریافت مجوزهای کسب‌وکار خانگی / آنی شدن دریافت مجوز 630 کسب‌وکار خانگی

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تسهیل روند دریافت مجوزهای کسب‌وکار خانگی گفت: 350 عنوان شغلی در روزهای اخیر به کسب‌وکارهای خانگی افزوده شده و هم اکنون از طریق درگاه مجوزهای وزارت اقتصاد مجوز 630 کسب‌وکار خانگی آنی شده است.

محمود کریمی معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ده برابر شدن صدور مجوزهای کسب‌وکارهای خانگی به خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ اظهار کرد: تا قبل از دولت سیزدهم مجوزهای کسب‌وکارهای خانگی تقریباً 3 تا 4 ماه طول می‌کشید؛ ولی از دی‌ماه سال گذشته که در چهل و ششمین ستاد ساماندهی مشاغل خانگی مصوب کردیم که مجوزهای مشاغل خانگی به‌روز و آنی شود این روند تسهیل شد.

تسهیل روند دریافت مجوزهای کسب‌وکار خانگی

وی ادامه داد: در این جلسه بنابراین گذاشته شد که مجوز مشاغل خانگی وجود نداشته باشد که بیشتر از سه روز زمان برای صدور آن صرف شود. وی ادامه داد: امروز از 645 عنوان شغلی در مشاغل خانگی در حدود ششصد و 30 مجوز از این مجوزها به‌صورت آنی صادر می‌شوند بدین معنا که هم اکنون هرکسی در دسته‌های مختلف این مشاغل خانگی درخواستی را ثبت نماید این مجوز در کمتر از 3 روز کاری صادر خواهد شد. بیشتر بخوانید: دستگاه های متخلف در صدور مجوزهای کسب و کار باید مواخذه شوند

350 عنوان شغلی به کسب‌وکارهای خانگی افزوده شده

کریمی گفت: البته 350 رشته شغل از این مجموع در همین چند روز اخیر به این مجموعه از مشاغل خانگی افزوده شده است و مردم از امروز می‌توانند با مراجعه به سایت مجوزهای کسب‌وکار مراجعه کنند و پس از ثبت اطلاعات خود در این سامانه بدون ارجاع به کارشناس مجوز بگیرند. این مقام مسئول وزارت کار و رفاه اجتماعی توضیح داد: در درگاه یکپارچه مجوزهای وزارت اقتصاد برای صدور کلیه این مجوزهای کسب‌وکار خانگی بدین شکل عمل می‌شود که 15 تا 20 ساعت بعد از درخواست، مجوز صادر خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: این روند فقط برای مجوزهایی که در راستای سلامت و محصولاتی که سلامت‌محور هستند متفاوت است و این نوع فعالیت‌ها مستلزم تأیید کارشناسان سلامت شده‌اند که پس از طی روند تأیید مجوز این گروه از فعالیت‌ها هم صادر خواهد شد.

صدور یک‌صد و 30 هزار مجوز در 7ماه

این مقام مسئول با اشاره به این موضوع که این اتفاق برای اولین‌بار در کشور رخ‌داده است و موجب شده تا صدور مجوز کسب‌وکارهای خانگی بیش از 10 برابر سرعت بگیرد توضیح داد: تقریباً در یک سال اخیر ما یک‌صد و 30 هزار مجوز مشاغل خانگی صادر کردیم درحالی‌که در 7ماهه اول سال قبل این عدد در حدود 25 تا 30 هزار مجوز بوده است. وی تصریح کرد: رشد قابل‌توجهی که در این زمینه اتفاق افتاده، بدین معنی است که مانع مجوز از سر راه کسب‌وکارهای خانگی برداشته شده و هر خانواده و شخصی که می‌تواند در یکی از این 650 رسته فعالیت داشته باشد می‌توان درخواست خود را در سامانه ثبت و فوراً به‌صورت قانونی کسب‌وکار خود را آغاز نماید.