یک‌شنبه 1 مهر 1403

تسویه 200 هزار میلیارد تومان بدهی صندوق بازنشستگی در دولت رئیسی

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
تسویه 200 هزار میلیارد تومان بدهی صندوق بازنشستگی در دولت رئیسی

ظرف 18 ماه گذشته، 200 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های صندوق بازنشستگی توسط دولت رئیسی تسویه شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه ایران در گزارشی نوشت: چندی پیش وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی از ناترازی مالی صندوق‌های بازنشستگی به‌ویژه تأمین اجتماعی خبر داد. حالا دولت سیزدهم وارث رویه نادرست دولت‌های قبلی است.

وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی پرداخت بدهی سازمان تأمین اجتماعی به نظام بانکی را از مهم‌ترین اقدامات برای رفع ناترازی صندوق‌ها اعلام کرده و گفته است که تأمین منابع پایدار برای صندوق‌های بازنشستگی به صورت ویژه در دستور کار است. آنگونه که بررسی‌ها نشان می‌دهند، تا پایان سال 1401‌، بیش از 450 میلیارد تومان بدهی انباشته شده به تأمین اجتماعی بوده است در 18 ماه گذشته منتهی به اسفندماه سال گذشته نزدیک به

200 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی تسویه شده است.

بنا به گفته وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی‌، اولین ابربدهکار بانکی صندوق تأمین اجتماعی وابسته به وزارت تعاون بود که در دولت سیزدهم نزدیک به 200 همت در بازه زمانی 18 ماهه تا پایان اسفند ماه سال گذشته از میزان بدهی این صندوق توسط دولت پرداخت شد. در سال 1400‌، 89 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی در قالب بندهایی از لایحه بودجه آن سال تسویه شد، اما مناسب‌ترین تسویه بدهی دولت مربوط به سال 1401 بوده که در قالب مصوبه سران سه قوه رقم خورد.

مبلغ90 هزار میلیارد تومان از سهام پالایشگاه شازند در سال گذشته به تأمین اجتماعی واگذار شد. این واگذاری توانست بخشی از باری را که روی دوش سازمان تأمین اجتماعی قرار داشت بکاهد. آن‌طور که سازمان تأمین اجتماعی نیز گفته، امسال 70 هزار میلیارد تومان از بدهی انباشته دولت به تأمین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

طبق گفته علی حیدری‌، عضو هیئت مدیره تأمین اجتماعی‌، روند بازپرداخت بدهی‌های دولت‌ها در اواخر دولت دهم آغاز شده بود اما در دولت یازدهم این روند متوقف شد. به گفته وی‌، حتی بخش‌های مهمی از مصوبات دولت دهم برای تهاتر بدهی‌های دولت به‌ویژه معادن گل‌گهر در ابتدای کار دولت یازدهم لغو شد.