یک‌شنبه 1 مهر 1403

تشریح مشکلات خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران در آغاز سال تحصیلی

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
تشریح مشکلات خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران در آغاز سال تحصیلی

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی ایران درخصوص رفع مسائل خوابگاه دانشجویی این دانشگاه توضیحاتی ارائه کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی ایران درخصوص رفع مسائل خوابگاه دانشجویی این دانشگاه توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر ساجده ریاضی درخصوص رفع مسائل خوابگاه نواب دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بیمارستان روانپزشکی ایران با قدمتی بیش از پنجاه سال، بالاترین ضریب اشغال تخت را در بین بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی ایران دارا است و بعضاً بیماران نیازمند تخت های روانپزشکی که به صورت قطعی و ضروری نیاز به بستری دارند تا یک سال در صف انتظار بستری می مانند، بنابراین اهمیت تکمیل این پروژه بر کسی در حوزه بهداشت و درمان پوشیده نیست.

وی افزود: از سال 1395 ساخت این پروژه مد نظر قرار گرفت، در سال 1397 قراردادی با یک شرکت پیمانکار منعقد شد و کلنگ ساخت بیمارستان 320 تخت خوابی روانپزشکی ایران به زمین خورد. بعد از پیشرفت حدود 30 درصد طی دو سال به دلایلی کار از سمت پیمانکار دچار مشکلاتی شد که متعاقب آن پروژه حدود سه سال متوقف شد. شوربختانه سالانه اعتبارات مناسبی برای این پروژه در نظر گرفته نمی شد و این امر به معنای تعطیلی پروژه و هدر رفت هزینه های صرف شده برای 30 درصد اول و طولانی شدن هر چه بیشتر پروژه بود.

ریاضی افزود: تلاش های انجام شده برای تامین اعتبار از سمت سازمان برنامه و بودجه متاسفانه با توجه به محدودیت منابع دولت و تعدد پروژه ها به نتیجه نرسید. بنابراین با توجه به اهمیت و نیاز به تکمیل این پروژه تلاش های زیادی در جهت جذب خیرین از سوی رئیس دانشگاه در دولت سیزدهم انجام شد. به لطف خدا این امر مهم با برآورد هزینه ها در سال 1402 محقق شد و تفاهم با خیر انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین مشکلات زیادی از جمله اتمام قرارداد با پیمانکار قبلی بر سر راه فعال کردن پروژه قرار داشت که با تدبیر تیم عمرانی دانشگاه به خوبی یکی پس از دیگری حل شد تا نهایتا در آبان ماه سال 1402 ساخت مجدد پروژه شروع شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: پیشرفت کار و همت خیر و جذب منابع لازم در حدود 10 ماه به اذعان اهالی فن و بزرگان ساخت بیمارستان به قطع جزو رکوردهای ساخت بیمارستان است، پیشرفت بیش از پنجاه درصدی بیمارستان در 10 ماه بیانگر کار فوق العاده ای است که در این پروژه انجام شده است.

ریاضی ادامه داد: بی تردید همت و توانمندی خیر و همکاری دانشگاه از مدیریت ارشد آن تا سطح کارشناسی دفتر فنی از مولفه های اصلی این کار بزرگ است. در طول ساخت هر پروژه مشکلات متعددی وجود دارد که تصمیم گیری برای آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است چرا که تصمیم گیری نابجا می‌تواند سرنوشت یک پروژه را تغییر دهد، مشکلاتی همچون همجواری با بیمارستان روانپزشکی فعلی و همچنین خوابگاه دانشجویی و پروژه دیگری در قسمت جنوبی پروژه از مهمترین مشکلات این پروژه است.

وی ادامه داد: درخصوص این پروژه آخرین مسئله بر سر اسکان نیروی انسانی پروژه بود. با توجه به سرعت پروژه تعداد قابل توجهی نیروی انسانی در پروژه حضور فعال داشتند که بحث اسکان آنها از طرف خیر به عنوان چالشی برای پیشبرد پروژه مطرح شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: بعد از جلسات و امکان سنجی های متعدد با توجه به محدودیت فضا در محل پروژه به دلیل وجود بیمارستان از یک سو، خوابگاه از یک سو و پروژه فعال دیگری از یک سو نهایتا تصمیم گرفته شد تا در مدتی که دانشجویان خوابگاه نواب در تعطیلات تابستانی بسر می برند از ظرفیت خوابگاه برای اسکان کارگران استفاده شود تا پیشرفت پروژه تحت الشعاع کمبود فضا قرار نگیرد.

وی افزود: به همین دلیل مساعدت‌هایی از سمت دانشگاه در این خصوص انجام شد و به دلیل حفظ منافع دانشجویان تصمیم گرفته شد تا نیمه شهریور پس از بازسازی خوابگاه اولیه از سوی پیمانکار قسمتی که در اختیار پیمانکار قرار گرفته تخلیه شود و موارد با هماهنگی معاونت دانشجویی صورت جلسه شد.

ریاضی عنوان کرد: با نزدیک شدن سال تحصیلی جدید پیگیری های مکرر دانشگاه با توجه به مسئله فضا از سمت پیمانکار با تاخیر مواجه شد. دانشگاه در مدت بیست روز اخیر مسیرهای متعددی را برای رفاه حال دانشجویان دنبال کرد. بحث اسکان در فضایی دور از پروژه و در خوابگاه دیگر با وجود مشخص کردن ساختمان و صحبت های اولیه با توجه به نیاز مجدد به جابجایی دانشجویان از سمت معاونت دانشجویی مورد قبول واقع نشد.

وی ادامه داد: بنابراین تلاش برای تجهیز کارگاه برای نیروی پروژه با هدف اولیه تامین رفاه حال دانشجویان در کنار عدم توقف در کار ساخت پروژه ادامه یافت و نهایتا تصمیم به خرید کانکس گرفته شد. این اقدام نیز با توجه به تعداد زیاد کانکس ها و همچنین محدودیت فضای پروژه برای اسکان کارگران با چند روز تاخیر انجام شد. ولی خوشبختانه در حال حاضر استقرار بیست کانکس مورد نیاز کارگران در محل پروژه با تلاش های بسیار زیاد انجام گرفت و همچنین تخلیه دو طبقه از چهار طبقه در اختیار پیمانکار انجام شده و مابقی نیز طی دو روز آتی انجام خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: قطعا رفاه دانشجویان همواره مد نظر دانشگاه بوده و هست و البته توسعه محیط های بیمارستانی آموزشی نیز در راستای رفاه و ارتقا آموزش دانشجویان است.