یک‌شنبه 8 مهر 1403

تشکل‌های دانشجویی را نکوبید؛ هنوز اول راه هستند

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
تشکل‌های دانشجویی را نکوبید؛ هنوز اول راه هستند

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حدیثه توفیقی دانشجوی علوم پزشکی خراسان شمالی؛ این روز‌ها حتما جمله‌ی معروف شهید بهشتی را شنیده اید که میگوید: دانشجو موذن جامعه است. اگر خواب بماند، نماز امت قضا می‌شود. برخی این جلمه را پتک کرده و بر سر دانشجو می‌زنند که چرا منفعل هستید؟ چرا جریان ساز نیستید؟ چرا دنبال حرف جدی نیستید؟ چرا مطالبه جدی از مسئولین ندارید؟ بماند که افرادی هم پیدا می‌شوند و...

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حدیثه توفیقی؛ این روز‌ها حتما جمله‌ی معروف شهید بهشتی را شنیده اید که میگوید: دانشجو موذن جامعه است. اگر خواب بماند، نماز امت قضا می‌شود. برخی این جلمه را پتک کرده و بر سر دانشجو می‌زنند که چرا منفعل هستید؟ چرا جریان ساز نیستید؟ چرا دنبال حرف جدی نیستید؟ چرا مطالبه جدی از مسئولین ندارید؟ بماند که افرادی هم پیدا می‌شوند و بدبین‌تر به ماجرا نگاه می‌کنند و روز دانشجو را تسلیت می‌گویند! در مقابل عده‌ای هم به گزارش‌ها اکتفا کرده و از اندک فعالیت‌های دانشجویی احساس سرخوشی می‌کنند. اما باید گفت هر دوی این دیدگاه‌ها افراطی است. مثال بارزش همین است که برخی دانشگاه‌های استان به جای گرفتن جشن و جنگ شادی در روز دانشجو، سراغ مسئولین استان و نمایندگان شهر رفتند و آن‌ها را آوردند پای میز پاسخگویی. دانشگاهی که دو سال در زمان کرونا تعطیل شده بود و خبری از کنش و کنشگری در آن نبود، اکنون بیدار شده است. زحمتی هم ندارد، بروید شروع سال تحصیلی 1400 را ببینید و با اکنون مقایسه کنید. تشکل‌ها به خود آمده اند، ابتدا با نیروی کم شروع کردند، کار جمعی نیاز به جمع هم دارد. تک نفر، تک نفر دست دانشجو‌ها را گرفتند و شدند جمع. دفتر بسیج‌هایی که خاک می‌خوردند و اعضا در آن معنا نداشت، امروز به همت همین دانشجو‌ها که بعضا با بی‌انصافی منفعل خطاب می‌شوند، شور رفت و آمد جدیدالورود‌ها را به خود می‌بینند. هنوز فاصله داریم تا به نقطه‌ی مطلوب برسیم. هنوز فاصله داریم تا آن جایی که مقام معظم رهبری میگوید باید مسئله‌محور باشیم. هنوز فاصله داریم تا دانشگاه سیاسی، تا دانشگاه جدی؛ اما این مسیر شروع شده است و با قوت ادامه دارد. نیاز دانشجوی امروز، تربیت و خودسازی و کادرسازی در عین جامعه سازی است. نیاز دانشجوی امروز شنیده شدن صحبت هایش است. نیاز دانشجوی امروز نه آزادی مطلق و بی حد و مرز، که آزادی بیان در کرسی‌های آزاد اندیشی و مطالبه گری است. نیاز دانشجوی امروز نه فقط نیاز‌های صنفی و مسائل خوابگاه و سرویس که مسئله‌های مهم تری است. پس بهتر است به جای تخریب و تضعیف دانشجو، به او میدان داد تا به درستی در مسیری که اکنون به آن ایمان پیدا کرده است گام بردارد.

حدیثه توفیقی، دانشجوی علوم پزشکی خراسان شمالی

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.