سه‌شنبه 3 مهر 1403

تعداد علاقه‌مندان به ساز قانون افزایش پیدا کرده است

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
تعداد علاقه‌مندان به ساز قانون افزایش پیدا کرده است

داوری بخش‌های ساز‌های قانون و ویلنسل در هفتمین روز هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در سه رده سنی در تالار رودکی برگزار شد. با برگزاری مرحله نهایی ساز قانون، داوری بخش موسیقی دستگاهی به پایان رسید و برگزیدگان این بخش در اختتامیه جشنواره معرفی خواهند شد.

در بخش قانون، با حضور هیات داوران پریچهر خواجه و سحر ابراهیم، شرکت‌کنندگان در گروه سنی «الف» به اجرای دستگاه چهارگاه، گروه سنی «ب» دستگاه همایون و آواز بیات اصفهان، و گروه سنی «ج» دستگاه راست پنجگاه و آواز ابوعطا را اجرا کردند. در بخش اجرای قطعات ضربی، آثاری از استادان علی‌نقی وزیری، ملیحه سعیدی، غلامحسین بیگجه‌خانی، علی‌اکبر شهنازی، حسین علیزاده و ابوالحسن صبا اجرا شد.

پریچهر خواجه داور بخش قانون درباره اجرا‌ها بیان کرد: امسال شرکت‌کنندگان در همه رده‌های سنی رشد چشمگیری داشتند و در مجموع شاهد اجرا‌های خوبی بودیم. تعداد علاقه‌مندان به ساز قانون بیشتر شده و سازندگان ساز به ساختن آن روی آورده‌اند و مطالب آموزشی دارد برای این ساز تهیه می‌شود. در مجموع اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.

در بخش دوم، ساز ویلنسل، هیات داوران، کریم قربانی، ارسلان علیزاده، و فرشید پاتینیان، اجرا‌ها را در سه رده سنی داوری کردند. در این بخش امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به تماشای اجرا‌ها نشست.

شرکت‌کنندگان در این بخش باید از بین رپرتوار‌های ارائه شده در فراخوان یکی را انتخاب و اجرا کنند. قطعات از بین آهنگسازانی همچون گولترمان، ویوالدی، سن‌سانس، تارتینی، الگار و شوبرت انتخاب شده بود.

جشنواره جوان فضایی برای ایجاد انگیزه

کریم قربانی نیز درباره داوری بخش ویلنسل و اهمیت برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: جشنواره یک امیدواری برای خانواده‌هایی است که فرزندانشان را وارد فضای موسیقی می‌کنند. همچنین فضایی است برای ایجاد انگیزه و حضور صحنه‌ای، آن هم برای نسلی که آینده نوازندگی این ساز را رقم می‌زند.

هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری حمیدرضا اردلان توسط انجمن موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت حضوری از 27 شهریورماه آغاز شده و تا امروز - سوم مهر 1403 برگزار می‌شود. همچنین اختتامیه جشنواره روز پنجشنبه - پنجم مهرماه - ساعت 18:30 در تالار وحدت برگزار خواهد شد.