یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403

تغییرات لازم در تیم ملی بسکتبال برای هانگژو / انتظار معجزه نیست

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
تغییرات لازم در تیم ملی بسکتبال برای هانگژو / انتظار معجزه نیست

کارشناس بسکتبال تاکید دارد که تیم ملی در جام جهانی با هر مربی و شرایط دیگری هم نمی توانست معجزه کند اما برای بازی های آسیایی باید در دفاع بهتر شویم.

کارشناس بسکتبال تاکید دارد که تیم ملی در جام جهانی با هر مربی و شرایط دیگری هم نمی توانست معجزه کند اما برای بازی های آسیایی باید در دفاع بهتر شویم.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی بسکتبال در حالی وارد دور جدید تمرینات خود شده است که هنوز انتقادات نسبت به عملکرد این تیم در جام جهانی باقی است و همین مسئله این پرسش را مطرح می کند که «تیم ملی نیازمند چه تغییراتی است تا در بازی های آسیایی پیش رو بتواند نتایجی رضایت بخش تر کسب کند؟»

محسن شاه علی از مربیان و پیشکسوتان بسکتبال تاکید دارد که تغییری زیادی در تیم نمی توان ایجاد کرد چراکه درکل ظرفیت و موجودیت بسکتبال ما همینقدر است.

وی حتی تاکید دارد اگر هدایت تیم ملی بسکتبال در جام جهانی با فردی غیر از هاکان دمیر بود یا حتی اگر محمد جمشیدی هم در ترکیب تیم قرار داشت، اتفاق خاصی رخ نمی داد و معجزه نمی شد.

شاه علی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه حد و اندازه بسکتبال ایران همین است که در جام جهانی دیدیم، گفت: بسکتبال روند جدیدی را آغاز کرده است اما موجودیت بسکتبال ما همین است که در جام جهانی دیدیم و حالا برای بازی های آسیایی با آن مواجه هستیم. همان نفراتی که در جام جهانی حضور داشتند دوباره دعوت شده اند به غیر از حدادی که خداحافظی کرده است و ترابی که به ترکیب اردونشینان اضافه شده است.

وی با طرح این پرسش که «واقعا فکر می کنید اگر مربی یا بازیکنان دیگری با تیم ملی در جام جهانی بودند، چه سرنوشتی در انتظار بسکتبال ایران بود؟»، ادامه داد: خیلی ها به خط خوردن محمد جمشیدی پیش از جام جهانی انتقاد داشتند که درست هم است اما اگر این بازیکن هم همراه با دیگر ملی پوشان به اندونزی می رفت، نتایج متقاوت می شد؟ اگر مربی دیگری به جای دمیر روی نیمکت تیم ملی می نشست، معجزه رخ می داد؟ من اینطور نمی بینم.

این مربی بسکتبال تصریح کرد: نهایت اگر جمشیدی هم بود و از مربی دیگری بهره می بردیم، تغییر 10 درصدی در عملکرد و نتایج تیم شاهد بودیم نه بیشتر. واقعا جای جمشیدی در جام جهانی خالی بو اما باید پذیرفت با حضور این بازیکن هم حد بسکتبال ما همین است نه بیشتر.

شاه علی با یادآوری اینکه فلسفه کاری سرمربی تیم ملی بسکتبال تمرکز روی دفاع است، خاطرنشان کرد: نشانه های این تفکر سرمربی تیم جز در بازی با برزیل، در سایر دیدارها دیده نشد. در دیدار برابر برزیل هم ترکیب اولیه که آغازگر بازی بود متفاوت از همیشه بود. اما در این مورد و اینکه چرا بازیکنانی مانند حدادی و امینی آغازگر بازی نبودند باید با سرمربی و دیگر اعضای کادر فنی صحبت شود. ما فقط بیننده بازی از تلویزیون بوده ایم. اینکه پیش از بازی چه اتفاقاتی افتاده که مبنای تصمیمات بوده را نمی دانیم.

این پیشکسوت بسکتبال در پاسخ به به این پرسش که «با در نظر گرفتن همه این موارد و به خصوص کنار رفتن حامد حدادی فکر می کنید چه تغییری نیاز باشد در تیم ایجاد شود تا در بازیهای آسیایی نتایج بهتری کسب شود؟»، گفت: با توجه به ترکیب بازیکنان و موجودیت بسکتبال ایران، تغییری نخواهیم داشت. حتما با همان اولویت دفاعی برنامه های تمرینی و تاکتیک تیمی پیش خواهد رفت. اتفاقا نبود حامد حدادی احتمال این موضوع را بیشتر هم می کند.

وی در این زمینه افزود: تا پیش از این تمام مربیان با توجه به حضور حامد حدادی در زمین، شرایط و برنامه هایی برای این بازیکن و تاکتیک حمله داشتند چون خودِ حدادی خاص بود. حالا قطعا نبود حامد تاثیرگذار خواهد بود. او واقعا یک بازیکن خاص است که با وجود استایل خاصی که دارد تا سن 38 سالگی با غیرت برای تیم ملی بازی کرد. فقط امیدواریم در غیاب این بازیکن، نفرات جوانتر بتوانند از توانایی خود استفاده کنند.

شاه علی تاکید کرد: در مجموع برنامه ریزی و نتیجه گیری از آن درتاکیتک حمله یک پروسه زمان بر است. بنابراین انتظار خود من این است که برای بازی های آسیایی در دفاع تمرکز بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم عملکرد بهتری داشته باشیم.