جمعه 31 فروردین 1403

تغییر رویکرد دانشگاه آزاد به سمت بازار کسب و کار

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
تغییر رویکرد دانشگاه آزاد به سمت بازار کسب و کار

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه مجازی تبیین رویداد برای هزار شرکت و استارتاپ برگزیده، با اشاره به اهمیت رویداد ملی گام دوم و فرصت بی نظیر برای ایده پردازان و صاحبان کسب و کار گفت: نخستین رویداد عصر امید در چهلمین سالگرد دانشگاه در هشتم تا یازدم خرداد ماه در محل مصلی تهران برگزار خواهد شد که هدف برگزاری این برنامه در مرحله اول شناساندن ظرفیت های دانشگاه آزاد به خانواده دانشگاه است.

وی ادامه داد: با افتخار می گویم که با بیست سال تجربه صنعتی، توان و پتانسیل دانشگاه آزاد واقعا چشم نواز و حیرت انگیز است. دانشگاه آزاد، دانشگاهی پر از توان علمی استادان، دانشجویان، زیرساخت های علمی و از همه مهتر توسعه و گستردگی کشوری است. این ظرفیت عظیمی را که دانشگاه آزاد در آموزش عالی شکل داده، به خوبی برای مردم تبیین نشده و یکی از کارکردهای رویداد عصر امید، به نمایش گذاشتن این عظمت در هشتم خرداد ماه است. وی افزود: در مقایسه با رویدادهای فناورانه که در سطح کشور ایران تاکنون برگزار شده، رویداد عصر امید، بزرگترین و پرحجم ترین رویداد با حضور سه هزار شرکت، استارتاپ و زیرساخت است. این سه هزار محتوای برگزیده در کنار صندوق های علم و فناوری و صنعت در مصلی تهران قرار خواهند گرفت و این ظرفیت عظیم برای عموم به نمایش درخواهد آمد. حضور سه هزار محتوای فاخر در رویداد، احساس بزرگ و قوی بودن را به خانواده دانشگاه آزاد خواهد داد. این احساس، بسیاری از کارها را در آینده جلو خواهد برد. معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری یادآور شد: نزدیک به بیست هزار شرکت ظرفیت حضور در رویداد را داشتند که از بین این تعداد، 8500 شرکت به کمیته مرکزی معرفی شدند و از میان آنها، بهترین ها انتخاب و در مصلی حضور خواهند داشت. حدود ششصد رویداد و چالش در کل کشور برگزار شد و هزار شرکت از این رویدادها انتخاب و وارد عرصه رویداد ملی گام دوم شدند. وی یادآور شد: نقطه ویژه زیست بوم فناوری، بسترسازی بهمرسانی برای شرکت هاست. تمام اتفاقات نوآورانه در دورهمی های فناورانه روی داده است. بزرگان فناوری معتقدند که ترکیب خلاقانه چند فناوری، منتج به نوآوری می شود. یکی از اتفاقات مهم در رویداد عصر امید، برای نخستین بار هزار شرکت برگزیده در ده حوزه متنوع عرضه می شوند. در چنین بستری می بایست هم افزایی فناورانه ظرفیت ها را شاهد باشیم تا نوآوری و تولیدات جدید خلق شود. دهقانی فیروزآبادی افزود: با اطمینان عرض می کنم رویدادی با این ابعاد در کشور ایران تاکنون اتفاق نیافتاده و باید از این فرصت استفاده شود. دانشگاه آزاد بهترین آزمایشگاهها، کارگاهها و زیرساخت ها خود را در این نمایشگاه عرضه خواهد کرد. روسای و معاونین استان ها و واحدهای دانشگاه آزاد موظفند بعد از بازگشت از برنامه رویداد، تفاهم نامه و قراداد همکاری بسته باشند. شرکت ها باید از این فرصت استفاده کنند و از زیرساخت های موجود برای همکاری بهره ببرند. یکی دیگر از نقاط اتکای شرکت های دانشگاه آزاد، ایده های واقعی است که براساس نیازهای منطقه و جامعه شکل گرفته اند. بزرگترین منابع هر شرکتی دو چیز است، یک ایده های خوب و دو تیم خوب. فرصت طلایی برای جذب استارتاپ ها در برنامه مهیا شده است. بیش از بیست صندوق، پارک علم و فناوری، صنایع بزرگ و رسانه ها در این نمایشگاه حضور دارند تا این بهمرسانی به شکل اعلایی انجام شود. رویدادی با این ابعاد جذاب است و در دوره های آینده قطعا شرکت کنندگان برای حضور در رویداد رقابت سختی خواهند داشت. معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد در ادامه گفت: در دانشگاه آزاد اولویت همیشه آموزش بوده ولی در حال حاضر مجبور هستیم تا کارآفرین شده و تغییر نسل بدهیم. در این عرصه دانشگاه آزاد واقعا پیشرو است. رویداد امسال با هزینه های بسیار کم در حال برگزاری است ولی در سال آینده، یکی از رویدادهای گرانقیمت خواهد بود و شرکت کنندگان باید حضور خود را در رویداد نخست تثبیت کنند. احساس خودباوری و غرور در این نمایشگاه روی خواهد داد.

وی گفت: تمامی مقامات، مسوولان، نهادهای حاکمیتی، حکومتی، خصوصی، صنایع برای این نمایشگاه دعوت شده اند. صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد بیش از 1100 میلیارد تومان تفاهم نامه فرصت سرمایه گذاری امضا کرده و شرکت ها و استارتاپ ها باید از این فرصت بی نظیر استفاده کنند؛ جاییکه بیش از بیست صندوق سرمایه گذار در رویداد حضور دارند. وی یادآور شد: سرمایه اصلی شرکت فناور و خلاق، ایده است. این ایده ها باید به خوبی عرضه و معرفی شوند. شرکت ها باید آماده و با برنامه وارد رویداد شوند. بدون شک بعد از رویداد، بهمرسانی میان شرکت ها و استارتاپ ها و سرمایه گذاران افزایش چشمگیری خواهد داشت. رویداد عصر امید حرکت دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی است. ملاک ارزیابی عملکرد مدیران دانشگاه آزاد براساس فعالیت آنها در رویداد ملی گام دوم خواهد بود؛ چرا که دانشگاه چاره ای جز کارآفرین شدن ندارد و ما پیگیری ها را بعد از رویداد نیز انجام خواهیم داد. دهقانی گفت: بازاریابی و تبلیغات در رویداد عصر امید برای شرکت ها حیاتی است و باید توان بسیاری بر این موضوع بگذارند. مردم از نهاد دانشگاه دو خواسته انتظار داشتند، یک آنکه فرزندان شان را برای شغل آماده کنند و همچنین به آنها اعتبار اجتماعی بدهند. در حال حاضر این اتفاقات به خاطر دلایل مختلف دیگر روی نمی دهد. با مدرک دکترای و ارشد دیگر کاری بیرون از دانشگاه نیست. پس چاره کار چیست؟ چهل درصد آموزش عالی متعلق به دانشگاه آزاد است.

وی ادامه داد: چهل درصد دیگر نیز به دانشگاه های پیام نور، غیرانفاعی و علم کاربردی و بیست درصد دیگر برای وزارت علوم تعلق دارد. در این بین دانشگاه آزاد می خواهد برای بمردم تبیین کند که می خواهد برای فرزندانتان کسب و کار ایجاد کند و به آنها کارآفرینی بیاموزد. 70 درصد از استادان دانشگاه آزاد، صاحبان کسب و کار هستند.

به گفته وی، برخی از دانشگاه ها در جهان تا سال 2028 رزروهستند؛ چرا که دانشجو می داند وارد این دانشگاه بشود، می تواند صاحب کسب و کار شود. این مدل باید در دانشگاه های ایران طراحی؛ پیاده سازی و اجرا شود. دانشگاه باید بازار کسب و کارها شوند. مردم باید بدانند که این رویه در دانشگاه آزاد شروع شده و بازسازی برند به خوبی باید برای مردم تبلیغ شود. مسئولیت مستقیم روسا و معاونین واحدها رساندن پیام تغییر ریل دانشگاه به جامعه است. چهلمین سالگرد دانشگاه آزاد، نقطه عطف تغییر پاردایم دانشگاه در عصر امید خواهد بود.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید دانشگاه آزاد اسلامی دهقانی فیروزآبادی عصر امید گام دوم رویداد گام دوم این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است