جمعه 10 فروردین 1403

تمام فعالیت‌های کانون بر پایه کتاب و کتابخوانی است

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
تمام فعالیت‌های کانون بر پایه کتاب و کتابخوانی است

مدیرعامل کانون پرورش فکری در نشست خبری رؤسای کتابخانه‌های بزرگ کشور بر اهمیت توجه به کتاب و کتابخوانی در برنامه‌های کانون تأکید کرد.

حامد علامتی در نشست خبری رؤسای کتابخانه‌های بزرگ کشورر ابتدا مروری داشت بر فعالیت‌ها و ماموریت‌های مشخص کانون در حوزه کودک و نوجوان و گفت: در بخش تولید کتاب پیش از انقلاب تعداد 200 کتاب و نشریه و بعد از انقلاب 2700 عنوان کتاب و نشریه در کانون پرورش فکری تولید و چاپ شده است که در مجموع نزدیک به 3 هزار عنوان کتاب در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دارد.

وی افزود: تمام فعالیت‌های کانون بر پایه کتاب و کتابخوانی است. اگر فیلم یا انیمیشنی تولید می‌شود همه بر پایه کتاب است.

علامتی تصریح کرد: پیش از انقلاب 110 عنوان فیلم شامل 71 فیلم بلند و کوتاه و 39 عنوان پویانمایی کوتاه و پس از انقلاب 354 عنوان فیلم شامل 138 فیلم بلند و کوتاه و 216 پویانمایی تولید شده که همه برپایه کتاب است.

وی ادامه داد: درحال حاضر هم اولین فیلم بلند پویانمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جشنواره فیلم فجر رونمایی شده است و تنها فیلم پویانمایی حاضر در این دوره از جشنواره فیلم فجر محسوب می‌شود.

تمام فعالیت‌های کانون بر پایه کتاب و کتابخوانی است

مدیرعامل کانون بیان کرد: حدود 9 میلیون جلد کتاب در نزدیک به هزار کتابخانه‌های کانون در سراسر کشور در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد.

علامتی با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی نزدیک به 200 مرکز تاسی شده بود از فعالیت هزار مرکز در قالب‌های سیار روستایی و عشایری، کتابخانه‌های پستی و ثابت نام برد و به حضور حدود 4 هزار مربی و کتابدار در مراکز کانون اشاره داشت.

مدیرعامل کانون اظهار کرد: علاوه بر این‌ها کانون یک کتابخانه مرجع در خیابان خالد اسلامبولی دارد و 170 هزار نسخه (جلد) کتاب تخصصی درحوزه کودک و نوجوان آن‌جا نگهداری می‌شود. همچنین علاوه بر کتاب از نشریات حوزه کودک و نوجوان که در سراسر دنیا منتشر می‌شود یک نمونه برای کتابخانه تهیه می‌شود.

وی افزود: در کتابخانه مرجع 25 هزار کتاب غیرفارسی وجود دارد و در بخش نشریات، مشترک 942 عنوان نشریه هستیم که از این تعداد 269 نشریه غیرفارسی است.

علامتی همچنین از فعالیت 43 مرکز کانون با عنوان مراکز فراگیر خبر داد که پذیرای کودکان و نوجوانان با نیاز‌های ویژه است.

مدیرعامل کانون در بخش دیگری از صحبت‌های خود استفاده از فضای مجازی را از برنامه‌های پیش رو در کانون پرورش فکری عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در قالب کتاب، فعالیت‌های پیرامونی مانند نقاشی، عکاسی، تئاتر، فیلم، خوانش کتاب و قصه‌گویی انجام می‌شود، ادامه داد: ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه، کانون را به توسعه کتاب و کتابخوانی در مراکز روستایی و عشایری موظف می‌کند.

علامتی در ادامه درباره طرح «کانون مدرسه» بیان کرد: در روز‌های آغاز اجرای این طرح هستیم و کانون پرورش فکری مدارس پیرامون هزار مرکز ثابت و سیار خود را تحت پوشش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی قرار می‌دهد که این فعالیت‌ها هم بر پایه کتاب است.

وی افزود: درحال حاضر 8 میلیون نفر از دانش آموزان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

مدیرعامل کانون تصریح کرد: هدف ما تا پایان سال تجهیز مراکز و اهدای کتاب برای مراکز روستایی است و 3میلیون کتاب در دست چاپ داریم که تا پایان سال به مراکز کانون از جمله مناطق روستایی و عشایری ارسال خواهد شد.

حامد علامتی در پایان گفت: حدود 500 عنوان کتاب هم در قالب این 3 میلیون در دست چاپ داریم که از این تعداد 350 عنوان کتاب چاپ دوم و 150 عنوان کتاب چاپ اول است. این کتاب‌ها در شورای کتاب کانون پرورش فکری براساس کتاب‌های پرمخاطب انتخاب شده است و در چند روز آینده رونمایی خواهد شد. همچنین تعدادی کتاب از حدود 40 ناشر کودک و نوجوان خریداری و کتابخانه‌های کانون پرورش فکری در سراسر کشور تجهیز خواهد شد.

نشست خبری رؤسای کتابخانه‌های بزرگ کشور با موضوع دستاورد‌ها و اقدام‌های مهم نهاد‌های مختلف در حوزه کتابخانه‌های تحت پوشش صبح روز دوشنبه 16 بهمن همزمان با ایام دهه فجر در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سایر حوزه ها