چهارشنبه 18 مهر 1403

توتستان های رازوجرگلان گسترش می یابد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
توتستان های رازوجرگلان گسترش می یابد

بجنورد - ایرنا - مدیر جهادکشاورزی راز و جرگلان گفت: توتستان‌های این شهرستان مرزی خراسان شمالی به صورت متمرکز در دو قطعه 10 هکتاری از عرصه‌های طبیعی روستای پرسه سو و حصارچه گسترش می‌یابد.

الله وردی خادمی روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگرچه پیش‌بینی ها مبنی بر ایجاد توتستان ها، به‌صورت پراکنده و متمرکز در اطراف زمین‌های کشاورزی شهرستان 100 هکتار بود اما، 30 هکتار از زمین های کشاورزی به این امر اختصاص یافته است.

وی بیان اینکه سرما پرورش پیله ابریشم را در این شهرستان به تاخیر انداخت، افزود: امسال پیش بینی می شود میزان برداشت پیله ازتخم نوغان توزیعی 60 تن باشد.

خادمی با اشاره به اینکه این شهرستان دارای آب و هوای ویژه ای برای رشد مناسب برگ های توت است، تصریح کرد: برگزاری کلاس های آموزشی و رعایت نکات فنی نوغانداری در افزایش پرورش کرم ابریشم این شهرستان که به یکی از قطب های تولید محصولات باغی و توت نوغان تبدیل شده است، بی تاثیر نیست.

مدیر جهادکشاورزی رازوجرگلان همچنین با اشاره به اینکه سرمایه صندوق حمایت از بخش کشاورزی نیز به 20 میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است، افزود: سرمایه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان تا پیش از تخصیص اعتبارات بخش دولتی و خصوصی حدود 10 میلیارد ریال بود که این افزایش سرمایه در راستای تکمیل زنجیره تولید با هدف افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی است.

راز وجرگلان به لحاظ جغرافیایی دارای شرایط اقلیمی و آب و هوایی ویژه است که این شرایط و نیز استقبال و گرایش رو به افزون ساکنین این شهرستان به پرورش کرم ابریشم به عنوان به منبع درآمد، باعث شده تا این شهرستان به یکی از قطب های تولید محصولات باغی و توت نوغان تبدیل شود.

50 درصد تولید نوغان خراسان شمالی در سال گذشته مربوط به شهرستان راز و جرگلان بوده است.

استان خراسان شمالی از نظر مقدار تولید پیله رتبه چهارم و از نظر بهره برداری و میانگین تولید در هر جعبه رتبه نخست کشوری را دارد.

میانگین کشوری تولید پیله از هر جعبه تخم نوغان 25 کیلوگرم و در استان خراسان شمالی 42 کیلوگرم است اما یک بانوی ترکمن در روستای کرکولی پارسال با شکستن رکورد میزان تولید را به 57 کیلوگرم رساند.

خراسان شمالی دارای 301 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است که بیشتر این مساحت در شهرستان راز و جرگلان واقع است.

این شهرستان سه بخش و 6 دهستان دارد و 95 درصد جمعیت این منطقه روستایی هستند.

راز، مرکز شهرستان مرزی راز و جرگلان در 120 کیلومتری مرکز خراسان شمالی قرار دارد و بیشترین تمرکز جمعیتی قوم ترکمن این استان در راز و جرگلان است.

*س_برچسب‌ها_س*