جمعه 15 تیر 1403

تورم 60 درصدی روحانی افسانه نیست / کاهش 20 واحد درصدی تورم ظرف 3 سال گذشته

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
تورم 60 درصدی روحانی افسانه نیست / کاهش 20 واحد درصدی تورم ظرف 3 سال گذشته

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: مناظره دوم از مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری با محور موضوعات اقتصادی شب گذشته از آنتن صدا و سیما پخش شد. ارائه اطلاعات و آمار‌ها درخصوص موضوعات مختلف اقتصادی از طرف نامزد‌ها و برای مستدل کردن صحبت‌های خود لازم است، اما به شرطی که آن اطلاعات بطور دقیق و کامل ارائه شود. مسعود پزشکیان شب گذشته نمودار نرخ تورم را با این استدلال که تورم در دولت سیزدهم افزایشی...

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: مناظره دوم از مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری با محور موضوعات اقتصادی شب گذشته از آنتن صدا و سیما پخش شد. ارائه اطلاعات و آمار‌ها درخصوص موضوعات مختلف اقتصادی از طرف نامزد‌ها و برای مستدل کردن صحبت‌های خود لازم است، اما به شرطی که آن اطلاعات بطور دقیق و کامل ارائه شود.

مسعود پزشکیان شب گذشته نمودار نرخ تورم را با این استدلال که تورم در دولت سیزدهم افزایشی بوده است، ارائه کرد و در پاسخ به گفته‌های سعید جلیلی که بیان کرد تورم در دولت دوازدهم 60 درصد بوده، گفت: «اگر عدد 60 درصد درست باشد اعلام می‌کنم همه آمار‌های اعلامی من دروغ بوده است.»

در شهریور ماه سال 1400 و پس از تحویل دولت به شهید رئیسی، نرخ تورم رقم 59.3 درصد ثبت شده بود. پس از آن روند نزولی نرخ تورم آغاز شد و در پایان همان سال به حدود 46 درصد رسید.

طبق اظهارات پزشکیان، نرخ تورم 4 سال است که در دولت شهید رئیسی بالای 40 درصد بوده است. در ابتدا اصلاح این موضوع لازم است که عمر دولت سیزدهم تنها 2 سال و هشت ماه بوده است. ضمن تایید این مسئله که تورم در دو سال دولت سیزدهم بالای 40 درصد بوده، یادآوری این نکته لازم است که هنگامی که هر دولتی، کشور را با تورم حدود 60 درصد تحویل می‌گیرد، طبیعی است که در سال‌های ابتدای ریاست جمهوری، این نرخ به صورت پلکانی روند نزولی را در پیش بگیرد.

با این وجود، شاخص قیمت مصرف کننده بعد از گذشت کمتر از سه سال، بیش از 20 واحد درصد کاهش داشته و در خرداد ماه سال جاری به رقم 36 درصد رسیده است.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی نیز پیش از این اعلام کرده بود که با ادامه‌دار بودن روند نزولی نرخ تورم، این چشم انداز وجود دارد که تا پایان سال نرخ تورم وارد کانال 20 درصد شود و این هدف قابل دسترسی است.

تورم 60 درصدی روحانی افسانه نیست / کاهش 20 واحد درصدی تورم ظرف 3 سال گذشته 2
تورم 60 درصدی روحانی افسانه نیست / کاهش 20 واحد درصدی تورم ظرف 3 سال گذشته 3