یک‌شنبه 15 مهر 1403

توصیه های پلیس فتا برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
توصیه های پلیس فتا برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز

رییس پلیس فتا پایتخت توصیه‌هایی در خصوص پیشگیری از جرایم سایبری کرد.

رییس پلیس فتا پایتخت توصیه‌هایی در خصوص پیشگیری از جرایم سایبری کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ داوود معظمی گودرزی توصیه‌هایی در خصوص پیشگیری از جرایم سایبری کرد و گفت: یکی از روش‌هایی که کلاهبرداران اینترنتی همواره به دنبال آن هستند تا به حریم خصوصی افراد ورود پیدا کنند، ارسال کدهای تأیید هویت است. این کدها که به صورت پیامک ارسال می‌شوند، ممکن است شامل کد فعال‌سازی نرم‌افزارهای بانکی یا تأیید هویت شبکه‌های اجتماعی باشند. در اختیار گذاشتن این کدها می‌تواند منجر به دسترسی به حساب‌های بانکی یا پلتفرم‌های اجتماعی شود و در نتیجه، حریم خصوصی افراد نقض خواهد شد.

وی افزود: برای جلوگیری از این اتفاق، باید همواره نکات پلیسی و ایمنی را رعایت کنیم تا در دام مجرمان سایبری گرفتار نشویم.

سرهنگ معظمی گودرزی همچنین به یکی از شگردهای کلاهبرداران اشاره کرد و گفت: یکی از روش‌هایی که مجرمان سایبری از آن استفاده می‌کنند، کلاهبرداری به روش اسکیمر است. در این روش، مجرمان کارت بانکی فرد را کپی می‌کنند و در مکان‌هایی که کارت به دیگران سپرده می‌شود، از این روش برای خالی کردن حساب استفاده می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود که کارت بانکی خود را تا حد امکان در اختیار فروشندگان قرار ندهید و رمز کارت را شخصاً و به صورت محافظت شده وارد کنید. همچنین بهتر است کارت روزمره خود را از کارت پس‌انداز جدا کنید تا در صورت بروز مشکل، حساب‌های پس‌انداز شما خالی نشود. اگر به فروشنده‌ای مشکوک شدید، می‌توانید رمز کارت خود را از طریق دستگاه خودپرداز تغییر دهید.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در پایان تاکید کرد: با رعایت چند نکته کلیدی می‌توان از گرفتار شدن در دام مجرمان سایبری جلوگیری کرد. زمانی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، باید سواد رسانه‌ای و فرهنگ مناسب آن را داشته باشید. در صورت عدم فعال‌سازی فرایند رمز دو مرحله‌ای، مجرمان سایبری به راحتی می‌توانند به حساب‌های شما دسترسی پیدا کنند. اما در صورت فعال‌سازی این فرایند، احتمال نفوذ مجرمان بسیار کاهش می‌یابد.

وی در پایان گفت: باید این فرهنگ را ترویج دهیم که در فضای مجازی هرگونه درخواست، مانند درخواست پول یا تصاویر، ممکن است از جانب فردی باشد که تلفن یا حسابش هک شده است و در اختیار مجرمان سایبری قرار گرفته باشد.