چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

توضیح وزارت ارتباطات درباره یک گزارش بازنشرشده در «خبرآنلاین»

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
توضیح وزارت ارتباطات درباره یک گزارش بازنشرشده در «خبرآنلاین»

پیرو بازنشر گزارشی به نقل از روزنامه «شرق»، وزارت ارتباطات توضیحی را برای خبرآنلاین ارسال کرده است.

گروه سیاسی : به دنبال انتشار خبری تحت عنوان ««وزیر ارتباطات، همان کاری که با عکس خود در مسکو کرد، دارد درباره طرح صیانت هم انجام می‌دهد» در خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روزنامه «شرق»، سرپرست روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات»، توضیحی را برای انتشار به خبرآنلاین ارسال کرده که متن آن به شرح زیر است:

متنی با عنوان «وزیر ارتباطات، همان کاری که با عکس خود در مسکو کرد، دارد درباره طرح صیانت هم انجام می‌دهد» در آن رسانه وزین منتشر شده است که بعد از بررسی انجام شده مشخص شد که این مطلب حاوی ادعاهایی غیرواقعی، سوگیری‌های متعدد و تحلیل‌های غیرمنصفانه است که از رسانه وزین خبرآنلاین در اسرع وقت توقع اصلاح و جبران داریم.

اولا و همانطور که بارها اعلام شده است، وزارت ارتباطات از ابتدا در تدوین طرحی که در 26 تیرماه سال گذشته در مجلس محترم شورای اسلامی اعلام وصول و به «طرح صیانت» موسوم شد نه تنها هیچ نقشی نداشت بلکه برای اصلاح، بهبود و رفع نقایص آن تلاش مداوم و موثری کرد تا جایی که اغلب قریب باتفاق مفاد اولیه آن در ویرایش‌های بعدی از جمله طرح «نظام جامع تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» دستخوش اصلاحات و تغییرات جدی و حتی بعضاً کاملا حذف شد. با این همه و مطابق آخرین اطلاع، هیچ ویرایشی از طرح مذکور تاکنون به تصویب نرسیده و قانون و مصوبه اجرایی بر این اساس، به این وزارتخانه ابلاغ نشده است.

ثانیا به نظر می‌رسد آن رسانه محترم فعال شدن safe serch موتور جستجوی گوگل را نشانه‌ای از اجرای طرح (بدلایل بالا موهوم) صیانت دانسته است! چنین برداشتی از اساس با واقعیت انطباق ندارد و احتمالا همکاران شما با سوگیری این مسائل را بهم ربط داده‌اند که امید است بدون غرض‌ورزی بوده باشد. در اصلاح نحوه نمایش نتایج جستجوگر گوگل، وزارت ارتباطات هیچ‌چیز پنهانی از کاربران ندارد. فعال شدن چنین قابلیتی در گوگل اتفاق جدید و عجیبی نیست چرا که این تجربه اقلا در چند کشور دیگر موفقیت‌آمیز بوده است. آیا نگارنده محترم با عدم نمایش مطالب، تصاویر و فیلم‌های مستهجن و یا خشونت شدید که دسترسی به محتوای کامل آن‌ها پیش از این در فضای مجازی کشور مسدود شده مخالف است!؟

آیا این دغدغه پدر و مادران ایرانی برای محافظت از کودکان و نوجوانان‌شان از نمایش ویترین محتوایی که از سال‌ها قبل برای همه در کشور غیرقانونی شده، شایسته توجه نیست؟ صدالبته واقفیم این همه‌ی کار و یا بهترین گزینه برای پاسداشت این دغدغه مهم نیست لکن یک اقدام فوری در عدم سوق دادن مخاطبین کم سن و سال و روزافزون کشور به محتوای کاملاً مضر بوده که هیچ اثر جانبی بر سایر سرویسهای گوگل نداشته است. جهت اطلاع شما و خوانندگان محترم، علاوه بر مطالعات و بررسی‌های پیشینی، تا این لحظه هیچ گزارش معتبری از تاثیر منفی این اقدام بر کسب‌وکار قانونی در کشور دریافت نشده است.

بیشتر بخوانید:

ثالثا، تمام تلاش وزیر محترم و این وزارتخانه و دغدغه اصلی آن از آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون، بهبود کیفیت و سرعت شبکه بوده است. برای تحقق این منظور اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت زیادی در حال اجراست. شروع اجرای طرح فیبر نوری منازل و کسب و کارها که سرعت و پایداری اینترنت را تا چند ده برابر افزایش خواهد داد، خریداری پهنای باند مورد نیاز کشور و توسعه سریع شبکه نسل پنجم موبایل، تنها برخی از اقدامات در حال اجرا برای فراهم آوردن شبکه‌ای با کیفیت و پر سرعت و البته پایدار است. البته ناگفته نماند که آماده‌سازی چنین زیرساخت‌هایی با وسعت کشور ایران و برخی عقب‌ماندگی‌های تاریخی مانند کیفیت پایین اینترنت ثابت، یک‌شبه انجام پذیر نیست و نیاز به فرایندی تدریجی دارد که البته ثمراتش قبل از پایان همین دولت به فضل الهی ملموس خواهد بود و شعار وزارتخانه در دوره جدید یعنی «طعم شیرین فناوری» خود گویای جهت گیری این وزارتخانه برای بهره گیری حداکثری از فناوری ارتباطات و اطلاعات برای خدمت رسانی به مردم عزیز کشومان است.

آیا بهتر نیست با تهیه گزارش از پیشرفت این پروژه‌ها، تصویر دقیق‌تر و منصفانه‌تری از عملکرد و زحمات همکاران ما در وزارت ارتباطات، اپراتورهای ثابت و همراه و شرکت‌های بخش خصوصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش روی مخاطبان محترم شما قرار گیرد؟ بر این اساس، اغلب تحلیل‌های متن فوق و مطالب مشابه اگر مغرضانه نباشد قطعا از روی بی‌اطلاعی است که منجر به انتشار مطالب خلاف واقعیت و ترویج اتهام زنی بجای حق طلبی در جامعه می‌شود. آیا شایسته نیست قبل از انتشار عجولانه هر نوع مطلبی دلایل فنی و توجیهی آن از نهاد مسئولش از جمله همکاران این وزارتخانه و همچنین کارشناسان متعهد و متخصص اکوسیستم فناوری اطلاعات پرس‌وجو شود؟

بدین وسیله از شما انتظار است که این پاسخ را عیناً در آن روزنامه درج فرمایید و از این پس قبل از انتشار مطالب و تحلیل‌های نامطمئن و احیانا آمیخته با ادعاهای موهوم، از مسئولین مربوطه و کارشناسان متخصص صحت مطالب را جویا شده و پس از آگاهی از ظرایف موضوعات با رعایت انصاف اطلاع‌رسانی کنید. به امید اینکه طعم فناوری همراه با آگاهی ناشی از فعالیت مسئولانه رسانه‌های حرفه‌ای کشور در کام مردم عزیزمان شیرین‌تر شود.

21216

کد خبر 1656636
توضیح وزارت ارتباطات درباره یک گزارش بازنشرشده در «خبرآنلاین» 2