دوشنبه 23 مهر 1403

توقف مبارزه با آفت در ارسباران قابل قبول نیست

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
توقف مبارزه با آفت در ارسباران قابل قبول نیست

تبریز - ایرنا - مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌های کشور با اشاره به وضعیت طغیانی آفت پروانه دم قهوه‌ای در جنگل‌های ارسباران و مناطق جنگلی شهرستان اهر، گفت: توقف عملیات مبارزه با این آفت به بهانه کمبود اعتبار به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

داور نامدار روز پنجشنبه در بازدید از روند مبارزه با آفت «پروانه دم قهوه‌ای» در جنگل‌های فندقلوی شهرستان اهر با بیان اینکه این آفت در جنگل‌های ارسباران و مناطق جنگلی اهر واقع در روستاهای افیل، بهل و گوراوان حالت طغیانی دارد، افزود: باید اقدامات لازم توصیه‌ای از سوی کارشناسان گیاه پزشکی در این مناطق انجام گیرد.

وی از تامین اعتبارات مورد نیاز برای مبارزه با آفت پروانه دم قهوه‌ای در جنگل‌های ارسباران و مناطق جنگلی شهرستان اهر خبر داد و اظهار داشت: توقف عملیات مبارزه با این آفت به خاطر نبود اعتبارات را اصلا قابل قبول نمی‌دانیم و هرچه نیاز به اعتبار داشته باشد را تامین می‌کنیم، از این رو پیمانکار جهت انجام عملیات مبارزه تعیین و خواسته شده تا برای تسریع در مراحل مبارزه با این آفت بر نیروهای خود اضافه کند.

نامدار با بیان این‌که از مدیریت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی خواسته شده تا روند مبارزه با آفت پروانه دم قهوه‌ای در استان دنبال شود، یادآور شد: در این خصوص نیز اعتبارات مورد نیاز تامین می‌شود.

وی گفت: جنگل‌های ارسباران با آن که در بین مناطق جنگلی کشور از مساحت کمی برخوردار است اما اهمیت ویژه‌ای دارد چون این جنگل‌ها از تنوع زیستی برخوردار بوده و حفظ و حراست از آن جزو اولویت‌های نخست سازمان جنگل‌های کشور است و اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی بر این موضوع اهتمام دارد و هرگز اجازه نمی‌دهیم درختی در جنگل‌های ارسباران قطع و یا تخریب از ناحیه سودجویان و آفات صورت بگیرد.

نامدار بر لزوم هوشیاری مردم منطقه و دستگاه‌های ذی‌ربط در رابطه با حفظ و حراست از جنگل‌های ارسباران تاکید و اضافه کرد: ما بر برخورد با متخلفان حوزه جنگلی که به هر نحوی بخواهند به جنگل‌های کشور از جمله ارسباران آسیب برسانند اهتمام داریم.

وی شیوع آفات در جنگل‌ها را جزو اکوسیستم دانست و ادامه داد: شیوع آفات در جنگل‌های ارسباران حدی دارد و اگر طغیان کند یا بخواهد ضربه بر پیکره جنگل وارد سازد بدون اغماض ورود می‌کنیم یا اگر در مبارزه با آفات محلول پاشی دستی هم به دلیل کوتاه بودن زمان جوابگو نباشد، گزینه‌های بعدی جهت محلول پاشی سریع را بررسی و عملیاتی می‌کنیم.

نامدار گفت: محلول استفاده شده در روند مبارزه با آفت پروانه دم قهوه‌ای با محیط زیست سازگار بوده و مواد شیمیایی آسیب رسان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، چون ما وظیفه حفاظت از مراتع و جنگل‌ها را داریم.

وی با قدردانی از فعالان محیط زیست و افرادی که دغدغه حفظ محیط زیست و جنگل‌ها و مراتع را دارند، اظهار داشت: ما به حساسیت فعالان فضای مجازی که از ما حفاظت از جنگل‌ها و مراتع و محیط زیست را مطالبه می‌کنند، احترام می‌گذاریم و به کمک آنها نیازمندیم.

مجموع وسعت پهنه های جنگلی آذربایجان شرقی به 180 هزار هکتار می رسد که از این مقدار 164 هزار هکتار را جنگل های ارسباران در محدوده شهرستان های خداآفرین، کلیبر و ورزقان تشکیل می دهند.

*س_برچسب‌ها_س*