شنبه 12 خرداد 1403

تولید 70 درصد تجهیزات اهدای خون / تولید پلاسما 2 برابر شد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
تولید 70 درصد تجهیزات اهدای خون / تولید پلاسما 2 برابر شد

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از تولید 70 درصد تجهیزات انتقال خون در کشور خبر داد و گفت: میزان تولید پلاسما از 180 هزار لیتر در سال گذشته به 300 هزار لیتر در سال جاری رسیده است.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دکتر مصطفی جمالی امروز در حاشیه پنجمین کنگره بین‌المللی طب انتقال خون در جمع خبرنگاران اظهار کرد: صد درصد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به خون و فرآورده‌های خونی تامین شده و ذخایر خونی از 4 به 8 تا 12 روز رسیده است، این موضوع ما را در بحران‌هایی مانند حادثه تروریستی کرمان که نیاز شدید به گروه خونی O منفی وجود داشت بسیار کمک کرد و در این حادثه به اندازه کافی خون تامین شد.

تولید 70 درصد تجهیزات انتقال خون در داخل کشور

وی با بیان اینکه 70 درصد تجهیزات انتقال خون در داخل کشور تولید می‌شود، افزود: دستگاه‌های سانتریفیوژ، فریزرها و تخت‌های خونگیری کیفیت خوبی دارند. یکی از فناوری‌های پیشرفته دستگاه اشعه خون است که تولید شده و با همکاری سازمان انرژی اتمی در حال بررسی است تا در صورت تایید، در کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

افزایش 2 برابری تولید پلاسما

وی با بیان اینکه میزان تولید سالانه پلاسما را از 180 هزار لیتر به 300 هزار لیتر رسانده‌ایم، بیان کرد: در یکسال اخیر میزان استحصال پلاسما از خون دو برابر شده است و ایران سال قبل رتبه برتر آسیا در طب انتقال خون را دریافت کرد و شاخص های کفایت و سلامت خون در ایران بسیار مناسب و در حد امریکا و اروپاست.

مخالفت سازمان انتقال خون با پلاسمافروشی

جمالی با اشاره به اینکه کشور به یک میلیون لیتر پلاسما نیاز دارد، گفت: ما مخالف پرداخت پول به ازای دریافت پلاسما از مردم هستیم و معتقدیم باید پلاسما به صورت داوطلبانه اهدا شود. تهیه پلاسما به روش پلاسمافرز توسط بخش خصوصی با پرداخت پول، ضمن به خطر انداختن سلامت اهدا کنندگان پلاسما و بیماران مصرف کننده داروهای مشتق از پلاسما، خطر کاهش حس نوع دوستی و اهدای داوطلبانه خون را در پی خواهد داشت.

به گفته وی، دو پالایشگاه پلاسما به روش کروماتوگرافی تاسیس شده اما تکنولوژی روز برای تولید داروهای مشتق از پلاسما در کشور وجود ندارد.

جمالی بیان کرد: در حال حاضر به دلیل نبود پالایشگاه پلاسما، عمده پلاسمای تولیدی داخل کشور به کشورهای خارجی ارسال و تبدیل به دارو می‌شود و به کشور برمی‌گردد که این موضوع دسترسی مردم به داروهای مشتق از پلاسما را نیز دچار خطر می‌کند.

تشخیص سریع بیماری های منتقله از طریق خون

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به دستاوردهای سازمان انتقال خون ایران در دولت سیزدهم افزود: در ابتدای شروع به کار دولت، آزمایشات اتوماسیون برای تعیین گروه خونی و تشخیص بیماری‌های ویروسی در چند استان بیشتر نبود اما الان در تمام استانهای کشور این سیستم مستقر شده و همه به آن دسترسی دارند.

جمالی ادامه داد: آزمایش NAT برای تشخیص سریع و دقیق‌تر بیماری‌های منتقله از طریق خون نیز پس از 20 سال بالاخره راه‌اندازی شده است؛ تا پیش از این با انجام مصاحبه و غربالگری اهداکنندگان، افراد پرخطر برای اهدای خون رد می‌شدند اما ممکن بود تعداد کمی از افراد مبتلا به هپاتیت و بیماری های منتقله از خون در این غربالگری‌ها شناسایی نشوند که انجام آزمایش NAT باعث شده تا میزان سلامت خون‌های اهدایی افزایش و احتمال انتقال بیماری‌ها از طریق خون نزدیک به صفر شود.

کاهش مرگ و میر تصادفات با تامین به موقع خون

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه سالانه چندهزار نفر در تصادفات فوت میکنند، گفت: در صورتی که خون موردنیاز برای مصدومان حوادث جاده‌ای در محل حادثه توسط اورژانس پیش بیمارستانی به آنها تزریق شود این افراد کمتر فوت می‌کنند و این امکانات فراهم شده که در آمبولانس و بالگردها خون ذخیره و در حوادث به مصدومان تزریق شود البته این امر اکنون به صورت محدود در حال انجام است و تا سه سال آینده، به سراسر کشور تسری می‌باید.